שתף קטע נבחר

צילום: AFP, EPA, אוהד צויגנברג

הפקק האמיתי: כיצד תתפקד התחבורה במלחמה?

שדות תעופה יושבתו, התחבורה הציבורית תנוטרל, המוני נמלטים מאימת הטילים ייתקעו בכבישים ויפגשו שם כלי רכב צבאיים שמובילים כוחות ואספקה. מה הלקחים שהופקו ממלחמת לבנון השנייה והאם ניתן יהיה ליישמם במתקפת טילים רחבת היקף?

אחת מנקודות התורפה הגדולות ביותר בעורף בזמן מלחמה קשורה לתחום התחבורה. תרחישים שמדירים שינה מעיניהם של אנשי מערכת הביטחון כוללים השבתת נמלי תעופה, תחבורה ציבורית מנוטרלת, פקקי ענק כתוצאה מבריחת אזרחים מאזורים מופגזים וקשיי תעבורה של אספקת ציוד. בשל כך מתרגלות רשויות החירום על בסיס קבוע סיטואציות שונות שעשויות להיגרם ממתקפת טילים רחבת היקף, והדבר גם מפוקח באופן אישי על ידי ראש הממשלה עצמו, שמקיים התייעצויות חוזרות ונשנות בנושא.

 

 

שיירה צה"לית במהלך מלחמת לבנון השנייה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שיירה צה"לית במהלך מלחמת לבנון השנייה(צילום: רויטרס)

 

כבר לאחר מלחמת לבנון השנייה הגיש מבקר המדינה דו"ח שסקר את הליקויים הרבים במוכנות מערכת התחבורה, בעיקר

בכל הנוגע לתיאום בין הרשויות, למיגון התחבורה הציבורית ותחנות ההסעה הגדולות, וכן בכל הנוגע להסעת המונים. במקביל הוקמה ועדה שבחנה את התנהלות החברות המפעילות את התחבורה הציבורית וגם שם התגלו ליקויים רבים.

 

אז מה השתנה מאז? לדברי יו"ר הועדה לביקורת המדינה דאז, ח"כ עתניאל שנלר, רבים מהליקויים תוקנו, אך האתגרים העומדים בפני הגורמים האחראים על התחבורה עודם גדולים. "אפשר לומר שחברות התחבורה הציבורית ערוכות לא רע, למרות נקודות תורפה כמו בעיה במיגון נוסעים או מחסור בנהגים שייקראו למילואים", הוא אומר. "אחת הבעיות המרכזיות היא התיאום בין הגופים באירועים כאלו. לפעמים המשטרה מגדירה מקומות שלא נוסעים בהם או אליהם, ואז האזרח צריך לתכנן לאן ללכת. זה דורש תיאום בין המערכות האזרחיות והצבאיות, ולו רק בשביל להעביר מידע".

  

מטוסים בנתב"ג. "מטרה אסטרטגית" (צילום: בן קלמר) (צילום: בן קלמר)
מטוסים בנתב"ג. "מטרה אסטרטגית"(צילום: בן קלמר)

 

לדברי שנלר, בעיות המיגון בתחנות הסעה טופלו, ולו באופן חלקי. "הושקעו משאבים רבים כדי למנוע פגיעה בכל מקום שבו

ממתינים נוסעים", הוא אומר. "בשנים האחרונות עברו תחנות האוטובוסים תהליך מיגון ונעשו מאמצים גם בתחנות הרכבת".

 

ליקוי נוסף שצוין בדו"חות אחרי מלחמת לבנון השנייה הוא נושא הסעת המונים - אזרחים שיבקשו לעזוב אזורים מופגזים. לאחרונה אף הוכנה תוכנית לקליטת מאות אלפי אזרחים שיימלטו לאילת, דבר שעלול ליצור עומס אדיר על מערכות ההסעה והכבישים בדרום, האמורים להיות מופקעים על ידי הצבא לצורך העברת ציוד לחימה ועוד.

 

העורף מוכן? כתבות נוספות ב-ynet:

 

להציב מטוסים במדינות שכנות

פרט למערכות התחבורה הציבורית על הקרקע, את המערכת מטרידים גם נושאים הנוגעים לתחבורה באוויר, מאחר ששדות תעופה יהפכו למטרה אסטרטגית לטילים. לצורך כך נבחנות אפשרויות שונות, בין היתר הצבת מטוסים אזרחיים במדינות אחרות והבאתם לישראל רק לצורך העלאת נוסעים,

כדי לקצר את זמן שהותם על הקרקע.

 

לדברי גורם צבאי, בעיות התחבורה השונות מוכרות למערכת וישנה היערכות מוגברת כלפיהן: "ברור שיש צורך בהיערכות מיוחדת וכזאת אכן נעשית. מספיק לחשוב על כך שצריך לאפשר הגעה של אנשי מילואים ליחידותיהם ומשם למקומות אחרים ללא עיכוב כדי לקלוט את גודל האתגר ואת הקשיים שאנחנו עלולים להיתקל בהם".

 

בעיות אלה ידועות למשרד התחבורה, שגם בכיריו הודו לאחר הגשת דו"ח המבקר ב-2008 שייקח זמן רב לטפל בהן. למרות זאת, במשרד מביעים אופטימיות באשר למוכנותם אם תפרוץ מלחמה. "אני לא מוסמכת להגיד שאנחנו ערוכים או מוכנים, אבל בהחלט יש עבודה", אמרה מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל קלה. "היום יש שר ומשרד להגנת העורף וכל הזמן מתעסקים במצבים האלו. יש נהלים כתובים וכל הגופים מדברים היום באותה השפה".

 

עוד מוסיפה קלה כי פרט למשרד התחבורה מעורבים בתחום גופים רבים נוספים, כולל ראש הממשלה בעצמו, שווידא לאחרונה כי הם ערוכים ליום פקודה: "לכל אחד מהגופים יש את התרחישים שלו, שמאושרים על ידי רשות החירום הלאומית. אנחנו אמנם אחראים על התיאום, אבל עובדים צמוד גם עם משרד התמ"ת, המשרד להגנת העורף, וגם סגן ראש המועצה לביטחון לאומי".


פורסם לראשונה 02/09/2012 23:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עומסי תנועה בצפון. עומס אדיר על צירי התנועה
צילום: אודי אמסלם
ח"כ שנלר. "רבים מהליקויים תוקנו"
צילום: מיכל פטל
מומלצים