שתף קטע נבחר
 

בטר פלייס מתפרקת - הלקוחות לא יקבלו עדיפות

מפרקי מיזם הטענת הרכב החשמלי הקורס, מבהירים היום בוועדת הכלכלה כי בעלי המכונית לא יזכו לעדיפות. המשמעות: לקוחות ששילמו ולא קיבלו את הרכב, לא יזכו להחזר כספי

מאות מפוטרי בטר פלייס מקווים שעידן עופר, בעלי החברה לישראל, יסייע בתשלום הכספים המגיעים להם. בדיון מיוחד שערכה היום (ה') ועדת הכלכלה של הכנסת, אמר עו"ד אופיר רונן, המייצג כ-300 מעובדי החברה, כי "העובדים מאמינים בעידן עופר. (הוא) הקים את המיזם החשוב הזה והשקיע מכספו, והעובדים מאמינים שיירתם לתשלום הכספים המגיעים להם". על-פי עו"ד רונן, חובות בטר פלייס לעובדים נאמדים בכ-7 מיליון דולר.

 

 

אלא שחובות אלה הם רק חלק קטן מסך החובות של החברה, שהגישה בתחילת השבוע בקשת פירוק לבית המשפט מחוזי-מרכז. המפרקת שמינה בית המשפט, עו"ד סיגל רוזן-רכב, הבהירה במהלך הדיון כי ללקוחות שרכשו מכוניות חשמליות מבטר פלייס לא תהיה עדיפות מול בעלי חוב אחרים של החברה. "הלקוחות של בטר פלייס יהיו נושים, ככל הנושים האחרים", הבהירה עו"ד רוזן-רכב.

 

"הלקוחות של בטר פלייס יהיו נושים, ככל הנושים האחרים" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"הלקוחות של בטר פלייס יהיו נושים, ככל הנושים האחרים"(צילום: AFP)

 

דברים דומים אמר נציג כונס הנכסים הרשמי, אמיתי הס: "יש דברים שיתקבלו, ויש דברים שלא יתקבלו. הלקוחות, עם כל הנזק שנגרם להם, על-פי חוק מעמדם אינו שונה מזה של ספק כלי הכתיבה של בטר פלייס". לדבריו, רק לעובדי בטר פלייס תינתן עדיפות במהלך פירוקה של החברה. על-פי החלטת בית המשפט המחוזי, השירות ללקוחות - ובכלל זאת שירותי הטעינה והחלפת הסוללות - ייפסק ב-13 ביוני.

 

עו"ד רוזן-רכב ציינה במהלך הדיון כי מבנה הבעלות המורכב של בטר פלייס, עלול להקשות על פירוקה. לדבריה, החברה מורכבת למעשה מ-14 חברות שונות הרשומות במדינות שונות, ובהן הולנד, ארה"ב, ישראל, שוויץ ודנמרק. עו"ד רוזן-רכב אמרה כי הקניין הרוחני של בטר פלייס - פטנטים וידע שנצבר בזמן פעילותה - נמצא בבעלות החברה הרשומה בשוויץ.

 

"פיטורי שני שליש מהעובדים"

עו"ד רוזן-רכב אמרה כי בהליך הפירוק של בטר פלייס יישקלו דרכים שונות לאפשר את המשך השירות הניתן ללקוחות. בין השאר, תישקל אפשרות להמשיך להפעיל את רשת הטעינה בלבד. "בכל מקום בעולם שיש בו מכוניות חשמליות, המודל הוא אחר - (הן) עם סוללה קבועה", הסבירה עו"ד רוזן-רכב. "(זה) אולי מוצר נחות, אבל צריך לבחון את המודל".

 

נציגי לקוחות שנכחו בדיון הביעו התנגדות נמרצת להפעלת רשת הטעינה ללא אפשרות להחלפת סוללות. נציגי הלקוחות אמרו כי החלפת הסוללות במכונית החשמלית היא שהופכת אותן לאמצעי תחבורה יעיל - והיא זו שלמעשה נותנת למכוניות ערך. ללא החלפת סוללות, הסבירו נציגי הלקוחות, יהפכו המכוניות לאמצעי תחבורה אזוטרי, המתאים רק לעשירים המחזיקים בכמה מכוניות.

 

בהתייחסה לפיטורי העובדים של בטר פלייס, הסבירה עו"ד רוזן רכב כי "ברגעים אלה מתחיל התהליך הקשה של פיטורי שני שליש מהעובדים". בעקבות בקשת הפירוק, כבר פוטרו כ-200 עובדים, מהם כ-170 שפיטוריהם החל היום. לאחר הפיטורים, יישארו בחברה 111 עובדים. עו"ד הוסיפה כי השירותים שמספקת כיום בטר פלייס, תחנות החלפת הסוללה ומוקדי השירות, יימשכו עד ה-13 ביוני - כפי שנקבע על-ידי בית המשפט.

 

משרד התחבורה שמע מהתקשורת

סך חובותיה של בטר פלייס מגיע לעשרות מיליוני דולרים. בין השאר, החברה חייבת כ-15 מיליון דולר לחברת ההנדסה ברן, שהקימה את התחנות להחלפת סוללה במכוניות החשמליות. בטר פלייס גם חייבת ליצרנית הרכב רנו עשרות מיליוני דולרים, בעיקר בגין הסוללות שהוחכרו ללקוחות אך נמצאות בבעלותה של היצרנית. יש לציין כי רנו פנתה לבית המשפט המחוזי-מרכז, בבקשה להיות צד בפירוק בטר פלייס.

 

על-פי נציג משרד התחבורה, אבנר פלור, הודעת בטר פלייס על הגשת בקשת הפירוק הפתיעה את המשרד. "נודע לנו מהתקשורת", הבהיר פלור. "לא קיבלנו מהם טלפון". פלור הסביר כי משרד התחבורה לא חילט את הערבות שכל יבואנית רכב מחוייבת להפקיד, וכתוצאה מכך יותר מ-30 לקוחות שכבר שילמו עבור מכונית חשמלית אינם יכולים לקבל אותה. עוד אמר פלור כי מיד לאחר ששמעו במשרד על בקשת הפירוק, בוטל רישיון הייבוא של בטר פלייס.  

 

מוקדם יותר היום פרסמה החברה לישראל, בעלת השליטה בבטר פלייס, את הדו"חות הכספיים האחרונים שבהם נכללות תוצאותיה של חברת התשתיות. מהדו"חות עולה כי בטר פלייס הפסידה ברבעון הראשון של השנה כ-177 מיליון שקלים. בסך הכל, מאז הוקמה ב-2007, הפסידה החברה קרוב ל-3.5 מיליארד שקלים. בהתייחסה למצבה הכספי, אמרה המפרקת, עו"ד רוזן-רכב- "אין ספק שהעסק לא יכול להתקיים. אין (לבטר פלייס) זכות קיום".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
לקוחות בטר פלייס לא יקבלו עדיפות
צילום: רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים