שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    מירוץ החלל: "סטאר-טרק" נגד "מלחמת הכוכבים"

    החזון האוטופי של ג'ין רודנברי או הצד האפל של ג'ורג' לוקאס? המדע המורכב של האנטרפרייז או המיסטיקה של אבירי הג'דיי? סיפור היריבות בין מחנות המעריצים של "מלחמת הכוכבים" ו"מסע בין כוכבים" - כי היקום הזה לא מספיק גדול בשביל שניהם

    "Space: the final frontier" - כך נהג וויליאם שאטנר לפתוח את פרקי סדרת הטלוויזיה המצליחה "סטאר-טרק" (המוכרת בארצנו כ"מסע בין כוכבים") אי שם בשנות השישים. בטקסט קצר - אותו משננים ומדקלמים מעריצי הסדרה בשפות שונות, כולל קלינגונית - מתאר שאטנר, הלא הוא קפטן ג'יימס טי. קירק, את מסעותיה של החללית אנטרפרייז שבפיקודו אל עומק החלל החיצון, "בחיפוש אחר חיים חדשים וחברות חדשות, ללכת באומץ להיכן שאף אחד מעולם לא ביקר". 

     

     

    הפתיח המקורי של "סטאר-טרק"

     

    כך שייטו להם להנאתם בחלל קירק, ספוק, סקוטי, אוהורה ושאר חברי צוות האנטרפרייז - בין רומולאנים, וולקנים, קלינגונים ואחרים - עד שב-1977 צץ במפתיע מהצד השני של היקום "מלחמת הכוכבים", סרטו של ג'ורג' לוקאס. יצירה קולונעית מהממת עבור הצופים דאז, שנהרו אליה בהמוניהם. לוק סקייווקר, אובי וואן, האן סולו, פרינסס ליה וכמובן דארת' ויידר התקבלו כדבר החם הבא. הטרקיז גילו שיש משהו מעבר ל-final frontier, ופתאום היקום הפך לצפוף מדי.  

     

    על הרקע הזה חל קרע בגלקסיה, ומלחמת האזרחים נפתחה. למרות שיוצרי שני הפרנצ'ייזים המצליחים הללו - ג'ין רודנברי מהצד של "מסע בין כוכבים" ולוקאס מהצד של "מלחמת הכוכבים" - הביעו הערכה רבה ופירגון אחד לשני, בין קהילות המעריצים הקנאים שלהם שוררת יריבות ארוכת שנים. יריבות מורכבת. זהו מירוץ חלל שנראה אולי מגוחך למי שמתבונן מרחוק בטלסקופ, אולם יש פה מלחמה שמתנהלת בכמה חזיתות: העלילה, הדמויות, ואף הפילוסופיה שמאחוריהן.

     

    Triumph the Dog מתבדח על חשבון מעריצי "מלחמת הכוכבים"

     

    לצופה מהצד אולי קשה להבין על מה המהומה, אבל עבור מעריצי "מסע בין כוכבים" ומעריצי "מלחמת הכוכבים", יש פה מאבק על יוקרה ועליונות באולם הקולנוע ובחלל כולו. אמנם מדובר בעולמות דמיוניים, אולם עבור המעריצים הם נוכחים בחייהם, לא רק על המסך, אלא גם בלבוש, אקססוריז, בזכרונות הילדות, ואפילו באמונה דתיות. הידעתם? יותר מ-15 אלף צ'כים הזדהו כמאמינים במסדר אבירי הג'דיי, בסקר אחרון שנערך במדינה.

     

    למי יש גדול יותר?

    סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים" פרצה לעולמנו עלי אדמות ב-1966 ממוחו של רודנברי. היא רצה לאורך שלוש עונות, עד שדעיכת הרייטינג הביאה לביטולה, אך בכל זאת זכתה להפצה בסינדיקציה - מה ששימר את רוח החיים שלה, שכן פרקי הסדרה שודרו בכל העולם והביאו לבניית בסיס מעריצים בינלאומי.  

     

    הטריילר של "מסע בין כוכבים: הסרט"

     

    ב-1979 הם קיבלו את האנטרפרייז בענק - על מסך גדול עם "מסע בין כוכבים: הסרט", הראשון מבין עשרה סרטים שהופקו עד 2002, ואליהם התווספו לאחרונה שני פריקוולים: "סטאר-טרק" מ-2009, ו"האויב בתוכנו: סטאר-טרק" שיצא בישראל השבוע. הנוכחות הקולנועית של "סטאר-טרק" זימנה את סדרות ההמשך בטלוויזיה - ובראשן "מסע בין כוכבים: הדור הבא" (1987-1994) עם קפטן פיקארד (פטריק סטיוארט), וויליאם רייקר, וורף, ג'ורדי לפורג', דאטה והאחרים.

