שתף קטע נבחר

ווייז החדשה: תנו לנהוג בשקט

הגירסה החדשה של תוכנת הניווט מאפשרת לחלוק את המיקום שלנו ולחברינו לראות איפה אנחנו. העומס של התכונות והממשק מבלבלים והופכים את התוכנה לבעייתית מבחינת פרטיות. וגם: מה הפירוש של המשפט "מאפשר לחברים של חברים לראות אותך כמקשר בין חברים"? עזרו לאהוד להבין

אפליקצית הניווט ווייז (להורדה: אנדרואיד, אייפון) לא רוצה רק להביא אתכם מנקודה א' לנקודה ב' כשבדרך עוצרים בתחנת דלק. היא רוצה להיות רשת חברתית של נהגים שיכולים לחלוק אחד עם השני את מצב התנועה כדי לברוח מפקקים, והיא גם רוצה אפשר לנו לדעת איפה אנחנו נמצאים. יש לזה הרבה שימושים, בעיקר בגירסה החדשה (3.5) שיצאה אתמול (א'), כמו למשל להודיע למישהו מתי אתה מגיע, או להגיד למישהו איפה אתה נמצא. מציק, מטריד וחודר לפרטיות? כן. אבל למרות הבעיות שלה, ואם זוכרים להפעיל את הגדרות הפרטיות כשרוצים, וויז עושה עבודה מצוינת במשימה הבסיסית שלה - היא מנווטת.

 

טוב לטרמפיסטים

הגירסה החדשה (שבדקנו במערכת הפעלה אנדרואיד) מאמצת אפשרויות שקיימות בוואטסאפ (לשלוח איפה אני נמצא עכשיו), ושל גוגל לטיטוד (איפה אני נמצא, בזמן אמת), ושילבה אותם באופן כעט אלגנטי בווייז. למה כמעט?

 

הסיבה היא שכדי לשלוח את המיקום שלי, אפשר להשתמש בסמס ומייל, ואנחנו כבר כמעט ב-2013: עדיף היה שישולבו במקום או במקביל תוכנות כמו וואטסאפ או וייבר החינמיות והנוחות הרבה יותר. בכל מקרה, כשאתם חולקים את המיקום שלכם בצורות הללו, תראו סימן צהוב בתחתית המסך שיזכיר שמישהו צופה בכם.

 

 

ווייז החדש מאפשר דרך אפשרות השיתוף הזאת שלשוה דברים עיקריים: לאסוף מישהו - הנהג שולח לטרמפיסט מייל או סמס, הטרמפיסט (שלא צריך להוריד ווייז), פותח את הקישור בדפדפן ושולח לנהג את המיקום שלו, הנהג מקבל את המיקום ויכול לנווט אליו. בינתיים, הטרמפיסט רואה במחשב או בסמארטפון כמה הנהג קרוב. קצת כמו הדרך שבה אתם שולחים מיקום לנהג של גו-טקסי, רק בלי מונית.

 

אפשרות שנייה: לשלוח את הנסיעה שלכם בזמן אמת. אם למשל אתם בדרך לחברים ורוצים שהם ירתיחו מים לקפה, הם יכולים לדעת מתי אתם קרובים. אלא שהמושג זמן אמת קצת בעייתי פה. במספר נסיונות שלנו ברחבי הגלובוס (כלומר בתל אביב), המידע הגיע לרשת הרבה אחרי שהנהג כבר לא היה במיקום שנראה על המפה. קצת כמו לנסוע במכונת זמן.

 

 

אפשרות שלישית, חשובה ונוחה מאוד, היא השיתוף בשביל שנהגים אחרים לא ישאלו אותך "איפה אתה?", "איך אני מגיע?" או "מה לשים ב-GPS". תקשורת מילולית שצריך לאיית בה כתובות מורכבות בשולי פתח תקווה זה לחלשים. אפשר פשוט לשלוח את מיקומך הנוכחי, היעד שאליו אתה נוסע (שבממשק לא תורגם משום מה), מקום שמור (כמו בית, עבודה, מסעדת הכל-זול שאתם הולכים אליה באופן קבוע), או חיפוש אחרון שביצעתם.

 

זה במקום שחבריכם הנהגים יקלידו אותו באופן ידני, ויצטרכו לשקר לווייז ולהקיש "איני הנהג", כשהם מחפשים כתובת תוך כדי נהיגה (עניין מסוכן, שלא תחשובו לרגע שאנחנו מעודדים התנהגות כזאת). כשתגיעו ליעד, או קרוב לו, תוכלו לחלוק עם חבריכם מקום חניה שמצאתם.

 

  

רע לפרטיות

תכונות השיתוף הופכות עומס האפשרויות והגדרות שווייז קבעו מראש, הופכות את תוכנת הניווט החברתית לבעייתית מבחינת פרטיות. קחו למשל את המסך הזה, שמאפשר לי להפוך לבלתי נראה.

 

 

יש איתו שתי בעיות עיקריות. הבעיה הראשונה: הוא לא באמת הופך אתכם לבלתי נראים לחלוטין. אם חלקתם את המיקום שלכם באמצעות האפשרויות הקודמות כמו איסוף או שיתוף, אתם עדיין נראים לכל מי שיש ברשותו את הקישור שיצרתם (ומציג גם את התמונה שלכם, אם התחברתם לפייסבוק). בשביל לבטל את זה, צריך ללחוץ על כפתור נפרד שסוגר את הזרמת המידע. בעיה שניה נעוצה במה שווייז אומרת לנו כאן "בהפעלה הבאה של וויז הגדרה זו תבוטל", כלומר - בכל פעם שתפעילו ווייז ותנווטו לאנשהו, אפשר יהיה לראות אתכם. גם אם בפעם האחרונה ביקשתם לנהוג בשקט ובדיסקרטיות.

 

ווייז גם מתחברת, באופן הגיוני ומתבקש, לפייסבוק. כך תוכלו לראות אם חברים שלכם נוסעים לאותו יעד כמוכם. אם לא יהיו חברים כאלה, תקבלו סמיילי עצוב. אלא שגם כאן יש מסך הגדרות פרטיות מבלבל. אם מישהו יכול לפענח את המשפט "מאפשר לחברים של חברים לראות אותך כמקשר בין חברים", ולתרגם אותו למענה לשאלה "מי רואה אותי נוהג?", או למצוא איפה בהגדרות אפשר להיות בלתי נראה לחברים בפייסבוק - שיספר לנו עכשיו (ברצינות, בשביל יש לנו טוקבקים)

 

 

בסופו של דבר - היא מנווטת

האפשרות של עצירה בדרך וחיפוש תחנות דלק שהוצגו בגירסה הקודמת הן מבורכות ונחוצות. ובכל זאת כמה הצעות נוספות ובקשות לשיפור.

 

1. התפריט הראשי ותפריט הנסיעה עמוסים. נסו לאחד בין כל מיני אפשרויות לתפריט אחד (כמו למשל ניווט חדש והוספת יעד) או כל האופציות החברתיות. את האפשרות של "שתף" שהיא למעשה תכונה שעוזרת לווייז להפיץ את עצמה ולקבל מחמאות, אפשר לקבור עמוק יותר. ממש לא צריך לעשות את זה תוך כדי ניווט ונהיגה.

 

 

2. דיווחים ברדיוס שלי. זו אופציה מיותרת במיוחד אם אני יודע בדיוק לאן אני נוסע ובחרתי יעד (ומגיב 19 שיגיד שאפשר לשנות את זה, אנא סמוך עלינו שבדקנו וקרא עד הסוף). לא משנה אם זה 100 קילומטרים ממני, 5 קילומטרים ממני או  150 מטר ממני, אם יש תאונת דרכים, רכב תקוע, שוטר או פקק תנועה שנמצאים מחוץ למסלול שלי (למשל בנתיב הנגדי), אני לא צריך ולא רוצה לדעת מזה, ובטח לא שיקפוץ לי חלון בזמן שאני מנסה להבין לאן בדיוק לפנות.

 

סבבה והכל, אבל אני לא נוסע לשם ()
סבבה והכל, אבל אני לא נוסע לשם

 

.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים