שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    סקר מצא: כמה מוציא מעשן ממוצע על סיגריות?

    הצד הטוב בגזירות הכלכליות: סקר חדש מצא שלפחות 80% מהמעשנים חושבים על שינוי כלשהו בהרגלי העישון, בעקבות העלאת מחירי הסיגריות. 20% שוקלים להפסיק לגמרי. והמחיר? 450 שקלים מוציא מעשן ממוצע בישראל על סיגריות

    האם העלאת מחירי הסיגריות יגרמו לשינוי בהרגלי הצריכה? סקר חדש שנערך לרגל יום עולמי ללא עישון 2013, שמצוין מחר (ו'), קבע כי 80% מציבור המעשנים בישראל מדווחים על כוונה לשנות את הרגלי העישון שלהם באופן כלשהו בעקבות העלאת מחירי הסיגריות.

     

    • רוצים שכולם ישמעו אתכם? כתבו את דעתכם בפייסבוק שלנו ואת התגובות הנבחרות נפרסם לכולם

     

    קרוב למחצית טוענים כי יפחיתו בכמות הסיגריות, כ-12% מתכוונים להחליף למותג זול יותר וכמעט 20% מצהירים כי הם שוקלים להפסיק לעשן. הכוונה לשנות את הרגלי העישון, קיימת באופן דומה בקבוצות האוכלוסייה השונות ובאופן ספציפי, הכוונה להפסיק לעשן רווחת יותר בקרב, גברים, דתיים. ולעומת זאת, הכוונה להפחית את כמות הסיגריות, רווחת יותר בקרב חילוניים.

     

    עוד כתבות

     

    נשים משלמות על סיגריות יותר מגברים

    הסקר בוצע בתחילת חודש מאי 2013 על ידי מכון המחקר מידע שיווקי סי.איי, בחסות שיטת שלושת השלבים של 'ניקוטינל' להפחתה והפסקת עישון מבית 'נוברטיס קונסיומר ישראל', והשתתפו בו 403 מרואיינים (גברים ונשים), בגילאי 18 ומעלה, המעשנים לפחות סיגריה אחת ביום. המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה דוברת העברית בישראל.

     

    מהסקר עולה כי ההוצאה הממוצעת החודשית לסיגריות בקרב המעשנים היא כ-450 שקלים בחודש. בשנה האחרונה חל גידול של כ-50 שקלים בהיקף ההוצאה על סיגריות לעומת שנת 2012, כנראה בעקבות עליית מחירי הסיגריות במשק.

     

    נשים מוציאות על סיגריות סכום גבוה יותר מגברים, 489 שקלים לעומת 422 שקלים גברים, אך הדבר נובע ממותגי סיגריות יקרים יותר. עוד עולה מהסקר, כי מעשנים בגילאי 45 ומעלה, גרושים/אלמנים או פרודים, בעלי השכלה תיכונית ומטה, מוציאים בממוצע למעלה מ-500 שקלים בחודש.

     

    המעשנים רוצים להפסיק

    על פי ממצאי הסקר, המעשנים עסוקים מאוד בניסיונות להפסיק לעשן, גם ללא קשר לעליית המחירים הנוכחית. יותר מחצי -57% מהמעשנים ניסו בעבר להפסיק לעשן, רובם אף ניסו יותר מפעם אחת. היקף הניסיונות להפסיק את העישון הוא כ-3 פעמים בממוצע, תושבי אזור ירושלים וכן אזור חיפה והצפון, ניסו יותר מאחרים להפסיק לעשן.

     

    עוד עולה מהסקר, כי המעשנים חשים שהפסקת העישון תפנה להם אפשרויות להוציא את הכסף שיחסך לטובת דברים אחרים. ההיבט המרכזי שיתאפשר הוא הקצאת כסף לחיסכון- 30%, תחושה זו בולטת יותר בקרב צעירים עד גיל 34, רווקים ודתיים.

