שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מלחמת תגי הנכים - על גבם של חולי הסרטן

    באגודה למלחמה בסרטן ומרכז המחקר של הכנסת מתריעים: חולי סרטן מוגבלי תנועה אינם מקבלים תג-נכה ממשרד התחבורה: "בקשות לילדים חולים מקבלות סירוב כמעט אוטומטי". משרד התחבורה: "מדובר בטענות חסרות כל שחר"

    האם חולי סרטן שעוברים טיפולי כימותרפיה והקרנות אינם זכאים לתגי נכה? באגודה למלחמה בסרטן טוענים כי בשנה האחרונה נדחו באופן גורף בקשות לתגי נכה שהגישו חולים אונקולוגיים למשרד התחבורה. בדיקה שערך מרכז המחקר של הכנסת מחזקת את טענת האגודה. מבירור שערך המרכז מול שני בתי חולים גדולים - הדסה עין כרם ותל השומר - עולה כי נדחו "בקשות תג חניה לנכה גם של חולים בטיפול הכימותרפי האינטנסיבי ביותר".

     

    "נדחו בקשות גם של חולים בטיפול האינטנסיבי ביותר" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
    "נדחו בקשות גם של חולים בטיפול האינטנסיבי ביותר"(צילום: ירון ברנר)

     

    בשיחה עם ynet, אומרת היום (א') איריס גולדשטיין מהאגודה למלחמה בסרטן כי "מדי יום אני מקבלת עשרות פניות של חולי סרטן, שהגישו בקשות לחידוש תגי נכה או לקבלת תגים חדשים - וסורבו. למה חולה עם סרטן מפושט לעצמות לא צריך לקבל תג נכה? במה הוא שונה מנכה קטוע רגל?". לדבריה, הורים לילדים חולי סרטן נתקלים בבעיה חמורה במיוחד. "בקשות לילדים חולים מקבלות סירוב כמעט אוטומטי", היא מבהירה.

     

    ומה אומרים על כך במשרד התחבורה? שם דוחים בתוקף את הדברים. "מדובר בטענות חסרות כל שחר", טוענים במשרד בתגובה לפניית ynet. "בשנה האחרונה אושרו אלפי תגי חניה לנכים חולי סרטן, כולל חולים הנדרשים לטיפולים כימותרפיים. בקשות של חולי סרטן נבחנות על-ידי רופאי ועדה, ומאושרות בהתאם ליכולת הניידות של מגיש הבקשה".

     

    "הניידות נפגעת מאוד"

    באגודה למלחמה בסרטן מבהירים כי חולים שעוברים טיפול כימותרפי או הקרנות, סובלים לעתים ממגבלות ניידות חמורות. על-פי תגובה שהעבירה האגודה למרכז המחקר של הכנסת, "בתקופת הטיפולים הכימותרפיים והרדיותרפיים, חולי סרטן רבים סובלים מתשישות גופנית ומתופעות לוואי אחרות, המקשות את תפקודם ובמקרים רבים הניידות שלהם נפגעת מאוד".

     

    לדברי אירית גולדשטיין מהאגודה, חולים שמגישים ערעור על דחיית הבקשה לתג חניה, מצליחים לעתים להפוך את החלטת משרד התחבורה. אלא שיש גם חולים רבים שבוחרים שלא לערער על ההחלטה בעניינם. "אגף הרישוי דחה בקשה שהגישה אישה הנזקקת להליכון ומחוברת לחמצן 24 שעות ביממה", היא מספרת ל-ynet. "רק לאחר התערבותנו, היא קיבלה את תג הנכה. זה פשוט אבסורד".

     

    הפתרון הראוי, כך מסבירים באגודה, הוא הקמת ועדה ייעודית לטיפול בבקשות של חולי סרטן. "לא כל חולי הסרטן זכאים לקבל תג נכה", מסבירה גולדשטיין. "אבל זה נכון גם לגבי נכים בעלי מוגבלויות אחרות. מה שצריך לעשות הוא להקים ועדה שתקבע קריטריונים  ברורים. כיום, יש כעס גדול בקרב חולי סרטן על משרד התחבורה, בגלל שלא ברור מי יכול לקבל תג, ומי נדחה באופן אוטומטי".

     

    פתרון אפשרי נוסף הוא הנפקת תגי נכה לתקופות קצרות מהנהוג כיום. במכתב שהעביר למרכז המחקר של הכנסת, הסביר פרופסור עפר מרימסקי, יו"ר האיגוד לאונקולוגיה קלינית, כי "חולים אונקולוגיים בטיפולים כימיים וקרינתיים לטווח קצר, בהחלט זקוקים לתג לנכה בתקופת הטיפול, וכן בתקופה של שלושה חודשי התאוששות לאחר סיום הטיפול".

     

    "לא יודע מה לנו ולזה בכלל"

    ראוי להזכיר כי בעבר הועלו נגד המשרד טענות דומות, אשר התבררו כנכונות. ב-2012 טענו באגודה הלאומית לילדים אוטיסטים (אלו"ט) כי אגף הרישוי, שאחראי על הנפקת תגי הנכים, דוחה באופן גורף בקשות זכאות לתגים שהוגשו עבור ילדים אוטיסטים. רק לאחר התערבות ועדת פניות הציבור של הכנסת, הועברה הנחיה לאגף לחדש את הנפקת התגים להורי הילדים האוטיסיטים.

     

    כדאי גם לציין כי בכירים במשרד התחבורה גילו חוסר שביעות רצון בולט מכך שהטיפול בנושא הועבר לידיהם, בשנת 2008. כך למשל התייחס לנושא סגן מנהל אגף הרישוי, בישיבה שערכה ועדת פניות הציבור לפני כשנה: "אנחנו לא רופאים ולא מבינים בזה. האכסניה של תגי החניה היא לא משרד התחבורה... אני רוצה להעביר את הסמכות. הסמכות למתן תג נכה בישראל לא צריכה להיות משרד התחבורה"

     

    וזו לא הייתה התבטאות חד פעמית. אותו סגן מנהל, באותה ועדת כנסת, אמר ב-2010 כי "האכסניה הנכונה לעניין הזה היא בכלל לא משרד התחבורה. אנחנו לא מבינים ברפואה, (זה) לא תפקידנו, בקושי אנחנו מתעסקים עם רישיונות... שמעתם פה את הוויכוחים על סוגי המחלות, (אני) לא מכיר, לא מבין, לא יודע מה לנו ולזה בכלל".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    סגן מנהל אגף הרישוי: "מה לנו ולזה"
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים