שתף קטע נבחר

חוסכות דלק: אוניות המטען חוזרות למפרשים

היקף גזי החממה שפולטות אוניות הסחר, מקנה להן את המעמד המפוקפק של המדינה המזהמת השישית בעולם. בניסיון להפחית את הזיהום ולצמצם בצריכת הדלק, החל פיתוח מואץ של ספינות המשתמשות בכוח ההנעה העתיק של התעבורה הימית: הרוח

אם צי אוניות המטען העולמי היה מדינה, הוא היה עומד במקום השישי בפליטת גזי חממה . על מנת להפחית את הפליטות הללו ולחסוך בדלק יקר - מעצבי אוניות המטען פונים כעת למקור אנרגיה עתיק ששימש אותן בעבר: הרוח. כך מדווח הניו יורק טיימס.

 

עוד בכלכלה ירוקה

 

יש מספר פרויקטים בעולם שבוחנים שימוש באנרגיית רוח לתובלה, אולם רובם נמצאים בשלב השרטוטים. כך למשל אוניית מטען שתכננה חברת B9, עם מפרשים בגובה 55 מטר, כמו של בניין בן 14 קומות. האוניה יכולה לשאת 3,000 טון וההנעה שלה משלבת בין רוח למנועי ביו-גז של חברת רולס רויס.

 

ניסויים שנערכו לאחרונה אישרו לדברי החברה את הכדאיות הכלכלית של הכנסת האוניה לנתיבי סחר. השלב הבא הוא מציאת מימון לבניית אוניה בגודל מלא, שתאפשר לבחון את הטכנולוגיה. העלות צפויה לעמוד על 45 מיליון דולר והבנייה תימשך 3 שנים.

 

ספינת מטען B9 (מתוך אתר החברה) ()
ספינת מטען B9 (מתוך אתר החברה)

 

דוגמה נוספת היא מודל כלי שייט בשם UT Wind Challenger שפותח באוניברסיטת טוקיו, שכולל 9 תרנים ו-5 מפרשים קשיחים עשויים אלומיניום ופלסטיק מחוזק. חברה שנמצאת מעבר לשלב השרטוטים היא SkySails הגרמנית, שפיתחה מערכות לגרירת אוניות מטען, שנראות כמו עפיפוני ענק או מצנחי רחיפה עצומים. המערכות הללו כבר הותקנו על 6 אוניות ועל פי החברה, הן מצמצמות את צריכת האנרגיה ב-35%-10%, תלוי בתנאי הרוח.

 

זינוק במחירי הדלק ומגבלות על זיהום

המפרשים בדגמים החדשים לא נועדו להחליף את המנוע של האוניה, אלא להתווסף אליו. לרוב הם מתאימים לאוניות בגודל בינוני, שנושאות מטענים במשקל 3,000 עד 10,000 טון. אניות אלה מהוות חמישית מצי אוניות המטען בעולם ומשמשות חוליה מרכזית בשרשרת האספקה הגלובלית.

 

מאחורי הפיתוחים הללו עומדים מספר גורמים, בהם זינוק של 600% במחירי הדלק לאוניות בעשור האחרון. לצד זאת, אוניות שנעות מסביב לצפון אמריקה נדרשות כעת להשתמש בדלק דל בגפרית, שמחירו גבוה ב-60 סנט מדלק רגיל, וגם הארגון הימי הבינלאומי של האו"ם עתיד להטיל בקרוב מגבלות על פליטת גזי חממה מאוניות מסחריות.

 

השימוש ברוח לעומת זאת, אינו עולה דבר ולא כרוך בפליטות מזהמים. לצד זאת מתבצעים צעדים נוספים להפחתת העלויות והזיהום, בהם שימוש בגז נוזלי והוספת מערכות לשיפור צינורות הפליטה.

 

עם זאת, בפני הרעיונות החדשים עומדים מכשולים, למשל העובדה שמי שמשלם בדרך כלל על הדלק הם מזמיני המטען, ולכן לבעלי האוניות אין תמריץ מיוחד להשקעה בחיסכון.

 

בנוסף, רוב ענף התובלה נמצא בהפסדים כך שלא מדובר בזמן הטוב ביותר להכניס טכנולוגיות חדשות. "ענף התובלה יאמץ את הטכנולוגיה שתאפשר לו להפיק רווח", סיכם את הנושא ריצ'רד פמברטון, מומחה לטכנולוגיה ימית באוניברסיטת סאות'המפטון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חזורים לעבר
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
מומלצים