שתף קטע נבחר

הטובות להנדסה: שליש מהסטודנטים בענף - נשים

הודות להטבות ומלגות שמעניקים המוסדות השונים ברחבי הארץ, בשנים האחרונות בוחרות יותר ויותר סטודנטיות ללמוד את תחומי המדעים וההנדסה, שנחשבים לגבריים. איך זה להיות סטודנטית בכיתה של 28 גברים, וכיצד פועלים המוסדות האקדמים להעלאת מספר התלמידות?

יום האישה הבינלאומי תמיד מחייב בדיקה מדוקדקת אודות מספר הסטודנטיות שלומדות בפקולטות ובמקצועות שנחשבים "גבריים יותר" ובמיוחד בתחום ההנדסה והמדעים. למעשה, בשנים האחרונות אפשר לזהות מגמה מעניינת, כשעל פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ולתקצוב, שיעור הנשים שלמדו לתואר ראשון ללימודי הנדסה ואדריכלות עלה מ-16% בשנה"ל תש"ן ל-29% בתשע"א.

 

כתבות נוספות בערוץ הלימודים של ynet :

 

במוסדות מסוימים המספרים אף גבוהים בהרבה; בפקולטה למדעי ההנדסה באוניברסיטת בן-גוריון עומד מספר הסטודנטיות על ממוצע של כ-37% בארבע השנים האחרונות, במחלקה להנדסת כימיה וביוטכנולוגיה באוניברסיטת אריאל, נשים מהוות כשני שליש מכלל הסטודנטים ובמכללה האקדמית להנדסה בירושלים 30% מן הסטודנטיות הן נשים שלומדות לתארים שונים במקצועות ההנדסה.

 

סטודנטיות באריאל (צילום: גור דותן) (צילום: גור דותן)
סטודנטיות באריאל(צילום: גור דותן)

 

"אנו מעודדים נשים להגיע למקצועות מדעיים טכנולוגיים באמצעות חשיפתן למחקרים המבוצעים בפקולטה ושילובן במעבדות המחקר כבר במהלך התואר הראשון", מעיד פרופ' יוסף פנחסי, דיקן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת אריאל, אשר משמש בין היתר כיו"ר הוועדה לבחינת שילוב וקידום נשים כחברות סגל במרכז האוניברסיטאי. "חשוב לציין שהבנות שלומדות במחלקות השונות הן בדרך כלל בעלות הישגים גבוהים ומצטיינות בלימודים".

 

"חוסר חשיפה למקצועות טכנולוגיים"

לשאלת ynet מדוע הנשים עדיין מהוות מיעוט מספרי בתחומי לימוד כמו הנדסה, שנחשבים גבריים יותר. משיב פרופ' פנחסי כי "הסיבה למיעוט נשים במקצועות ההנדסה לעומת גברים, נובעת מחוסר חשיפה של הבנות בבית הספר למקצועות טכנולוגיים מדעיים מהסוג הזה. הדבר מתבטא בכך, שבהמשך יש מספר מועט של סטודנטיות הלומדות לתארים מתקדמים בהנדסה ולמספר המועט יחסית של חברות הסגל במחלקות הנ"ל".

 

פרופ' איילת טל, מהפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, מוסיפה: "אני מרגישה שיש אצלנו עלייה נאה בכל הפרמטים. יש היום ארבע חברות סגל לעומת אחת לפני 15 שנים, ומהן שלוש בדרגת פרופסור מלא, הדרגה הגבוהה ביותר. בנוסף לכך, מספר הסטודנטיות הוכפל באחוזים. לפני מספר שנים התחלתי בארגון יום עיון שנתי בפקולטה לתלמידות מצטיינות בלימודי המתמטיקה, אליו מגיעות 200-100 תלמידות מרחבי הארץ. ביום זה הן נחשפות לנושאים הנלמדים ונחקרים פה ולהזדמנויות הקיימות בעולם ההיי-טק".

 

וזאת הסיבה לעלייה במספר הסטודנטיות?

 

"ערכנו מחקר בנושא, והסתבר שהגורמים בגללם נשים נמנעות מללמוד הנדסת חשמל אינם שהפקולטה 'גברית'. למעשה, הרוב כלל לא הכניסו עובדה זו למערכת השיקולים שלהן, והמעטות שכן, ראו בכך משהו חיובי. אני יכולה לומר לך שהסיבות היו בעיקר חוסר עניין בנושא, לעיתים קרובות כתוצאה מחוסר ידע, האתגר והקושי וכן התאמה אישית".

 

לא חושבות פעמיים

מבדיקה שערכנו מתברר שסטודנטיות רבות אכן בוחרות באחד ממקצועות ההנדסה כתחום הלימודים המועדף עליהן בין אם באוניברסיטה או באחת המכללות ברחבי הארץ. ולא, הן לא נרתעות מהסביבה הגברית. "בתיכון למדתי אלקטרוניקה, אהבתי את זה ממש וידעתי שבהמשך הדרך ארצה ללמוד את התחום", נזכרת גילה זעפראני, סטודנטית להנדסת אלקטרוניקה ומצטיינת נשיא במכללה האקדמית להנדסה ירושלים.

 

 (צילום: גור דותן) (צילום: גור דותן)
(צילום: גור דותן)

 

"כשהתקבלתי ללימודי האלקטרוניקה במכללה האקדמית להנדסה ירושלים, אף אחד מהסובבים אותי לא הרים גבה. לכולם היה מאוד ברור שזה מה שארצה ללמוד. מה שכן, אני זוכרת שנכנסתי לכיתה שישבו בה 28 גברים ואישה אחת והמחשבה הראשונה שעברה לי בראש הייתה: 'מה עשית?'"

 

נשמע מלחיץ.

 

"אני יכולה לומר בצורה מפורשת שאין שום הבדל ביחס שאני מקבלת מהמרצים לבין היחס שיתר חברי לכיתה מקבלים. החברים בכיתה מתייחסים אליי בכבוד ואני מרגישה שהם נותנים לי את המקום שלי בלי ביקורתיות ובלי תחרותיות. אם כבר יש הבדל בין הסטודנטים בכיתה לבין עצמם, זה לטובתי: למשל, אנחנו מסיימים ללמוד בשעה 22:00 ותמיד יהיה מישהו בכיתה שיציע לי טרמפ הביתה או לתחנת האוטובוס. אני לא זוכרת את הפעם האחרונה בה הייתי צריכה להסתדר לבד".

 

ובכל זאת עדיין לא הגענו למצב של רוב נשי בלימודי ההנדסה.

 

"חשוב לי לומר שאין בחורה שלא יכולה ללמוד הנדסה. אם הנושא מעניין אותה אז היא מסוגלת. אנשים נוטים להפחיד אותנו לגבי קושי של מקצועות מסוימים. כמי שרואה איך זה עובד מבפנים, אני יכולה לומר בבטחה שזה אפשרי. ללמוד הנדסת אלקטרוניקה זה לא קשה, לא מיועד לגברים בלבד וההבדלים המגדריים הופכים למשניים בשלב מאוד מוקדם. הייתי ממליצה לכל אחת שמעוניינת בכך, ללכת על זה, בלי לחשוב פעמיים".

 

הטבות לנשים: מפינת הנקה ועד מלגה

על מנת לעודד נשים לבחור את מקצועות ההנדסה והמדעים שנחשבו עד לאחרונה "גבריים" יותר, מציעים המוסדות השונים הטבות רבות לרבות מלגות, תנאים סוציאליים ואפילו מעוני יום שהוקמו בקמפוסים השונים ברחבי הארץ.

 

אחת המלגות הפופולריות שייכת למשרד המדע והטכנולוגיה שמציע לסטודנטיות לתואר שני או שלישי מענק כספי בסכומים שונים לנשים העוסקות בתחומי המדע והטכנולוגיה, המדעים המדויקים והנדסה. בנוסף לכך, המוסדות מעניקים מלגות שכר לימוד וקיום, בין אם ברמת הפקולטה או המוסד, כמו שניתן לראות באוניברסיטת בן-גוריון ובמכללה האקדמית ע"ש סמי שמעון.

 

בנוסף לכך, באוניברסיטת אריאל הוקם פעוטון לגילאי 3 שבועות עד שנתיים, שכולל מנהלת מקצועית וצוות מטפלות מנוסות. מהלך זה תורם לעלייה במספר הסטודנטיות בכלל, ומספר הנשים הלומדות במחלקות להנדסה בפרט.

 

"נשים להנדסה"

במספר מכללות יזמו פרוייקטים לקידום מעמדן ושילובן של נשים בתחומי הטכנולוגיה וההנדסה. במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון (SCE), הפועלת בדרום, פתחו לפני מספר שנים את התכנית "נשים להנדסה"; מדובר בתכנית בה משתתפות סטודנטיות שנה א ו-ב' להנדסת חשמל, אלקטרוניקה, הנדסה מכונות, הנדסה בניין והנדסת תוכנה.

 

במסגרת התוכנית עוברות הסטודנטיות סדנאות אימון להעצמה אישית, בשנה השנייה ללימודיהן משתתפות בפעילות חברתית למען הקהילה עם נשים ונפגשות עם נשים בתפקידים בכירים בתעשייה, במדע, באקדמיה ועוד. במהלך כל התכנית, הסטודנטיות זוכות למעטפת תמיכה כלכלית, הכוללת מלגות שכר לימוד וליווי צמוד של חונכים מצטיינים משנים מתקדמות יותר.

 

במכללה האקדמית להנדסה ירושלים פועלת זו השנה השלישית תכנית בשם "מנהיגות נשים רב-תרבותית" שאף זכתה לתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה. התכנית, שפועלת בשיתוף קרן ירושלים ופר"ח, מעניקה לסטודנטיות המשתתפות בה מלגה בגובה 7,000 שקלים.

 

למעשה, התכנית בנויה מחלק עיוני ומעשי שאמורים לשלב את העלאת מודעות הסטודנטיות למעמד נשים בחברה הישראלית תוך כדי תרומה לחברה. כמו כן, כ-60 סטודנטיות חונכות תלמידות תיכון בארבעה בתי-ספר בעיר הקודש ומעודדות אותן ללמוד מקצועות הנדסה ואלקטרוניקה.

 

"המכללה מקדמת את הערך של קידום נשים בתחומי הטכנולוגיה בכלל וההנדסה בפרט", מסכמת גתית גילרן, ראש דקנאט הסטודנטים במכללה האקדמית להנדסה ירושלים. "לשיטתנו, תהליך זה חשוב לשבירת הסטראוטיפים הקיימים בחברה לגבי מקצועות המוחזקים בבחינת גבריים לעומת מקצועות נשיים. עידוד נשים ללימודי הנדסה תורם להקטנת פערי שכר בין גברים לנשים בחברה ופותח להן אפשרויות למוביליות מקצועית ואישית". ויפה שעה אחת קודם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גור דותן
סטודנטית באוניברסיטת אריאל
צילום: גור דותן
מומלצים