     

    האירוניה היא שיתכן שהפרנצ'ייז היה אובד בחלל הסלון הביתי, לולא ההצלחה האדירה של "מלחמת הכוכבים" של לוקאס, כפי ששאטנר הודה בראיון: "'מלחמת הכוכבים' אחראית על תחיית 'מסע בין כוכבים'. יש יחס סימביוטי בין השניים". 

     

    סימביוטים? פרינסס ליה לא סופרת את קפטן קירק

     

    וויליאם שאטנר עונה: "סטאר-טרק היא הזריחה"

     

    בכל מקרה, במגרש של בתי הקולנוע הפרנצ'ייז של לוקאס מצליח לאין שיעור יותר מהמתחרה. ששת פרקי הסאגה נטמעו בתרבות הפופולרית בכל העולם, והם נחשבים לסרטים המצוטטים ביותר אי פעם. פרט קטן: הם גם עשו הרבה יותר כסף. 12 סרטי "סטאר-טרק" צברו עד היום כ-1.8 מיליארד דולר בסך הכל - סכום שמתגמד מול זה שעשה "מלחמת הכוכבים" בששה סרטים בלבד: 4.5 מיליארד דולר. בתוספת המרנצ'נדייז, הקרב פה - בעולם האמיתי - הוכרע ובגדול.

     

    יקום ויפול

    ומה לגבי העולמות האלטרנטיביים שבראו עבורנו רודנברי ולוקאס על המסך? במקרה של "סטאר-טרק", האנטרפרייז - וליתר דיוק, מרכז הפיקוד שלה - היא הבמה המרכזית של ההתרחשות. חברי הצוות אולי משתנים, אולם החדר נשאר כפי שהוא עם כסא הקפטן במרכז, ההגאים מלפנים ותואמי ספוק בצד. הם ממעטים לצאת מהרחם המגונן של הספינה.

     

    צוות "מסע בין כוכבים". טוב לנו בבית ()
    צוות "מסע בין כוכבים". טוב לנו בבית

     

    זה קצת סטטי מדי עבור מעריצי לוקאס, שהורגלו לאקשן עוצר נשימה ובלתי פוסק, מרול הפתיחה המפורסם ועד לקרדיטים בסיום. הכל בליווי אפקטים מרהיבים והקפדה הפקתית מדקדקת. לוק סקייווקר ואביו אנקין בפריקוולים מבקרים באינספור כוכבים - מטטואין המדברי, להאט הקפוא, דגובה המיוער, קורסנט האורבני ועוד - ועד כמה שהנופים הללו שונים ומגוונים, הם נראים גם מציאותיים וקיימים.

     

    עוד על מלחמת הכוכבים וג'ורג' לוקאס:

  1. למה הוא פורש? לג'ורג' לוקאס נגמר "הכוח"

     

    ובכל הנוגע לחייזרים, בכלל אין מה להשוות. בעוד שאלו שהגה רודנברי הם דמויי אדם. כמה שכבות איפור וקצת אקססוריז הספיקו כדי לשלול אותם מאנושיותם. כך למשל כל מה שנדרש להפוך את נימוי לוולקן היה להדביק לו אוזניים מחודדות. רגע, זה ספוק או לגולאס מ"שר הטבעות"? הגבהת המצח של מייקל דורן והוספת עיצובי לטקס הספיקו כדי להפוך אותו לקלינגון - החייזר הפופולרי ביותר בעולם של "סטאר-טרק".

     

    וורף הקלינגון מ"סטאר-טרק" מול צ'ובאקה הווקי מ"מלחמת הכוכבים" (צילום: MCT) (צילום: MCT)
    וורף הקלינגון מ"סטאר-טרק" מול צ'ובאקה הווקי מ"מלחמת הכוכבים"(צילום: MCT)

     

    במקרה של "מלחמת הכוכבים" יש לנו הכל מכל וכל, בשלל וריאציות: קוף-כלב שעיר וגבוה כמו צ'ובאקה, גמד ירקרק וקופצני כמו יודה, גוש שומן עצום ורוטט כמו ג'אבה, דמבו מכונף (עם שארם של שיילוק) כמו וואטו, וכן, גם גם דו-חי בלתי נסבל כמו ג'אר ג'אר בינקס האימבציל - ומולו יש חסילון גדול מוח כמו אדמירל אקבר, שמטיס חלליות. גם כלי הטיס של "מלחמת הכוכבים" מרגישים יותר מוחשיים - כאלו שסובלים מלכלוך וקורוזיה. כל כך שונה מהאנטרפרייז הסטרילית.

     

    טכנולוגיה נקייה ומלוכלכת

    אחד הוויכוחים העיקריים בין המחנות נוגע לעליונות הטכנולוגית. מי יותר מהירה - האנטרפרייז או המילניום פלקון? ולמי יש כוח אש יותר גדול? "אני מתרחק מהעימותים האלה", אמר לוקאס בראיון לרוד רודנברי (הבן של), בסרט הדוקומנטרי "Trek Nation", "זה ניסוי מחשבתי, וכל אחד יכול להחליט על התוצאה". באופן לא מפתיע, הטרקיז מחליטים שהספינה של קירק היא המנצחת, ואלו מהצד השני שמים מבטחם בחללית המצ'וקמקת של האן סולו וצ'ובאקה.

     

    מדע הארד-קור. מי מנצח?

     

    אבל הטענה הניצחת של הטרקיז היא שהטכנולוגיה בצד שלהם מדעית יותר, מציאותית יותר, אפשרית יותר - מקפיצות החלל (Warp), משחזרי המזון, ועד למשגרים שמאפשרים העברה של גופים ממקום אחד למשנהו. גם הפייזרים (אקדחי לייזר) נראים יותר הייטקיים מחרבות האור של הג'דייז. עם גדודים של מתמטיקאים ופיזיקאים מאחוריהם, נראה שקשה להתווכח על הטענה הזאת. זוהי גאוות הסדרה, המתהדרת בכסות ה"מדע בדיוני", מול "אופרת החלל" של לוקאס.

     

    מדעי או בדיוני?

    "לא הושפעתי בכלל מ'מלחמת הכוכבים' היו לנו תסריט שונה לגמרי", קבע בנחרצות רוברט ווייז, הבמאי של "מסע בין כוכבים: הסרט" מ-1979. יש משהו בדבריו. ווייז, כמו האב המייסד רודנברי לפניו, ביסס את הסרט על הקידמה הטכנולוגית, ועל ההרמוניה הנפלאה בין האדם למכונה. באמצעות מודעות אנושית בריאה וטכנולוגיה משוכללת, אפשר להשיג הרמוניה נפלאה לא פחות בין אדם לחייזרים, או במקרה הפחות טוב: עליונות בשדה הקרב. 

     

    אז מי שולט ביקום?

     

    זהו מחולל הדרמה ב"סטאר-טרק": פרק אחר פרק, סרט אחר סרט, הקפטן, ההגאי, המכונאי וקצין המדע נוהגים לספק לנו הסברים פסאודו-מדעיים, ומקריאים מהמניואל של האנטרפרייז הוראות תפעול, ואזהרות שימוש. ומתי מגיעים לשיא המתח? כשמשהו מתקלקל. איכשהו קורה לפחות פעם אחת בפרק שהמשגר מתקלקל ואנשי הצוות תקועים בשטח. ואז יש משבר, ומישהו צריך לאלתר. ולמרות שהאנטרפרייז מותקפת ומאבדת מנוע, ויש דליפה בליבת הכור הגרעיני, היא שורדת ונשארת שלמה. זוהי כוחה של החללית. ומה עם החללים האנושיים? על זה לא מדברים.

     

    פרינסס ליה מ"מלחמת הכוכבים" ופרנגי מ"סטאר-טרק". מצאו את ההבדלים ()
    פרינסס ליה מ"מלחמת הכוכבים" ופרנגי מ"סטאר-טרק". מצאו את ההבדלים

     

    להבדיל, במקרה של "מלחמת הכוכבים", האנשים - או אם לדייק, הגיבורים דמויי האדם ואלו החייזריים - עומדים במרכז הסרטים. סיפורו האישי של לוק עומד במרכז הטרילוגיה הראשונה, זה של אנקין בשניה. אפיון הדמויות עשיר ומגוון יותר, ויש המון נפח ביוגרפי מאחורי אלו שבפרונט. העלילה נעה תדיר מפסגות של אקשן, לדרמה פסיכולוגית, לקומדיה, אפילו רומנטיקה - והכל במסגרת סיפור מסגרת מהודק של מה שנהוג להגדיר כמאבק בין טוב לרע. יש לו היבטים שונים: טכנולוגיה מול רוחניות, תשוקות מול ריסון. אם חושבים על זה, בעולם של לוקאס ספוק המאופק הוא ג'דיי, קירק הנמהר הוא סית'.

     

    קפטן קירק ולוק סקייווקר. מי נמהר, מי מתבגר? ()
    קפטן קירק ולוק סקייווקר. מי נמהר, מי מתבגר?

     

    "בשני המקרים אין מדובר במופע ריאליטי, אלא בכזה של הדמיון", הבהיר לוקאס. "מה שעשיתי היה יותר אופרת חלל ממדע בדיוני. 'סטאר-טרק' נגע יותר לאינטלקטואלי ולמסתורי בעוד ש'מלחמת הכוכבים' היה קשור יותר לאקשן". רודנברי אמר: "אהבתי את מלחמת הכוכבים. זה כאילו שהמלך ארתור עולה למעלה ומחסל את הרשעים, ואין שום דבר רע בבידור שכזה. לא כל דבר חייב ליצור פילוסופיה. אתה יכול גם לעשות כיף".

     

    כיף מעשה במחשבה תחילה?

    כיף זה משהו שחסר אולי למעריצי "סטאר-טרק", אולם הם מתנחמים כנראה באפיל ההגותי שמציע רודנברי, שהלך ונשחק עם השנים - תוצאה של התפוגגות הקסם. אבל האמת היא שגם ללוקאס יש משהו רציני להגיד על העולם - הוא פשוט שונה בתכלית מהמסר האופטימי של רודנברי, ששירטט לנו עתיד ורוד (בתלבושת אחידה). "סטאר-טרק" היא חגיגה של רוח האדם, סקרנותו, חדשנותו, והתשוקה שלו לקידמה. הכוח הוא האדם. "מלחמת הכוכבים" היא במידה רבה הצד האפל שלו.

     

    רודנברי חלם על עולם מאוחד בו גבר וואספ (קירק), אשה שחורה (אוהורה), סקוטי (סקוטי), יפני (מיסטר סולו) רוסי (פאבל צ'כוב) ואפילו יהודי (כנראה שספוק), יכולים לשתף פעולה בהרמוניה כצוות אחד בשם האנושות. האוטופיה שלו מתנהלת על פי אמות מידה מדעיות, תוך שמירה על שלום ואחווה, רגישות זהירה והגינות מחקרית (כי זה מה שהם בעצם עושים באנטרפרייז - תצפית על כוכבים ותרבויות חדשים). ההתפשטות שלהם בשם חקר החלל אינה קולוניאליסטית ומונעת ממניעים טהורים של ידע, לא שליטה.

     

    "הקיסר לא חולק את הגישה האופטימית שלך?". פיקארד נגד דארת' ויידר

     

    קצת תמים, לא? כך בוודאי חושבים "הפילוסופים" מאסכולת לוקאס, שהיקום שלו נשלט על ידי דיקטטור תאב כוח ושררה, ושמתמכר לפיתויים היצריים של הצד האפל. בטרילוגיה הראשונה הבמאי מתאר בפנינו דיסטופיה, בה הטכנולוגיה משמשת לדיכוי והשלטת פחד. וטרילוגיית הפריקוולים, שנפתחת בעולם שיכול להזכיר את המציאות ביקום של רודנברי, מתארת איך זו

    מתדרדרת לעולם של תככים ופלגנות ואלימות. למרות שזה קורה בגלקסיה רחוקה רחוקה, ובני האדם (בניגוד ל"סטאר-טרק") אינם נזכרים כלל, אי אפשר להתעלם מכך שמדובר בשיקוף של עולמנו העכשווי.

     

    אברמס אבינו

    מי שיכול אולי לאחד בין שתי האומות הוא ג'יי.ג'יי. אברמס. הבמאי שהחייה את "סטאר-טרק" ב-2009 עם הפריקוול המצליח וחוזר השנה עם ההמשך, כבר צופה קדימה לפרויקט הגדול - גדול הרבה יותר - הבא: סרט "מלחמת הכוכבים" מספר 7, שיפתח את הטרילוגיה השלישית בסאגה בחסות דיסני (בלי לוקאס על הראש). אברמס הביא קלילות ופיתוח דמויות לפרנצ'ייז של רודנברי, אבל הוא יעמוד למבחן הרבה יותר משמעותי כממשיך דרכו של לוקאס.

     

    בינתיים הטרקיז כבר מרגישים נבגדים. לא רק שאברמס עורק לצד האפל, הוא גם העז להתוודות בראיון ל"דיילי שואו" של ג'ון סטיוארט על נטייתו ל"מלחמת הכוכבים". "אלו שני דברים שונים בתכלית", אמר, "'מלחמת הכוכבים' זה סרט סמוראים, מערבון. מעולם לא אהבתי את 'סטאר-טרק' כילד. לא הצלחתי להתחבר לזה, למרות שניסיתי, זה תמיד נראה לי יותר מדי פילוסופי". 

     

    ג'יי.ג'יי. אברמס בראיון ל"דיילי שואו"

     

    ובכן, צפייה ב"סטאר-טרק" האחרון שביים, מורה מי ניצח: גם הטרקיז חייבים להודות שהוא נראה הרבה יותר כמו "מלחמת הכוכבים" מאשר קודמיו. עכשיו רק מעריצי "מלחמת הכוכבים" צריכים לקוות שהוא לא יגרום למהלך הפוך במגרש הביתי שלהם - בצד השני של היקום.

     

    • גילוי נאות: למקרה שזה לא היה ברור עד כה, הכותב נמנה על מחנה "מלחמת הכוכבים"

  2.  

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים