שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    דרוש המנון: מה יהיה הלהיט המזרחי הבא?

    שנתיים חלפו בלי אף להיט קצבי שסחף אחריו את המדינה, ויוסי גיספן, תמיר צור ושאר בכירי הז'אנר המזרחי מחכים לראות מי יהיה זה שיצליח לשבור את הבצורת. בינתיים, הם מחפשים השראה במקומות מפתיעים - אצל ריהאנה, הביטלס ומיוז

    מה משותף ל"ערב טוב לך", "מונו", "בלבלי אותו", "חלום מתוק", "תגידו לה", "אני שטה", "אתה תותח" ועוד? כולם היו להיטי ענק שהכתיבו את הלך הרוחות בז'אנר המזרחי כולו. ומה בולט בהעדרו ברשימה זו? להיט מהשנתיים האחרונות.

     

    כתבות אחרונות על מוזיקה מזרחית ב-ynet:

    אפילו זקני הז'אנר לא זוכרים תקופת יובש כל כך ארוכה, בלי אף להיט מזרחי קצבי שהפך את המדינה, סגר לאמן שמאחוריו הופעות לשנה קדימה ויצר אינספור שירים דומים מהקולגות שרצו לתפוס טרמפ על גל ההצלחה.

     

    אין זה פלא, אם כן, שרבים בתעשייה נמצאים בימים אלה תחת לחץ, וכולם מנסים לנחש מה יהיה הטרנד הבא שיסחרר את העם. אחרי הטורקי, היווני, הבולגרי, הרטרו והמחרוזות, כולם מחכים לראות מי יהיה הראשון שיצליח להמציא מחדש את הז'אנר המזרחי, ולהוציא אותו מהתרדמת אליו הוא נקלע. בין המתמודדים הבולטים: אייל גולן, קובי פרץ, דודו אהרון, שרית חדד, ליאור נרקיס, מושיק עפיה ושלומי שבת. הפרס למי שיביא את הלהיט הגדול הבא הוא יוקרתי יותר מאי פעם: כבוד אדיר, לוח מלא בהופעות והובלת הדרך אליה יצעד הז'אנר.

     

    יוסי גיספן. "להיפטר מהכותרת הזו של מוזיקה מזרחית" (צילום: צביקה טישלר) (צילום: צביקה טישלר)
    יוסי גיספן. "להיפטר מהכותרת הזו של מוזיקה מזרחית"(צילום: צביקה טישלר)

     

    יוסי גיספן, מבכירי היוצרים בז'אנר, מברך על הצלחת "הפרויקט של רביבו" אבל מאמין שהוא כאן רק כדי לתת מענה זמני ליובש שבז'אנר. "היום אני עושה הכל על מנת שהמונח מוזיקה מזרחית יתבטל ונקרא לו מוזיקה ישראלית מסתלסלת. לא רוק, לא מזרחי, לא דאנס ולא בטיח. גם וילנסקי ואלתרמן עשו קלאסיקות מזרחיות, אז רק כאשר נפסיק לפעול תחת הכותרת הזו של מוזיקה מזרחית ונהיה מושפעים מכל הסגנונות, תהיה לנו מוזיקה ישראלית מסתלסלת טובה.

     

    "אני מאמין שהסגנון הבא שיצליח יבוא ממי שיידע לשלב הרבה מבין הפרמטרים שקיימים כרגע: קצת דאנס, קצת רוק, קצת פופ, קצת ערבית וקצת אנדלוסית - ולשלב הכל מבלי שאף אחד מהסגנונות האלה יהיה דומיננטי. לצערי, כל תרבות המוזיקה בארץ תקועה. יש אינפלציה בכמות המבצעים והיוצרים והמוזיקה הגיעה לסוג של רווייה. לכן צריך הרפייה וקצת לנוח, כי אי אפשר להיות כל הזמן בפול גז".

     

    יפה שאתה אומר היום בקול את מה שרבים טוענים כבר תקופה ארוכה. אבל כיוון שאף אחד לא ינוח, אילו השפעות לדעתך יכולות להצליח גם עכשיו בז'אנר?

     

    "אני יוצר את מה שאני מרגיש נכון באותו רגע. עשיתי עכשיו לשיר לוי שני שירים, שאחד מהם הוא שואב מהשפעות הודיות והשני מהשפעות תימניות, אבל אני אישית מקשיב היום יותר ויותר לרטרו לועזי דווקא - שאנסונים צרפתים, ואפילו אריתה פרנקלין וג'ו קוקר. אני חושב שיש היום פתיחות הרבה יותר גדולה לדברים שנשמעים אחרת, ושהאמנים צריכים להעז הרבה יותר. זה לא יהיה נורא אם זמר שרגיל לסלסל יתחיל לשיר שאנסונים. לדעתי זה יוסיף הרבה חן לז'אנר. אני שואף עכשיו לעשות את הדברים האלה, ואני חושב שאייל גולן ושלומי שבת צריכים להעז לכוונים האלה - מבלי לאבד כמובן את הנשמה המזרחית".

     

    "הכל נשמע אותו דבר"

    המפיק המוזיקלי תמיר צור, חתן פרס אקו"ם ומי שעובד בין היתר עם אייל גולן, שרית חדד, משה פרץ ודודו אהרון, מאמין שדווקא הסגנון האלקטרוני יתחיל לשלוט בז'אנר: "לדעתי אם ניקח את מה שעושות ביונסה וריהאנה ונתאים את זה לאוריינטציה מזרחית, זה יכול להיות ניצחון. היום אני לוקח את המוזיקה המזרחית למקום אחר לגמרי כשלדעתי הבעיה הכי גדולה שלה היא בתזמונים. כל השירים היום נשמעים אותו הדבר. מהמילים, דרך הלחנים ועד לתפאורה. היום אני עובד על שילוב של רוק בשירים המזרחיים, ומרשה לעצמי להתפרע".

     

    אייל גולן. "רק אמן פופולרי יכול להוביל שינוי" (צילום: דורון גולן) (צילום: דורון גולן)
    אייל גולן. "רק אמן פופולרי יכול להוביל שינוי"(צילום: דורון גולן)

     

    לאמנים יש אומץ להקליט חומרים כאלה?

     

    "אני עובד עכשיו על האלבום הבא של אייל גולן, וההשפעה הכי גדולה שלי כרגע מגיעה מהאלבום החדש של להקת מיוז הבריטית. ואת זה אני מתאים לז'אנר המזרחי. רק אמן פופולרי כמו אייל, שמכתיב הלך רוח בז'אנר, יכול לעשות דבר כזה - ואני מאמין שנצליח".

     

    משה פרץ ניסה לעשות אלקטרוני לאחרונה ולא ממש הצליח לו.

     

    "קצת קשה להמציא פה את הגלגל כי הזמרים צריכים להרקיד את הקהל באירועים. לדעתי צריך לחזור לפופ המזרחי, כי הקהל מאוד אהב את הגרוב שלו, ואני מאמין שגם הגרוב האלקטרוני לא נוצל מספיק. אנחנו היום בתקופה לא טובה - הכל נמאס. ואם היה תלוי בי, הייתי מכריז על שנה של שקט בז'אנר, מבלי שאף אחד מוציא שיר. אבל זה בטוח לא יקרה".

     

    אתה יודע מה בטוח יקרה.

     

    "כן, כולם ירוצו עכשיו לקנות את האלבום החדש של 'מיוז' ואז נתחרה מי ייצא ראשון".

     

    "מת לעשות ביטלס מזרחי"

    גם היוצר צ'ולי זכאי מחפש השראות חדשות, והוא מצא אותן בסיקסטיז והסבנטיז עם להקות כמו הביטלס או אפילו ענקית הפיוז'ן הקנדית UZEB, שלדבריו מפילה אותו מהרגליים.

     

    "אני רוצה לעשות ביטלס מזרחי, ואני מאמין שאפשר לעשות דבר כזה", הוא אומר, "לשלב את האותנטיות שלנו עם הרוק והפופ שעשו אז. קובי פרץ מוציא בשבוע הבא שיר קצבי חדש שאני ושי ראובני כתבנו, ואני מאמין שהוא לא דומה לשום דבר אחר, כי יש בו הנשמה המזרחית של קובי אבל במעטפת שונה, עם סאונד אחר. ההרגשה שלי לגבי השיר הזה היא כמו שהיתה כשהוצאנו לו את השיר 'בכל הכוח', שגם אז חשבו שעשינו טעות אבל הלכנו עם זה עד הסוף והצלחנו. למזלי לקובי פרץ יש אומץ לנסות דברים חדשים, אבל הבעיה היא שלרוב האמנים אין - ולכן כולם תקועים".

