שתף קטע נבחר
צילום: index open

המוזיקה של בוסטון: מהפיקסיז ועד ברקלי

גיא חג'ג' המריא למזרח ארה"ב ומביא משם את החוויות המוזיקליות המקומיות. והשבוע: בוסטון, העיר שגידלה את קים דיל והפיקסס, את אמנדה פאלמר שמוציאה ממש עכשיו אלבום שני - וכמה תלמידים בבית הספר למוזיקה שצפוי להם עתיד גדול

איים בזרם (כלומר, הכותב של איים בזרם) יצא לחופשה במזרח ארצות הברית, אז בארבעת השבועות הקרובים נצא למסע מוזיקלי באזור, דרך 4 ערים גדולות והמוזיקה שלהן. השבוע נתחיל בבוסטון, ובשבועות הבאים נדרים לפילדלפיה, בולטימור ועיר הבירה, וושינגטון. לכל אחת מהערים הללו יש מורשת מוזיקלית נהדרת בעבר, בהווה וגם הבטחות מוזיקליות לעתיד. בואו נתחיל.

 

העבר

בוסטון היא אחת הערים המפוארות של העבר האמריקאי. שם הקימו החלוצים הפוריטנים את האוניברסיטה האמריקאית הראשונה (הארוורד), וזרקו לים המון ארגזים במסיבת התה של בוסטון. מסיבת התה ההיא לא הייתה מי יודע מה מסיבה, אפילו מוזיקה לא הייתה שם. אבל מאז ועד היום הפכה בוסטון למוקד מוזיקלי אמריקאי מעניין, החל משירי הים שהביאו אל הנמל שלה מלחים מכל העולם, דרך מהפכת הפולק של ג'ואן באאז וג'יימס טיילור בסיקסטיז, ההצלחה המפלצתית של להקת הרוק המקומית Boston בסבנטיז, ועד הפריצה הגדולה של הרוק האלטרנטיבי, שבו נתחיל.

 

 

הלהקה הכי גדולה (בעיניי) שיצאה מהעיר נולדה כשצ'רלס תומפסון ה-4, שידוע יותר בתור בלאק פרנסיס, פירסם מודעה על להקה שמחפשת בסיסטית שאוהבת את להקת ההארדקור Husker Du ואת אלילי הפולק פיטר, פול ומרי. היחידה שענתה למודעה המוזרה הייתה קים דיל הצעירה, שהגיעה לאודישן בלי גיטרה בס, פשוט כי היא לא ידעה לנגן. זה לא הפריע לפרנסיס, דיל וג'ואי סנטיאגו להקים את הפיקסיז.

 

ב-25 השנה שעברו מאז הקמתה, שינתה הפיקסיז את הרוק האלטרנטיבי לחלוטין, כשהשפיעה על דורות של מוזיקאים, החל מגיבורי האלטרנטיב האמריקאי פייבמנט ונירוונה (קורט קוביין הודה שכשכתב את "Smells like teen spirit" הוא רק ניסה לחקות את הפיקסיז), ועד לרדיוהד, ארקייד פייר ופי-ג'יי הארווי. קשה לדמיין את פיצוץ הרוק האלטרנטיבי הגדול של הניינטיז בלי הניצוץ שהציתו הפיקסיז בסוף שנות השמונים.

 

ב-2004 הלהקה התאחדה לסיבוב הופעות שלמעשה נמשך עד ימינו. למרות שלא הוציאו אלבום חדש, הם כן הוציאו את loudQUIETloud, סרט תיעודי מרתק על האיחוד ועל המתחים והיחסים המשונים בין חברי הלהקה מאחורי הקלעים. אפשר לצפות בכולו ביוטיוב, אז רוצו, יש בו גם מלא ביצועים חיים מצוינים.

 

ההווה

מבין כל האמנים העכשוויים שיצאו מבוסטון, לא יכולתי שלא לבחור את יוצאת להקת הדרזדן דולז, אמנדה פאלמר. ראשית, כי המוזיקה שלה - שילוב בין אנרגיה של פאנק לבין מוזיקת קברט תיאטרלית - נהדרת. אבל המוזיקה לבדה לא מספיקה כדי לזכות במקום בהיכל התהילה של בוסטון. פאלמר היא אישיות נדירה, שהפכה את האישיות שלה (ואת נוכחות הרשת שלה) לעניין חשוב ומושך לא פחות מהשירים המצוינים שהיא שרה.

 

 

אחרי שניהלה מאבק פומבי (וניצחה!) נגד הלייבל שלה, שכבל אותה בחוזה לא הוגן, השנה היא שברה שיא חדש כשגייסה יותר ממיליון דולר מהמעריצים שלה למימון האלבום החדש. הישגים כאלה לא מגיעים בקלות, ופאלמר שופכת את אישיותה הכנה והפתוחה לרשת בכל יום, בבלוג שלה, ברשתות החברתיות ובתמונות פרובוקטיביות. וגם, חשוב לא לשכוח בתוך כל הסיפורים התקשורתיים שהיא מספקת, המוזיקה שלה מצוינת. בלי המוזיקה, זה לא היה מחזיק.

 

Theater Is Evil, אלבום הסולו השני שלה, יוצא השבוע בצורה עצמאית לגמרי. סביר להניח שגם אותו תוכלו לשמוע בחינם, לצד האלבום הקודם והמעולה, בבנדקאמפ שלה.

 

העתיד

כמו כל עיר קולג'ים, בוסטון רוחשת להקות חדשות. גם ביה"ס ברקלי למוזיקה, שנמצא בעיר, הוא חממה רצינית למוזיקאים צעירים ומחוננים שמקימים להקות חדשות לבקרים. באוסף Class of 2012 של המגזין העירוני "בוסטון פיניקס" תוכלו לשמוע 12 להקות מצוינות שמרתיחות את העיר ממש עכשיו. כולן מצוינות ומעניינות, ובמיוחד Camden עם הרוק הסטרוקסי הרזה והנחוש שלהם, ו-Dirty Virgins למי שאוהב הרבה יותר לכלוך בגיטרות שלו.

 

מכירים עוד להקות ואמנים מעולים מבוסטון? ספרו לנו בתגובות. בשבוע הבא: פילדלפיה!

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפיקסיז. גדלו בבוסטון
צילום: MCT
לאתר ההטבות
מומלצים