שתף קטע נבחר

עליית הדלק: "הממשלה סוגרת גירעון על חשבוננו"

יש כאלה שמחפשים תחנות זולות, אחרים מכרו את המכונית או משנים את מסלול הנסיעה לעבודה. מחירי הדלק שוב עלו הלילה והנהגים אומרים: "המס על הדלק - עוד דרך להוציא מאיתנו כסף"

מחירי הדלק עלו וירדו בשנים האחרונות באופן קיצוני, אולם זה שנקבע הפעם, 7.95 שקלים, ונכנס לתוקפו בחצות (הלילה שבין חמישי לשישי), מעורר כעס רב אצל הנהגים. חלקם טוענים כי נוכח האמרת המחירים בתחומים אחרים בחיים הופך מרכיב הדלק למכביד ביותר, בין היתר בגלל המרחקים הגדולים שהם צריכים לגמוע בדרך ליעד, גם אם מדובר בחוג לילד.

 

תורים בבאר שבע. "היחס הופך להזוי" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תורים בבאר שבע. "היחס הופך להזוי"(צילום: מוטי קמחי)

 

קחו למשל, את רינת רוזנברג מעין יהב, שבמועצה האזורית ערבה תיכונה. עבורה, כל נסיעה הופכת למעמסה של ממש. "בשביל רופא מומחה אנחנו צריכים לנסוע לפחות 80 קילומטר לדימונה או 120 קילומטר לבאר שבע או אילת. זה משנה את כל היחס בין התועלת למחיר הדלק. לילד שלי יש חוג בבאר שבע שאני משלמת עליו 1,200 שקל אבל כעת הדלק יעלה לי יותר. היחס הופך להיות הזוי", היא אומרת.

 

 
עדכון מחירי הדלק מרץ 2013

עדכון מחירי הדלק, מרס 2013
מרכיב מחיר לליטר שינוי לעומת החודש הקודם אחוז מהמחיר לצרכן בתחנה
מחיר הנפט הבסיסי (CIF LAVERA) עם תוספות 3.148 שקלים 10 אגורות 40%
סל הוצאות שיווק 0.645 אגורות ללא שינוי 8%
מס בלו 3.002 שקלים ללא שינוי 38%
מע"מ 1.155 שקלים עלייה של 2 אגורות 14%
סה"כ מחיר לצרכן 7.95 שקלים עלייה של 12 אגורות 100%

 

רוזנברג מפנה אצבע מאשימה לכיוון הממשלה, ולדבריה האזרחים נדרשים כעת לשלם על מחדליה הכלכליים. "אני חושבת שלא יכול להיות שבאופן עקיף אנחנו ממשיכים לשלם על הגירעון של הממשלה", היא אומרת. "המס על הדלק הוא לאין ערוך יותר גבוה מכל מקום אחר. אם לא לוקחים את זה מאיתנו דרך מס הכנסה אז לוקחים ממקום אחר. זו עוד דרך להוציא מאיתנו כסף. אני לא רוצה להישמע דמגוגית אבל המגזר הפרודוקטיבי משלם ונחנק".

 

לצד אלה שמשתמשים ברכב כדי להגיע ממקום למקום יש אחרים שהוא נחוץ להם לצורכי עבודה. "העלייה משפיעה עליי אבל אין מה לעשות עם זה", אומר מורה הנהיגה תמיר ביטן מבאר שבע. "זה מצב נתון וזהו זה. מציבים לנו עובדה וצריך להתמודד עם זה. זה מרגיז, אין ספק. כבר התרגלנו לזה".

 

עוד בחדשות ynet:

 

יניב כהן, בעל עסק, אומר כי מבחינתו מדובר בהפרת הבטחת בחירות. "אני עצמאי אז זה משפיע עליי מדי יום. לפני הבחירות הייתה הוזלה ואמרו שלא תהיה עלייה ועכשיו זה הגיע כמעט לשמונה שקלים", הוא אומר. "אין על זה פיקוח. הממשלה לא דואגת לנו ולא מעניין אותה בכלל. המחירים מטורפים, צריך לצאת במחאה על מחירי הדלק. ומי נפגע? כבר אין מעמד ביניים".

 

ויש כאלה שוויתרו, כמו שמוליק ברקוביץ, שפשוט מכר את הרכב. "אני כבר לא צריך את המכונית. ברגע שלא יכולנו להחזיק את הרכב מכרנו אותו. היה יקר מדי. כשהיה לי אוטו הייתי מתעצבן. עכשיו כבר לא", הוא אומר.

 

מחפשים תחנה זולה

בשנים האחרונות התמלאה המדינה בתחנות דלק שמנסות למשוך מתדלקים באטרקציות שונות. העלייה במחירים גורמת לכך שגם הנהגים מחפשים את התחנות שבהן המחירים נמוכים יותר. כך, למשל, תחנת הדלק "סונול" שליד מפעל קוקה קולה במפרץ חיפה, שנמצאת כיום בסיומה של דרך ללא מוצא והכניסה אליה מחייבת ירידה מהדרכים הראשיות. "תמיד יש כאן תנועה של כלי רכב", אמר אחד העובדים. "בימים לפני עליית מחירים זה עוד יותר בולט".

 

תמונת ארכיון שצפויה לחזור גם הלילה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תמונת ארכיון שצפויה לחזור גם הלילה(צילום: מוטי קמחי)

 

רחל שוורצמן מתמרת עובדת בחיפה, ולדבריה יש צורך בעריכת סקר מחירים לפני שממהרים לתדלק ביוקר. "ההגעה לתחנה הזו מאריכה לי את הדרך בשלושה קילומטרים, אבל הדרך שלי להתמודד עם עליית המחירים היא למצוא את התחנות הזולות באזור. יש אתרי אינטרנט שמאתרים את התחנות הזולות בכל אזור ואני מקפידה להגיע אליהן. התחנה הזו שומרת על רמת מחיר נמוכה כבר הרבה זמן", היא מציינת.

 

בני מאזור השרון, בעל עסק לחלוקת מזון, שינה לגמרי את קו הנסיעה שלו בעקבות עליית המחירים. לדבריו, הוא מתאים עצמו ואת הדרך כדי לחסוך בעלויות. "אני צריך להעמיס יותר, לתכנן את הקו בצורה הרבה יותר חסכונית, ולמרות הכול ההוצאות

 הולכות וגדלות", הוא מגלה. "הסעיף של הדלק גדל בשלוש השנים האחרונות ביותר מ-20 אחוז. נאלצתי לחזור ולעבוד בעצמי על הקו, במקום נהג שכיר שכבר העסקתי".

 

נהגי המוניות יודעים לספר כי לצד מחירי הדלק העולים, הם נפגעים גם מכך שיוקר המחיה הכללי נסק. לפיכך, גם כמות הנסיעות פחתה. "פעם הייתה לי נסיעה לנתב"ג כמעט כל לילה", סיפר צבי, נהג מונית מחיפה. "היום יש רכבת ואנשים חושבים פעמיים לפני שמזמינים מונית. גם בקווי השירות יש ירידה ובמקביל המחירים של הסולר עולים ועולים. אבל אין לנו מה להתלונן כנראה. היו בחירות ואנשים הלכו להצביע ושוב שמו את ביבי בראש. אז כנראה זה מגיע לנו".


פורסם לראשונה 28/02/2013 23:49

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תל אביב, היום. משאבת כסף
צילום: מוטי קמחי
מומלצים