     

    אליקו. "לקהל אין סבלנות לפופ המזרחי" (צילום: צביקה טישלר) (צילום: צביקה טישלר)
    אליקו. "לקהל אין סבלנות לפופ המזרחי"(צילום: צביקה טישלר)

     

    שדרן הרדיו אליקו, שידוע ביכולת שלו לזהות להיטים, מאמין שדווקא מוזיקת הנשמה היא זו שתחזור. "לקהל כבר אין סבלנות לפופ המזרחי. הוא מבקש את שירי הנשמה, כמו שקובי פרץ עשה לפני 15 שנה. אני מאוד מאמין בשני אמנים צעירים: מאור אדרי ושמעון עוקשי, שאנשים מגיבים אליהם בטירוף. הם מנסים להחזיר את המוזיקה הטורקית שהיתה פעם, וזה גם מצליח להם. הנה, מאור כבר עושה בקרוב את ההאנגר בפעם השנייה - וזה מדהים".

     

    עם דיכאון לא מקבלים הזמנות לחתונות.

     

    "תראה, ההצלחה של רביבו הוכיחה שהקהל כבר מאס בפופ המזרחי שעשו דודו ומשה, והם הפכו את כל השוק. היום אני לא מחפש את שיר החתונות שיהפוך את המדינה, אלא את הנשמה. אני לא מתכוון יותר להשמיע גם מחרוזות, כי חלאס - זה נמאס, פתאום כולם משיקולים מסחריים גילו את הביחד. היום אני רוצה דבר אחד וזה להתרגש, והדור הצעיר שהולך עם הטורקית מצליח לגרום לי להתחבר אליו".

     

    מיוטיוב תבוא הגאולה

    ואולי, אם תשאלו אותי, יוצרי הז'אנר המזרחי בכלל לא חייבים ללכת רחוק מדי - רק להיכנס ל-YouTube ולראות מה היו עשרים הלהיטים הגדולים במוזיקה הערבית בשנת 2012. כי אם יש דבר אחד שיש עליו הסכמה רחבה הוא שמה שהיה חם אתמול בביירות, אנקרה וטריפולי - יכבוש מחר את תל-אביב, חיפה ובאר שבע. כך תמיד היה, ורוב הסיכויים שכך תמיד יהיה. בסופו של דבר, יש לנו טעם ערבי לא פחות מהשכנים שלנו מעבר לגבול.

     

    ודבר נוסף: בעידן ה-YouTube, זה כנראה רק עניין של זמן עד ששיר ישראלי יהפוך ל"גאנגנם סטייל" הבא, ולהערכתי הוא יגיע מהז'אנר המזרחי. צפייה בעשרת הגדולים של המצעד השנתי של גלגלצ מראה עד כמה העולם המוזיקלי היום אוניברסלי יותר מאי פעם, כששירים מדרום קוריאה, רומניה וברזיל הפכו ללהיטי ענק חוצי יבשות. ולכן הבשורה מבכירי הז'אנר בדבר

    הסגנון הבא שיהפוך ללהיט יכולה להביא כבוד ופרנסה לא רק בשוק הישראלי, אלא אולי להצליח לפרוץ גם בזירה הבינלאומית. ותהיו בטוחים שבעולם תחרותי ורוויי יצרים כמו הז'אנר המזרחי, מי שיצליח לעשות את זה יתענג על קנאתם של הקולגות שלו.

     

    מה שבטוח הוא שבקרוב יגיע קץ הבלדות והזמרים המזרחיים יתחילו להפציץ את הקהל עם עשרות שירים, בתקווה שמשהו מהם יצליח להפוך למגה-להיט הבא. ובינתיים, לפחות דבר אחד טוב קורה כעת - והוא ההבנה שהז'אנר המזרחי צריך לעבור מהפך. כעת היוצרים נפתחים לראות מה קורה בעולם, כדי להתחיל ליצור פה מוזיקה חדשה לגמרי - ובתקווה גם טובה יותר.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אסי כהן
    קובי פרץ. האם ממנו תבוא הישועה?
    צילום: אסי כהן
    לאתר ההטבות
    מומלצים