     

    16% מהנשאלים דיווחו כי אם היו מפסיקים לעשן היו מוציאים את הכסף על בגדים, 15% על אוכל או מסעדות, 11% על חופשה או נסיעה לחו"ל, 10% על הוצאות שוטפות או קניות כלליות, 8% על בילויים, 5% היו מכסים את המינוס או מכסים חובותת, 4% לילדים - חסכון/חוגים/צעצועים, 3% חדר כושר/ספא ו-2% על רכב- שדרוג/דלק.

     

    גם בתחום הזה, בהשוואה בין גברים לנשים, 34% מהגברים היו מעבירים את הכסף לחיסכון לעומת 25% מהנשים שהיו מוציאות את הכסף על בגדים.

     

    העצות שיעזרו לכם להיגמל

    דר' יעל בר-זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל מנהלת המרכז למניעה ולגמילה מעישון באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מעניקה המלצות וטיפים שימושיים להגברת סיכויי הגמילה:

     

    גמילה מעישון הינו תהליך. צריך להתכונן ולתכנן מראש כיצד להיערך במצבים מסוימים על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה.

     

    יש לקבוע מראש יום הפסקה. במהלך התקופה שלפני כן, יש לנהל יומן רישום (לפחות במשך יום אחד שלם) כדי להבין יותר טוב את הרגלי העישון שלי (בדומה ליומן אוכל שאנשים המבקשים לרזות ממלאים). ביום זה יש לרשום כל סיגריה שאתה מעשן, ולידה את השעה, מה עשית באותו הזמן, וכמה היית זקוק לסיגריה הזאת.

     

    המטרה של יומן העישון הינו ללמד אותך מה תבנית העישון שלך (מעשן יותר בבוקר? יותר אחרי הצהרים? עם חברים? לבד?) ומהם הסיגריות שאתה הכי זקוק להם. ככל שתבין יותר טוב לפני ותהיה מודע למצבים שבהם אתה הכי זקוק לסיגריה כך תוכל להתכונן אליהם יותר טוב.

     

    יש לבצע תהליך שנקרא "הפשרת ההרגל" בשבועיים שלפני ההפסקה. הכוונה הינה שאתה יכול להמשיך לעשן כמה שאתה רוצה (ואפילו יותר) אבל במנותק מאותם מצבים שבהם אתה הכי רוצה/זקוק לסיגריה.

     

    לדוגמה, אם אתה נוהג לעשן ברכב, אז בשבועיים הללו אתה יכול לעשן כמה שאתה רוצה אבל לא ברכב. אם אתה נוהג לעשן עם הקפה, אז שוב, בשבועיים הללו תעשן כמה שאתה רוצה, אבל לא עם הקפה.

     

    כדאי להתחיל עם ניתוק מהרגל אחד ולהוסיף בהדרגה עוד הרגלים. המטרה הינה לתרגל את המצבים הללו ללא הסיגריה, כאשר אתה עדיין מעשן ועדיין מקבל מספיק ניקוטין.

     

    יש להכין את הבית, הרכב, מקום העבודה לפני יום ההפסקה. לזרוק את כל המאפרות, מציתים (כן, כולל את המצית שקיבלת במתנה לכבוד...), גפרורים וכו'. יש לכבס את הווילונות, בגדים, מצעים וכל דבר שמריח מהסיגריות.

     

    יש לנקות את הרכב ואת המשרד. אין להשאיר בשום מקום משהו למזכרת או "כדי להוכיח שאני יכול" או בשביל אורחים/חברים שמעשנים. הבית/רכב/מקום העבודה צריכים להיות נקיים מפיתויים.

     

    יש להכין מראש את התחליפים לסיגריה. כמו למשל, סוכריות/מסטיקים/אטבים/עפרונות – וכל דבר שניתן יהיה להכניס לפה ולשחק איתו ברגע של קריז.

     

    כדאי להתכונן מראש לרגעי החשק לסיגריה ("קריזים"). "עצור, חשוב, עשה" –ברגע של קריז, יש קודם כל לעצור את מה שאתם עושים, לנשום עמוק, לחשוב למה הפסקת לעשן, מה התועלת שלך מההפסקה, כמה עברת עד עכשיו, ואז לעשות – לקום, לשנות מיקום, לשטוף פנים, לעלות ולרדת במדרגות, לצאת להליכה קצרה, להתקשר למישהו ובעצם כל פעולה שתעביר את הרגעים הבאים לא באותו מקום ומצב.

