שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    AR: לברוח מזומבים ולמצוא את תחנת הרכבת
    זה רק עניין של זמן עד שהמציאות המועשרת תהפוך חלק בלתי נפרד משדה הראייה שלנו. כבר עכשיו היא מאפשרת לנו לראות יצורים מפחידים, כוכבים בשמיים, למצוא בקלות תחבורה ציבורית ולבדוק איך תראה ספה בסלון

    כבר כמה חודשים שרודפים אחריי זומבים בלילה. אני יוצאת לריצה, לוקחת איתי את הסמארטפון ונכנסת לאפליקציית Zombies, Run . במשחק הריצה הזה אני מאחרוני שורדי אפוקליסת הזומבים ועליי לברוח מהמתים המהלכים בעודי ממלאת משימות ואוספת ציוד ומזון. חוויה זו, בה אלמנטים דיגיטליים נוספים למציאות כדי ליצור חוויה המשלבת את שניהם, נקראת מציאות מועשרת.

     

    מציאות מועשרת (Augmented Reality או AR), הנקראת גם לפעמים מציאות רבודה, היא מצב בו משתמש רואה את העולם האמיתי בתוספת שכבה של מידע גרפי. בשונה ממציאות וירטואלית (מושג הזכור למבוגרים מביניכם משנות ה-90, ולמי שזכה לחוות את מכונת המציאות הווירטואלית בדיזנגוף סנטר), במציאות מועשרת המטרה אינה לנתק אתכם מהמציאות הקיימת כדי להכניס אתכם לעולם אחר, אלא ליצור מרחב ביניים, שנקרא לפעמים מרחב הייברידי, בו המרחב האמיתי והמרחב הוירטואלי יוצרים תמונת מציאות משולבת.

     

    הסמארטפון – פתח למציאות חדשה

    אפליקציית "זומביז, ראן!" אותה תיארתי אינה עונה להגדרה הקלאסית של המציאות המועשרת, בגלל שהיא מספקת העשרה דרך האוזניים ולא באופן חזותי. אבל אם יש לכם סמארטפון לא תתקשו למצוא עשרות אפליקציות AR ויזואליות. זאת בגלל שהסמארטפון הוא האמצעי הטכנולוגי הנפוץ ביותר שמכיל את כל מה שצריך כדי ליצור מציאות מועשרת: מחשב, מסך ומצלמה.

     

    למשל, רוצים לדעת מה שמות הכוכבים שאתם רואים בלילה? תוכלו להשתמש באפליקציית Sky Map של גוגל או The Night Sky, שמציגות על שמי הלילה את שמות הכוכבים והקונסטלציות, בדיוק מדהים באמצעות שימוש בג'י.פי.אס ובג'יירוסקופ של הסלולרי. נמצאים בניו יורק ומחפשים את תחנת הסאבוויי הקרובה ביותר? New York Nearest Subway לאייפון תציג לכם דרך המצלמה, על גבי המקום בו אתם עומדים את כל תחנות הרכבת, המרחק והמיקום שלהם, ותדריך אתכם באמצעות חיצים קטנים כל הדרך עד לרציף.

     

     

    שימוש נפוץ נוסף ב-AR הוא הוספת רובד ידע כללי על גבי המציאות. דוגמת אפליקציות המציאות המועשרת NearestWiki ו- Cyclopedia, המציגו את ערכי וויקיפדיה על גבי תיוגים גיאוגרפיים של מבנים בסביבה שבה אתם נמצאים ומאוד מתאימות לתיירים בערים הגדולות.

     

    מיינקראפט ברחוב, סימס בבית

    כמובן שחברות הפרסום והשיווק (Onvert, Layar) עטו על קונפסט המציאות המועשרת והציעו שלל דרכים לסריקת תוכן מודפס – פוסטרים, עיתונים, QR ומה לא – כדי להטמיע עליהם אובייקטים וירטואליים פרסומיים. כך תוכלו להפוך, למשל, אלבום מוזיקה לאובייקט אנימציה שדרכו ניתן לראות ולשמוע את השירים מהאלבום, וכריכת מגזין לסרטון שיווקי.

     

     

    אך השימושים המקוריים ביותר למציאות מועשרת מגיעים בדרך כלל ממפתחים שפשוט רוצים לשחק עם עולם ה- AR ולמתוח את גבולותיו. אפליקציית Minecraft Reality, למשל, לוקחת את יצירות הפאר שלכם מהמשחק וממקמת אותן בעולם האמיתי. האפליקציה ממקמת את האובייקטים דרך מצלמת המכשיר ומתאימה אותם לפרספקטיבה הנכונה. בסופו של דבר, עוד ועוד אובייקטים נשמרים ויוצרים עולם מועשר שחשוף רק למשתמשי האפליקציה. 

     

     

    מיינקראפט ריאליטי, אגב, מבוססת על אפליקציה אחרת של החברה שמאפשרת למדוד ולשים רהיטים וירטואליים בבית כדי לבדוק האם הם מתאימים מבחינת גודל ועיצוב, שימוש פרקטי למציאות מועשרת, שדי מזכיר את המשחק סימס. 

     

     

    יש מפתחים שלוקחים את המציאות המועשרת צעד נוסף קדימה והופכים אותה לדינמית יותר. במקום להשתמש באובייקט סטטי ל-AR כמו פוסטר, פרסומת בעיתון, או בניין, חברת Sphero משתמשת בכדור רובוטי קטן שמבעד למסך הטאבלט או הסמארטפון הופך לבונה אנרגטי בשם Sharky.

     

     

     

    AR – הדור הבא

    כיום אלו בעיקר הסמארטפונים והטאבלטים שמספקים לנו גישה למציאות המועשרת, אך בעתיד הקרוב הם יוחלפו בגאדג'טים חדשים, כאלו שיספקו שילוב טבעי יותר בין המציאות לטכנולוגיה, יגרמו לנו לשכוח שאנחנו משתמשים ב- AR ויאפשרו לידיים להשאר חופשיות.

     

    גוגל מתכוונת להשיק בשנתיים הרובות את Project Glass – משקפי מחשב מבוססי אנדרואיד, המוסיפים למשתמש בהם שכבת מידע על גבי הראייה הרגילה שלו. לפי הסרטון ששחררו גוגל בשנה שעברה, המשקפיים ידעו לזהות ולפעול לפי דיבור, יכילו מסך קדמי עליו יוצג המידע על גבי שדה הראיה, פאנל טאצ' בצידם וטכנולוגיה שתדע לזהות את תנועת העין.

       

     

     

    גוגל כבר מכרה דגמים מוקדמים של המשקפיים לנסיינים שונים. בספטמבר השנה נתנו גוגל את Glass למעצבת האופנה דיאן פון פירסטנברג, שהפכה לראשונה לצלם באמצעותם סרטון שעלה ליוטיוב, והציגה אותם לאולם מלא מעצבים, עיתונאים ואוהבי אופנה בשבוע האופנה בניו יורק. ב-1 לנובמבר זכה הפרויקט למקום הראשון ברשימת ההמצאות הטובות ביותר לשנת 2012.

     

     

     

    אפל, לפי מידע ממשרד הפטנטים האמריקני, עובדת על משקפיים ממוחשבים משל עצמה. המידע על הפרוייקט לא רב, אך נראה שמדובר במתקן ראש שידע להקרין מפות, והדמיות אחרות על גבי שדה הראייה. גם מיקרוסופט מתכננת משקפי מחשב משלה, שמטרתם העיקרית להציג מידע נוסף לאירועים חיים, דוגמת משחקי ספורט, הופעות ועוד.

     

    פרוייקט נוסף ומעניין ביותר של מיקרוסופט בתחום הוא ה-MirageTable, פרוייקט מבוסס קינקט שמקרין על משטח קעור אובייקטים אמיתיים אותם הוא מצלם. לאחר הצילום, אפשר "לגעת" ולהזיז את האובייקטים הווירטואליים, לשכפל אותם ואפילו לתת לשני אנשים היושבים כל אחד בשולחן מיראז' אחר לדבר זה עם זה ולשחק באובייקטים הווירטואליים יחד.

     

     

     

    העתיד: מוח מועשר

    אם ההימור של גוגל, אפל ומיקרוסופט על משקפיים למטרות AR יתגלה כמוצלח, זו תהיה הוכחה לכך שהמציאות המועשרת בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד מחיינו. דבר זה יהיה תלוי ביכולת לפתח מחשבים קטנים ולבישים יותר, ישפיעו על החוויה החושית שלנו באופן גורף ובסופו של דבר, יהיו בלתי נפרדים מאיתנו כמו הטלפון הסלולרי כיום.

     

    חלקיק מהפוטנציאל העתידי העצום של המציאות המועשרת כבר אפשר למצוא ב-Sight, סרטון מדע בדיוני שנוצר על ידי בוגרי בצלאל. הסרט הקצר מציג שימושים מקוריים ומרהיבים ביכולות העתידיות של המציאות המועשרת. הוא בוחן את הצדדים החיוביים והשליליים של עתיד בו המציאות המועשרת מגמישה את גבולות המציאות ועל הדרך, גם את גבולות המוסר של חלקנו.

     

     

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים