שתף קטע נבחר

מתי נשלם פחות על חשמל ודלק?

דו"ח האנרגיה של גרינפיס, שהוגש השבוע למנכ"ל משרד האנרגיה והמים, מראה שעד שנת 2050 ישראל יכולה לצמצם באופן משמעותי את כמות הגזים הרעילים, לצמצם עלויות ביצור חשמל ובכך לסייע להורדת מחירי החשמל ואף הדלק לרכבים. אופטימיות זהירה

מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, שאול צמח קיבל מארגון גרינפיס את דו"ח האנרגיה של הארגון, שחושף לראשונה תרחיש ישראלי למהפיכת האנרגיה, מבוסס על מודל של המכון הטכני לתרמודינאמיקה בגרמניה, ובוצע בשיתוף עם מועצת אנרגית הרוח העולמית, המועצה האירופית לאנרגיה מתחדשת וחברת אקו אנרג'י הישראלית.

 

 

הדו"ח הוגש היום למנכ"ל משרד האנרגיה והמים, מר שאול צמח, אשר אמר: "אני מברך על הדו"ח ומעריך את הגישה המקצועית שנקט ארגון גרינפיס בנוגע

למשק האנרגיה. משרד האנרגיה והמים וגרינפיס מסכימים על סוגיות רבות שיש לקדם בתחום האנרגיה, כולל באשר למסקנות וההמלצות שצריך לבחון את אופן קידומן ואת הדרך הנכונה ליישומן במשק הישראלי. אשמח מאד אם הדו"ח הזה יהווה אבן דרך להמשך הדיאלוג בין גרינפיס והמשרד, הן בהקשר של המודלים והתחזיות והן בהקשר של שת"פ בנושאים המשותפים לסדר היום שלנו, אני בטוח שהמשק הישראלי יוכל להרוויח מכך".

 

  • לעמוד המיוחד של שעת כדור הארץ

 

הדו"ח המלא יוצג בכנס הארצי השני לקיימות שתקיים העיר אשדוד ב-23 באפריל, במשכן לאומנויות הבמה.

 

בארגון גרינפיס מציינים כי זו היא הפעם הראשונה שניתוח מסוג זה מתבצע בישראל. התרחיש מתווה דרך מעשית לניצול היתרונות של ישראל תוך התייחסות למגבלות ולפרמטרים הכלכליים. באמצעות חישוב אנליטי, מציג התרחיש כיצד יכול להיראות שוק האנרגיה של ישראל בעשורים הבאים.

 

 

כיצד נשלם פחות על חשמל ודלק?

  1. הורדת הביקוש לחשמל: במקום עלייה של 30% בביקוש לאנרגיה על פי תרחיש עסקים כרגיל, צפויה ירידה של 15% בביקושים, ביחס לנתונים משנת 2009. הסיבה: שימוש בטכנולוגיות לניהול ביקושים, עידוד התייעלות ושימוש במכשור חדש ויעיל.
  2. ייצור חשמל נקי: עד לשנת 2050 - 47% מהחשמל בישראל יכול להגיע מאנרגית שמש ואנרגית רוח. במקביל, ניתן יהיה להפסיק לחלוטין את פעילותן של תחנות הכוח הפחמיות. זאת כתוצאה מהצמיחה של ענף האנרגיות המתחדשות בעולם והוזלה משמעותית של עלויות היצור.
  3. הפחתת עלויות יצור חשמל: עד לשנת 2050 ניתן לחסוך כ-94 מליארד אירו במצטבר, חיסכון בעלויות דלקים. כ-2.4 מליארד אירו בממוצע לשנה.
  4. אנרגיה לתחבורה: בשנת 2050 ישראל יכולה לחסוך כ-57% מהביקוש לאנרגיה בתחבורה. עד שנת 2050 כ-38% מהאנרגיה לתחבורה יכולה להגיע מהנעה חשמלית.
  5. עד שנת 2050 ניתן להפחית פליטות פחמן דו חמצני לכ-58% פחות ביחס לפליטות שנרשמו בשנת 2009.

 

הילה קרופסקי, מנהלת קמפיין האנרגיה בגרינפיס: "משק האנרגיה של ישראל יכול להיראות לגמרי אחרת. אנחנו יכולים וצריכים לצמצם את הצריכה, לשנות את תמהיל הדלקים ולייצר יותר אנרגיה נקייה ובלתי מתכלה. בכל ימות השנה, ובעיקר ביום כדור הארץ, חשוב לזכור שבדרך זו ניתן להבטיח ביטחון הספקה, הורדת מחירים ועצמאות אנרגטית אמתית".

 

בין הנקודות העיקריות שציינו בגרינפיס על מנת להתחיל ביישום מהפיכת האנרגיה:

  • עידוד קרן להתייעלות אנרגטית, בניהול ובפיקוח המשרד להגנת הסביבה, במימון הממשלה והציבור והזרמת התקציבים לקרן.
  • הסדרת מונה נטו - להקמת מתקנים פרטיים קטנים ליצור אנרגיה סולארית ללא הגבלת מכסות.
  • אישור מיידי של MV 300 - מכסות עבור אנרגיה סולארית.
  • הפחתת מיסוי על רכבים חסכוניים ורכבים המונעים מתחליפי נפט.
  • חיוב בקבלת תו תקן בנייה ירוקה עבור מבנים חדשים- כתנאי למתן רישיונות בניה.

 

סוואן טסקה, מומחה גרינפיס העולמי בנושא אנרגיה מתחדשת, אשר מגיע לארץ לטובת השקת הדו"ח: "פאנלים סולאריים הם מקורות החשמל שגדלים במהירות הגדולה ביותר בעולם ובין הזולים ביותר. כבר בשנתיים-שלוש הקרובות תהיה הן יהיו מתחרות שוות בשוק.

 

ד"ר עמית מור, מנכ"ל משותף, אקו אנרג'י: "היעדים שמציב הדו"ח למדינת ישראל בתחום ההתייעלות האנרגטית, קידום האנרגיות המתחדשות והתחבורה הנקייה מהווים אתגר למשק הישראלי והינם ברי ביצוע. בתחום התחבורה באפשרותינו להוכיח לעצמנו ולעולם שניתן להסב את מרבית התחבורה בישראל להנעה בגז טבעי ובאנרגיות מתחדשות וזאת כבר בטווח הקצר של עשר עד חמש עשרה השנים הקרובות".

 

שעת כדור הארץ - ב.22.4 כולנו מכבים את האור לשעה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צמצום בפליטת גזים רעילים למען עולם נקי יותר
צילום: shutterstock
מומלצים