שתף קטע נבחר

בזק בינ"ל חייבה לקוח 7 שנים אחרי ניתוק, ותפצה

לקוח של בזק בינלאומי ביקש להתנתק משירות החברה - אך גילה להפתעתו שזו המשיכה לגבות ממנו כספים במשך שבע שנים נוספות. הוא תבע אותה בדרישה לפיצוי של 51 אלף שקל. מה קבע בית המשפט?

לקוח בזק בינלאומי אשר הפסיק את התקשרותו עם החברה, גילה להפתעתו כי זו המשיכה לחייבו במשך שבע שנים מבלי שעשה כל שימוש בשירותיה. החברה, שהודתה במחדל, הסכימה להחזיר לו סכום חלקי בלבד. לפיכך, הגיש נגדה תביעה לפיצוי של 51 אלף שקל. מה נקבע?

 

 

הלקוח הופתע לגלות חיוב - שבע שנים אחרי שהתנתק מהשירות (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
הלקוח הופתע לגלות חיוב - שבע שנים אחרי שהתנתק מהשירות(צילום: Shutterstock)

 

הלקוח, שנמנה על מנויי המרכזייה והעמדות החכמות של החברה, ביקש לסיים את החוזה בשנת 2002 וחתם על הסכם הפסק חיובים. אלא שלטענתו, בזק בינלאומי המשיכה לחייב אותו בתשלום עבור המרכזייה ללא הפסקה עד שנת 2009.

 

לאחר שגילה זאת, פנה לחברה בבקשה להחזר כספי. נציג בזק בינלאומי הציע לו תחילה זיכוי של כ-1,875 שקלים. לאחר מכן, הודיע כי אם יחתום על כתב קבלה ושחרור, יזוכה עבור שלוש שנים נוספות, אולם הלקוח סירב. לבסוף, כך על-פי התביעה, בזק בינלאומי הסכימה לאשר זיכוי על כל התקופה, אולם העמידה אותו על סכום כולל של כ-11 אלף שקל, בקיזוז הסכום שכבר קיבל.

 

בתביעה לפיצוי של 51 אלף שקל, שהגיש נגד בזק בינלאומי לבית משפט השלום בחיפה, טען הלקוח כי הסכום שהוצע לו נמוך משמעותית מתחשיב שערך עבורו רואה החשבון שלו. סכום התביעה כולל גם פיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה לו והחזר שכר הטרחה ששילם לרואה החשבון.

 

בזק בינלאומי הודתה בתגובה כי חייבה את הלקוח שבע שנים לאחר שההתקשרות הופסקה, אך טענה כי כיום, בחלוף למעלה משבע שנים, התביעה כבר התיישנה. בנוסף טענו עורכי דינה כי הלקוח התרשל בכך שלא בדק את החשבוניות שקיבל במהלך השנים הללו, דבר שעשוי להוריד מסכום ההחזר. על כך השיב התובע בחקירתו, כי "ראה בנתבעת גוף אמין שיש לסמוך עליו בעיניים עצומות".

 

בזק בינ"ל סירבה לפשרה

השופטת רויטל באום הציעה תחילה לצדדים לסיים את התיק בפשרה, אך בזק בינלאומי סירבה. לפיכך, ניגשה השופטת להכריע בתביעה, וקיבלה אותה בחלקה.

 

ראשית, השופטת קבעה כי טענת ההתיישנות אינה רלוונטית - זאת משום שבזק בינלאומי הודתה במסמכים ותרשומות שהתובע זכאי להחזר מלא. לגבי טענת ההתרשלות, פסקה השופטת כי הסתמכותו העיוורת של התובע על החברה אינה מהווה התנהגות עסקית מקובלת, וטוב היה עושה אם היה מעיין בחשבוניות שקיבל לאורך השנים. למרות זאת, אין בכך כדי לפטור את בזק בינלאומי מחובתה להחזיר את הכספים שגבתה ביתר.

 

לבסוף קבעה השופטת כי מקרה זה אינו מצדיק פסיקת פיצוי נוסף בגין עוגמת נפש או סבל, וחייבה את בזק בינלאומי להשיב לתובע 23,160 שקל, ולשלם לו הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין של 10,000 שקל.

 

אל תתעצלו - ותבדקו חשבוניות

עו"ד רויטל זהר ירון, העוסקת בתחום הצרכנות, מסבירה כי "כאשר אנו, כצרכנים, מתקשרים עם ספקים שונים, בין על ידי הוראת קבע ו/או כרטיסי אשראי, עלינו לבדוק מדי חודש את פרטי החיוב.

 

"במקרה זה, התובע גילה את החיובים רק בחלוף שבע שנים. כדי למנוע מצב כזה, ניתן לבדוק בדרך הפשוטה והיעילה ביותר את מצב החיובים".

 

עו"ד זהר ירון ממליצה בחום להשקיע עשר דקות בחודש להתבוננות על ההוצאות. לדבריה, "הדבר עשוי למנוע עוגמת נפש בעתיד", במקום לנסות ולקבל פיצוי עבורה בדיעבד.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בזק בינלאומי המשיכה לחייב אחרי ניתוק, ותפצה
מומלצים