     

    כדאי לספר לכמה שיותר אנשים ולפרסם בפומבי את העובדה שהנך מפסיק לעשן. זה יגביר את המחויבות שלך לתהליך, ויכול ל"החזיק" אותך ברגעי משבר.

     

    בהפסקת עישון השיטה היעילה ביותר הינה שילוב של טיפול תרופתי יחד עם ייעוץ התנהגותי. וזאת כדי להתמודד עם כל המרכיבים של ההתמכרות - ההתמכרות הפיזיולוגית לניקוטין, ההתמכרות הפסיכולוגית (שימוש בסיגריה להתמודד עם מצבים פסיכולוגים שונים – "כשטוב לי", "כשרע לי"), והתמכרות שנובעת מהרגלים (סיגריה עם הקפה, סיגריה מול הטלוויזיה, סיגריה בבית קפה...).

     

    אחד מהמרכיבים המשמעותיים הינו ההתמכרות הפיזיולוגית לניקוטין. כשרמת הניקוטין במוח יורד, המעשן מרגיש צורך עז לעשן שוב כדי לעלות מחדש את רמת הניקוטין. לכן, אחת מהאופציות הטיפוליות הינם תחליפי ניקוטין – המספקים לגוף ניקוטין בצורה אחרת מהניקוטין שבסיגריה (לא באותה מהירות הגעה ופינוי).

     

    מהי ההשפעה הפיזיולוגית של תחליפי הניקוטין?

    ניקוטין נותנים למעשן את הניקוטין שהוא זקוק לו, ללא שאר ה- 7000 חומרים כימיים הקיימים בסיגריה ומזיקים לבריאות. חשוב לציין כי הניקוטין אינו מסרטן, והבעיה העיקרית בו היא היותו חומר ממכר.

     

    תחליפי הניקוטין עוזרים גם למרכיב ההתנהגותי והפסיכולוגי, שכן המעשן חוות את המצבים שבהם הוא רגיל לעשן עם רמת ניקוטין בדם אך ללא האקט עצמו של העישון (החזקת הסיגריה, יצירת העשן) וכך מתרגל מצבים אלו ללא הסיגריה.

     

    מכיוון שהניקוטין מגיע יותר לאט עם תחליפי הניקוטין, לא מתמכרים אליו (למעט באופן נדיר יחסית התמכרות למסטיק ניקוטין).

     

    היתרון הגדול של תחליפי הניקוטין הינו בשילוב המדבקה יחד עם המסטיק /ואו הלכסנית. המדבקה תאפשר למעשן רמה גבוהה קבועה כל היום של ניקוטין על מנת להוריד את החשק והצורך בסיגריה. על גבי רמה זו, אם המעשן חווה "קריז" וחשק עז לסיגריה – יש לו פתרון מיידי, זמין, ואקטיבי – לעיסת המסטיק, או מציצת הלכסנית – שיתנו לו מנה נוספת קטנה יותר של ניקוטין.

     

    חשוב להבין שתחליפי הניקוטין מספקים לגוף את הניקוטין שהוא זקוק לו, אך לא באותה צורה. במהלך התהליך יורדים בצורה איטית ומבוקרת במינון הניקוטין כדי שהמעשן יחווה כמה שפחות "קריזים" ו/או תסמיני גמילה שונים. באופן כזה של ירידה הדרגתית מעלים את הסיכוי להשאר לא מעשן לאורך זמן.

     

    מחקרים הוכיחו שהתקופה הקריטית ביותר לחזרה הינה 3 החודשים הראשונים ולכן הטיפול בתחליפי הניקוטין מכוון בדיוק לחודשים אלו – ונותן למעשן מענה מצוין לצורך הפיזיולוגי בניקוטין.

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: Shutterstock
    האם מחירי הסיגריות יגרמו להם להפסיק?
    צילום: Shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים