שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    גם המשטרה מביימת: רוני ליבנה על "מערבולות"
    פרשת רצח דפנה כרמון מ-1982 עומדת במרכז "מערבולות" - סרטם התיעודי של קובי דוידיאן ורוני ליבנה, שמספרת על תהליכי היצירה, שיביאו - כך היא מקווה - לשחרור העצורים החפים מפשע. "זה מה שיכול להוציא אותם מהכלא", היא אומרת. הערות הבמאי
    צפו בהערות הבמאי: רוני ליבנה על "מערבולות"

    צפו בהערות הבמאי: רוני ליבנה על "מערבולות"

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    השבוע לפני 31 שנה נעלמה דפנה כרמון מעל פני האדמה. כמה חודשים לאחר מכן בישרו חוקרי המשטרה כי פיענחו את התעלומה והצביעו על הבדואים אחמד כוזלי ועאטף סביחי, והאחים מחמד וכמאל סביחי מעוספיה כחשודים בחטיפתה ורציחתה. לאחר שנמצאו אשמים בבית המשפט, נשלחו למאסר עולם אותו הם מרצים עד היום. הבמאית רוני ליבנה, שנולדה ימים ספורים לפני מעצרם, יצאה ביחד עם קובי דוידיאן למסע קולנועי בזמן בניסיון להוכיח את חפותם.

     

    הסרט הדוקומנטרי "מערבולות" הוא התוצאה של המסע הזה, אותו מוביל אביה של ליבנה, ד"ר אריאל ליבנה, לשעבר איש שב"כ. בשנים האחרונות הוא משקיע הרבה מזמנו לפתרון התעלומות מסביב לרצח חנית קיקוס (שאירע השבוע לפני שני עשורים) וגם זה של כרמון, ובתו הבמאית התלוותה אליו בניסיון להצביע על הכשלים הרבים שנפלו בחקירת המשטרה. במדור הערות הבמאי, היא מספרת על התחקיר, הבעיות שבדרך והאג'נדה המוצהרת שלה: לשחרר את החפים מפשע.

     

    רוני ליבנה עם כמאל סביחי. מאחורי הקלעים שמאחורי הסורגים (צילום: ליבנה) (צילום: ליבנה)
    רוני ליבנה עם כמאל סביחי. מאחורי הקלעים שמאחורי הסורגים(צילום: ליבנה)

     

    "ברור שהסרט הוא מגמתי, כמו שהשוטרים פרסמו רק מה שרצו לפרסם - בין אם זה היה מחובר למציאות או לא", היא אומרת, "יש לנו כאן אג'נדה מאוד ברורה. גם מאוד אקטיבית. הסרט הזה לא נעשה רק כדי לעשות סרט. הוא נעשה כדי להשמיע סיפור שלא סופר עד היום, של אנשים שלא יכולים לספר אותו בעצמם. ומבחינתי, כן: זה הדבר שיכול להוציא אותם מהכלא".

     

    ספק אם בית המשפט יורה על שחרורם של הארבעה וניקויים מאשמה על סמך הממצאים שעולים בסרט, אולם לפחות די בהם כדי להעלות שאלות לגבי המשטרה. הנאשמים לא הורשו להתראיין לסרט, והבמאים נדרשו למצוא ערוצים אלטרנטיביים כדי לספר את סיפורם - וזה זועק במיוחד בכל הנוגע לשחזורים, לראיונות ולקטעים שצולמו במצלמה נסתרת, החושפים ליקויים בהתנהלות החוקרים.

     

    רוני ליבנה. הסרט מגמתי, בצדק ()
    רוני ליבנה. הסרט מגמתי, בצדק

     

    ליבנה מספרת כי היא נמצאת בקשר תדיר עם הארבעה. "משם התחקיר מתחיל, ממה שהם מספרים, וללכת להצליב את זה עם מסמכים מהחקירה, מבית המשפט, מהעיתונות, ובעצם לראות איפה זה נפגש. איפה יש כשלים שאפשר להצביע עליהם. וכאן נכנסים כוכבי המשנה של הסרט הזה, השוטרים - דווקא בגלל שהם כל כך משוכנעים בעצמם, ממש בטוחים בעצמם, ממש אימצו לעצמם את האמיתות האלה. בלי להתבלבל ממשיכים עד היום - שלושים שנה אחר כך - לדבוק באותם מהלכים, חלקם מפוברקים, לדעתי גם מבויימים".

     

    עוד על תהליך היצירה של הסרט "מערבולות" (שהופק בסיוע yes דוקו), החיבור בין האב אריאל ליבנה לבתו הבמאית, הפנייה לבית המשפט העליון והכרעתו המאוחרת לאפשר לכמאל סביחי להתראיין, ומה אפשר ללמוד מכך מהתנהלות המשטרה בפרשות הטבח בברנוער ורצח תאיר ראדה - בכתבת הערות הבמאי.

     

    • "מערבולות" בבימויים של רוני ליבנה וקובי דוידיאן יוקרן מחר (ו') באורלנדו סינמה בתל אביב

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים