שתף קטע נבחר

אוטובוסים בשבת: 73% מהגולשים הצביעו בעד

מרבית משתתפי סקר התחבורה הציבורית שערך ynet, מעוניינים בהפעלת אוטובוסים בשבת. רק רבע מהמשתתפים טענו כי אין בכך צורך - ומה היו הנימוקים שלכם בעד ונגד?

גולשי ynet הצביעו: 73% בעד תחבורה ציבורית בשבת, 27% מתנגדים. סקר גולשים שפורסם ב-ynet לאחר הבחירות, מצביע על תמיכה גורפת בהפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת בקרב גולשי האתר. מתוך כ-4,540 גולשים שהצביעו עד כה, יותר מ-3,300 תומכים בהצעה, מול כ-1,240 מתנגדים. בעמוד הפייסבוק של ynet פורסמו יותר מ-1,000 תגובות, המשקפות מגוון רחב של דעות בנושא.

 


 

"הזכות לניידות היא זכות אזרחית בסיסית", כתבה שונית, "הגיע הזמן שהיא תמומש גם בישראל". אסתר כתבה כי "במקומות שאין (בהם) חרדים, למה לא? למה מי שאין לו רכב, יישאר בבית בגלל כפייה דתית?".

 

עם זאת, רבים הגיבו נגד ההצעה. לדברי עמית, "בתור יהודים ומדינה יהודית, אנחנו צריכים לכבד את עצמנו בביטויים יהודיים כמו השבת". רעות ציינה כי "מגיעה מנוחה לכולם. לנהגי האוטובוס והרכבת. אנחנו לא חיים רק בשביל כסף".

 

יש לציין כי שיעור התמיכה בסקר הגולשים גבוה מזה שעולה בסקר החברתי שעורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), אם כי גם סקרים אלה מלמדים על רוב בציבור להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. 53% מכלל האוכלוסיה תומכים, כאשר בקרב החילוניים מגיע שיעור התמיכה ל-82%. בקרב מי שמגדירים עצמם "דתיים לא כל-כך מסורתיים", נרשם שיעור תמיכה של 57%, ובקרב מסורתיים התמיכה מגיעה ל-27% בלבד.

 

"יש אנשים שאין ברשותם רכבים" 

בקרב התומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת ניכר מגוון רחב של דעות. התמיכה נובעת מסיבות רבות, וחלקן כלל אינן נוגעות לענייני דת. למשל, יש מי שתומכים בהצעה ממניעים חברתיים - במצב הקיים, מי שאינו מחזיק במכונית פרטית אינו יכול לבקר בני משפחה בימי שבת, וגם אינו יכול לנסוע למקומות בילוי. כך נפגעות השכבות החלשות באוכלוסיה.

 

"יש כאלה בשכונות מצוקה, מגיע שתהיה להם תחבורה ציבורית" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
"יש כאלה בשכונות מצוקה, מגיע שתהיה להם תחבורה ציבורית"(צילום: מוטי קמחי)

 

דוד כותב כי "עלינו לשאוף שגם בעלי אמצעים מוגבלים יוכלו ליהנות מהשבת". דיאנה אומרת דברים דומים. "יש אנשים שרוצים לבלות בשבת, אבל אין להם רכב לצאת מחוץ לעיר או לכל מקום אחר. תפסיקו לחשוב רק על הרצון האישי שלכם". חני מסבירה כי "יש אנשים שאין ברשותם רכבים פרטיים, שעובדים קשה כל השבוע ואין להם אפשרות ליהנות מהחיים. ויש כאלה בשכונות מצוקה, (ו)מגיע שתהיה להם תחבורה ציבורית".

 

חלק מהגולשים מביעים תמיכה בהצעות שהועלו פעמים רבות לאורך השנים, ולפיהן יש להגיע לפשרה בין חילוניים ודתיים, שתאפשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת במתכונת מצומצמת. בהצעות אלה תומכים גם במפלגות חילוניות, כמו מרצ וחד"ש, אך גם מי שנמנים עם מפלגות בעלות קהל בוחרים מסורתי - כמו הליכוד ביתנו, ואפילו הבית היהודי.

 

"בערים דתיות וחרדיות לא (להפעיל), אבל בערים מעורבות עם צביון חילוני? ודאי שכן", כותב לירן, "אנחנו אמנם מדינה יהודית, אך (גם) מדינה דמוקרטית וחילונית. אנחנו לא מדינת הלכה". יוסי מבהיר כי "לא צריך אוטובוסים, רק מוניות שירות או אוטובוסים קטנים. צריך לעשות משהו כמו קווי הלילה של שישי בערב, וביום עצמו (שבת) לעשות רק בגוש דן ובשרון בעיקר, וכמובן בצפון".

 

"זה הכיף של השבת, חברים. שבו בבית ותנוחו" (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
"זה הכיף של השבת, חברים. שבו בבית ותנוחו"(צילום: רועי צוקרמן)

 

חלק מהגולשים התבטא גם בנושאי הפרדת דת ומדינה וכפייה דתית. "בגלל שכל האנשים האלה מסיבותיהם, לא רוצים לנסוע בשבת, אז יוצא שהם כופים עלי את דעתם?", שואל סאשה, "תחיו איך שאתם רוצים, אבל אל תכפו על אנשים שיחיו כמוכם". אלינה כותבת כי "מי שחילוני ולא שומר שבת הוא לא יהודי? להיות יהודי זה בנשמה, בין אם נוסעים בשבת ובין אם לא".

 

"מישהו מכם היה רוצה לעבוד בשבת?" 

גם בקרב המתנגדים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת ניכר מגוון דעות, וחלקן כלל אינן נוגעות לדת. למשל, קרן כותבת כי "גם לפני ששמרתי (שבת) תמיד נהניתי מהשקט של שבת, כשאין אוטובוסים. והיום, עם זיהום האוויר, נראה לי שזו מתנה לסביבה - יום ללא אוטובוסים". שירה כתבה דברים דומים - "יום בלי פיח של אוטובוסים, זה מינימום... עד שתהיה תחבורה על חשמל או גז".

 

טיעון נוסף שהעלו גולשים נוגע לזכויות עובדים בחברות תחבורה, שייאלצו לעבוד בימי שבת. "למה לנהגי אוטובוס לא מגיע יום מנוחה", כותבת מיטל, "מישהו מכם היה רוצה לעבוד בשבת? חוץ מזה, זה יגרום לכך שלא יקבלו נהגי אוטובוס דתיים לעבודה, כמו בכל עסק אחר שהתחיל לעבוד בשבת". רונית כתבה כי "ברגע שתהיה תחבורה ציבורית (בשבת) ייכפו על הנהגים לעבוד, ומגיע להם לנוח - אז אין קשר למודרניזציה".

 

היו גם מי שאמרו כי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת תהווה למעשה כפייה חילונית. "שכחתם מה היא השבת", כתב יוהן, "אתם מנסים להפוך אותנו לאירופה, וזה לא עובד ככה. שבעים אחוז מאלה שהגיבו, יש להם רכב. השאר בעד כדי לעשות דווקא לדתיים". סיוון מחזיקה בדעה דומה. "אתם מדברים על כפייה דתית, זה יותר נכון כפירה חילונית... זה עולם של שקר, של תאוות, של שנאת אחים".

 

חלק מהמתנגדים ניסו לשכנע את התומכים לשנות את דעתם. "יש בשבוע שבעה ימים, שבהם אנחנו רצים כמו מטורפים", כתב רוני, "אנחנו, כעם היהודי, קיבלנו מתנה מדהימה - לנוח יום אחד ולאסוף כוחות, להיות עם המשפחה כמו שצריך". רינת אומרת כי "זה הכיף של השבת, חברים. שבו בבית ותנוחו, אחרת לא נרגיש את ההבדל. זה (מה ש)מבדיל אותנו ממדינות אחרות. אנחנו מדינה יהודית, וזה מה שיפה בזה".

 

ויש גם שאינם מביעים דעה, אך סבורים כי עצם הדיון הוא שחשוב. "תחבורה ציבורית בשבת היא מערכה חשובה לעם ישראל כולו, לחילוניים ולדתיים", כותב דוד. "יש צורך לשבת מסביב לשולחן המשא ומתן, ולדון כבר בנושא דת ומדינה, ולפתוח את הכל. חייבים לשבת אחת ולתמיד - חילוניים, מסורתיים, דתיים-לאומיים וחרדים - ולנסות להגיע להבנות כלשהן בנושא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"השאר בעד כדי לעשות דווקא לדתיים"
צילום: רועי צוקרמן
"מי שחילוני ולא שומר שבת הוא לא יהודי?"
צילום: רשף אייזנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים