שתף קטע נבחר

אחרי 53 שנה - חיל האוויר נפרד מה"דקוטה"

בצה"ל נפרדים מהמטוס בן ה- 66, שליווה את חיל האוויר מאז הקמתו. המטוסים נטלו חלק במלחמת העצמאות, הצניחה במיתלה ואפילו בחיסולו של יחיא עייש, לפי פרסומים זרים

חיל האוויר הישראלי הוא אחד המתקדמים בעולם אבל בשורותיו טס מטוס בן 66 - ה"דקוטה". בסוף החודש הקרוב יפרוש מצה"ל המטוס הקשיש, שהחל את דרכו בהצנחת לוחמים אמריקנים בבורמה, בסיציליה ובפלישה לצרפת. בשנים האחרונות השתתף המטוס בלחימה בלבנון, בשירות חיל האוויר הישראלי ואפילו, על פי פרסומים זרים, בחיסולו של המהנדס יחיא עייש.
ב-30 בינואר יטוס מטוס דקוטה את טיסתו האחרונה בשורות צה"ל, לאחר כמעט 53 שנות שירות בחיל, מיום היווסדו. המטוס, שבשנים האחרונות שימש בעיקר למשימות של ממסר ותקשורת, בזכות יכולתו לשהות באוויר שעות ארוכות ולטוס לטווחים ארוכים, הוחלף במשימותיו על ידי מטוסים חדישים מדגמי "קוקיה" ו"צופית".
מטוס ה"דקוטה" נחשב לאחד מפלאי התעופה, מאחר והוא פותח לפני מלחמת העולם השנייה ואלפים ממנו משיכים לטוס עד היום. "הוא פותח על פי הכללים הבסיסיים של האוירודינמיקה, ונמצאו עבורו פתרונות גאוניים לכל בעיה בתכנון, שמחזיקים מעמד עד היום", הסביר טייס "דקוטה" בחיל האויר.
חיל האוויר מנסה למכור את המטוסים לגורמים אזרחיים ומשרד הביטחון מפרסם לעיתים מכרזים לקניית המטוסים, ומזמין אזרחים וצבאות מרחבי העולם לרכוש את המטוסים, אולם עד כה נרשמה הצלחה מועטה במכירות.

"דקוטה" - ההסטוריה

מטוס הדקוטה C-47 (שנקרא כך בראשי תיבות על ידי חילות האויר הבריטי והאוסטרלי: מטוס התובלה של חברת המטוסים "דגלס"), פותח בשנת 1933, והמטוס הסדרתי הראשון מסוגו, שנקר DC-3, טס בשנת 1935.
מאז יוצרו בעולם יותר מ-14 אלף יחידות של ה"דקוטה", והגנרל דוויט אייזנהאוור, מפקד כוחות הברית באירופה, כלל אותו בין ארבעת כלי הנשק שבזכותם ניצחו בעלות הברית במלחמת העולם השניה, לצד הבזוקה, הג'יפ ופצצת האטום.
המטוסים הישראלים הם משנת הייצור 1938, ונרכשו עבור חיל האוויר במקומות שונים, ובעיקר בדרום אפריקה, בתקופת מלחמת העצמאות.
ה"דקוטה" השתתפה במלחמת העצמאות, והפציצה את דמשק, את באר שבע ואת כוחות הפלישה הערבים בכל הגזרות.
במלחמת סיני (1956) הצניחו ה"דקוטות" את הצנחנים הישראלים במתלה, במה שהפך לצניחה המבצעית הגדולה ביותר והיחידה בתולדות צה"ל. במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום כיפור הובילו ה"דקוטות" כוחות לחזיתות השונות, ובמהלך שהיית צה"ל בלבנון קיבלו על עצמם המטוסים הזקנים את תפקיד ציידי המטענים. על המטוסים הותקנו משדרים ששידרו מגוון רחב של תדרים והפעילו מטעני חבלה אלחוטיים לפני שכוחות צה"ל נפגעו מהם.
גם בשנים האחרונות המשיכו מטוסי "דקוטה" לטוס בחיל האויר ושימשו בעיקר במשימות ממסר וקשר. הם חצו כמה פעמים בשבוע את ה"קו האדום" של רצועת הביטחון וטסו מעל לטווח תותחי הנ"מ הלבנונים. המשימה המפורסמת ביותר בה השתתפו, בהתאם לפרסומים זרים, היתה איתורו של "המהנדס", יחיא עייש. הפלסטינים פרסמו כי מטוסי ה"דקוטה" טסו מדי יום במעגלים גדולים מעל רצועת עזה כשמפעילי המערכות שישבו בבטנם ניסו לאתרו באמצעות מיכשור מתוחכם.
למרות שהמטוס עצמו לא טס בפועל כבר חודשים, על אחד הקירות בטייסת 122, שהפעילה את המטוס מתנוסס באותיות גדולות הכיתוב: "התחליף היחיד למטוס DC-3 הוא מטוס DC-3 אחר".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום ביטאון חיל האוויר
טיסה אחרונה. הדקוטה
צילום ביטאון חיל האוויר
מומלצים