שתף קטע נבחר

הסימולטור הביתי שלי

ג'ויסטיק בודד מול מסך מחשב זה לא ממש מספיק בשביל חווית טיסה. לכן החלטתי לקחת את כל הציוד שיש לי בבית ולהפוך אותו לסימולטור טיסה ביתי במינימום הוצאות. כך תוכלו גם אתם

תעופה. אנחנו עושים את זה כבר יותר ממאה שנים, ובעשרים שנה האחרונות התחום הפך נגיש יותר מאי פעם עם הכנסת הסימולטורים מבתי הספר לטיסה - לתוך הבתים. בתוך סבך של ציוד ותוכנות הצלחתי למצוא דרך לשפר את חוויית הטיסה הביתית בפחות מ-300 שקלים.

  

 

  

התוצאה הסופית, רוצים גם? תקראו (צילום: שחר שושן ) (צילום: שחר שושן )
התוצאה הסופית, רוצים גם? תקראו(צילום: שחר שושן )

 

בונה סימולטור

מאז שאני זוכר את עצמי, טיסה תמיד הייתה הדבר שאהבתי בצורה קבועה לאורך זמן. תחביבים באו והלכו אבל טיסה תמיד נשארה. ליום הולדתי ה-16 קיבלתי ג'ויסטיק Force Feedback Pro של מיקרוסופט, זוכרים אותו? מהסוג שרוטט ומתנגד, וממש מעביר את החוויה מהמשחק. בגיל 25 אשתי היקרה לקחה אותי ביום הולדתי להיות טייס ליום אחד.

 

בשדה התעופה הרצליה יש כל מיני בתי ספר שמציעים את החוויה. אחרי חצי שעה בססנה 152 הבנתי שזה בדיוק מה שאני רוצה לעשות, אך אבוי, רישיון טיס בסיסי עולה בישראל כ-60 אלף שקל. השנים חלפו, אני כבר בן 27, הג'ויסטיק עדיין עובד אגב אבל הוא מגיע עם חיבור 15 פין מהסוג שהיה קיים בכרטיסי קול ישנים, משהו שאי אפשר ממש למצוא היום. ואני החלטתי לחזור לאהבה הקבועה שלי בצורה שלא עולה כל כך הרבה כסף - סימולטור ביתי.

 

זוכרים אותו? 11 שנים והוא עדיין עובד ()
זוכרים אותו? 11 שנים והוא עדיין עובד

 

הכינותי מראש

המטרה הייתה לבנות את הדבר הכי קרוב לסימולטור שפיזית נכנס במקום הקיים, במינימום הוצאות. כל סימולטור בנוי משלושה תחומים חשובים:

החומרה - בקרי שליטה, מחשבים, מסכים, מיני כפתורים ושלטים.

התוכנה - הסימולטור עצמו, וכל התוספות הפועלות במקביל אליו כדי לאפשר את החומרה המיוחדת.

המבנה - את כל החומרה צריך לשכן בתוך משהו, ורצוי שהוא יראה כמו תא טייס. אפשר לבנות מצינורות PVC, פח, קלקר, עץ או כל דבר אחר שיודעים לעבוד איתו.

 

כך תכננתי

אם נסתכל על דברים בעין פשוטה, נגלה שתא טייס אמיתי בנוי מגוף המטוס עצמו, מכשירים המדווחים בזמן אמת על גובה, אופק, מהירות, סל"ד ועוד הרבה דברים, ובקרי שליטה שמניעים את המשטחים שמאפשרים למטוס לנוע באוויר. את ה"סימולטור", ואני שם מרכאות כי מה שתכננתי הוא יותר מתקן החזקה למכשירים מאשר מדמה טיסה, בניתי על בסיס מערכת יוק ומצערת של חברת סאייטק. יוק זה כמו ג'ויסטיק רק מהסוג שנמצא במטוסים קלים ומטוסי נוסעים. ג'ויסטיק רואים יותר במטוסי קרב (חוץ מה-777 לדוגמה) כך שגם הציוד לסימולטורים ביתיים מעוצב בהתאם.

 

סט בסיסי של סאייטק - יוק שליטה ומצערת ()
סט בסיסי של סאייטק - יוק שליטה ומצערת

 

ליוק יש שני צירים, X ו- Y כש-X אחראי להטיית המטוס ימינה ושמאלה, ו-Y מטה את אף המטוס מעלה ומטה. אזור המצערת מכיל עוד שלושה צירים שכברירת מחדל אחראים על המנוע, סל"ד או פסיעה של המדחף ותערובת הדלק. את הצירים אפשר לשייך לכל דבר, כך למשל הגדרתי במקום סל"ד את המדפים, ובמקום תערובת אשלוט בהגה כיוון (Rudder) מכיוון שאין לי פדלים המיועדים לכך.

 

סאייטק מייצרת מגוון מכשירים לטייס הביתי - פאנל רדיו, טייס אוטומטי ומקבץ כפתורים ()
סאייטק מייצרת מגוון מכשירים לטייס הביתי - פאנל רדיו, טייס אוטומטי ומקבץ כפתורים

 

אחד האלמנטים החושבים בבניית סימולטור הוא הוצאת התצוגות והמכשירים מתא הטייס הווירטואלי ממסך המחשב והצבתם בתא הטייס הביתי. לפני כמה שנים רכשתי מסך ייעודי של סאייטק בשם Instrument Flight Panel המציג את השעונים של המטוס, על מסך 3.5 אינץ' חיצוני. המסך, וכל שאר האביזרים של סאייטק מהסדרה הזו (ויש הרבה) בנויים על אותה מערכת מודולרית. כך בתאוריה ניתן להרכיב את כל המכשירים הדרושים להדמיית חלק השליטה והבקרה של הסימולטור הביתי אחד מעל השני, ובעלות של כעשרת אלפים שקלים.

 

 

החלטתי שהדרך הכי טובה להציג את מחווני המטוס מבלי לקנות ציוד מיוחד, היא פשוט להשתמש במכשירי אפל שברשותי. את אותם מכשירים רכשתי לאורך השנים וכשהם התיישנו, לא מכרתי או העברתי אותם הלאה, אלא שמרתי אותם בדיוק למטרה זו. במידה ולא שמרתם, תמיד אפשר לקנות יד שנייה, העיקר שה-WiFi והמסך פועלים.

 

כך בניתי

החלטתי לבנות את הכול מקלקר צהוב משתי סיבות: הוא לא מתפורר כמו הלבן, והרבה יותר קל לעבוד איתו מאשר עם עץ או פח. את הקלקר חתכתי עם סכין יפנית וסקלפל (כמו של הרופאים).

 

הסימולטור בנוי כך: על שולחן המחשב מונח יוק השליטה והמצערת, כשהמכשירים מונחים בתוך החורים שחרצתי בקלקר. השתמשתי באייפד 1, אייפד 4, אייפון 4 ו-5, וגם במסך ייעודי של סאייטק. לא מן הנמנע שיש גם לאנדרואיד אפליקציות ייעודיות לסימולטורים ביתיים. אך אני אישית לא מצאתי. עלות כל חומרי הבנייה לא עברה את ה-30 שקל, אך המכשירים עצמם עולים במצטבר כ-12,000 שקל לאורך 4 שנים אז תעשו את החשבון מה מתאים לכם, ואם תצליחו למצוא יד-שניה. 

 

מדדתי את כל המכשירים, וחתכתי עבורם שקעים בתוך הקלקר (צילום: שחר שושן ) (צילום: שחר שושן )
מדדתי את כל המכשירים, וחתכתי עבורם שקעים בתוך הקלקר(צילום: שחר שושן )

 

לפי שהכנסתי את המכשירים, הדבקתי סול שחור אל הקלקר עם דבק חם, אך אפשר להשתמש גם בדבק נוזלי, זה פשוט לוקח יותר זמן להתייבש. בזמן שהדבק מתייבש כדאי לאבטח את הסול לקלקר בעזרת סיכות.

 

לאחר התאמות רבות ציפיתי את חלקו הקדמי של המתקן בסול שחור, כדי שייתן צבע, וגם יגן על המכשירים משריטות (צילום: שחר שושן ) (צילום: שחר שושן )
לאחר התאמות רבות ציפיתי את חלקו הקדמי של המתקן בסול שחור, כדי שייתן צבע, וגם יגן על המכשירים משריטות(צילום: שחר שושן )

 

בתוך הקלקר נחתכו חלקים קצת יותר גדולים מהמכשירים עצמם כדי לאפשר מקום לסול (צילום: שחר שושן ) (צילום: שחר שושן )
בתוך הקלקר נחתכו חלקים קצת יותר גדולים מהמכשירים עצמם כדי לאפשר מקום לסול(צילום: שחר שושן )

 

עשיתי שוב ושוב בדיקות התאמה כדי לוודא שהמכשירים לא נופלים מתוך המתקן (צילום: שחר שושן ) (צילום: שחר שושן )
עשיתי שוב ושוב בדיקות התאמה כדי לוודא שהמכשירים לא נופלים מתוך המתקן(צילום: שחר שושן )

 

עם תהליך הבנייה הגעתי לעיצוב הבא: היוק והמצערות מונחים על השולחן, מעל היוק נמצא המתקן הראשון עם אחד האייפדים שמציג את לוח השעונים. המתקן נשען על היוק עצמו, מה שממקם אותו בגובה הגיוני, אך גם מסתיר את המסך. אני הגבהתי את המסכים עם קופסאות של דיסקים, תהיו יצירתיים.

 

מתוך הדמיה שעשיתי כדי לדמיין כיצד הכל יראה (צילום: שחר שושן ) (צילום: שחר שושן )
מתוך הדמיה שעשיתי כדי לדמיין כיצד הכל יראה(צילום: שחר שושן )

 

מונח על השולחן לידו הוא החלק השני שמכיל את המפה, יחידת הרדיו והניווט. באייפון העליון מותקנת המפה שעוקבת בזמן אמת אחר המטוס במשחק, ומתחתיה יחידת הרדיו המשנית שהיא למעשה מיותרת, אבל מי יודע מה יצא בעתיד. משמאלה על האייפד נמצאת יחידת הרדיו והניווט. לידם נמצא מסך ייעודי של סאייטק המציג שעון אחד מתוך מבחר והוא למעשה כפילות של האייפד הימני. עם זאת יש עליו כפתורים ככה שהוא מספק ערך מוסף. כל אלה עובדים ביחד בתיאום עם תוכנת שרת חינמית שמתקינים על המחשב.

 

בואו נעשה חידון, מי יכול לומר מי אלו שמופיעים בחולצה שלי? (צילום: שחר שושן ) (צילום: שחר שושן )
בואו נעשה חידון, מי יכול לומר מי אלו שמופיעים בחולצה שלי?(צילום: שחר שושן )

 

Cockpit HD

סרקתי את האפ סטור בחיפוש אחר אפליקציות טובות ולבסוף נתקלתי במקבץ נאה של חברת Inputwish s.r.o. החברה מציעה אפליקציות שמדמות את כל המכשירים הקיימים בתא הטייס. יש את השישייה המוכרת, מד מהירות, אופק מלאכותי, גובה, מד שיעור פניה, ג'יירו כיווני ומהירות אנכית. את אלו תקבלו תמורת 40 שקל שזה פחות או יותר הכי הרבה שאי פעם שילמתי על אפליקציה.

 

בנוסף לכך ניתן לרכוש עוד ששה מכשירים בתוך האפליקציה שהם מד מהירות של ססנה C172, מד מהירות של BE58, מד גובה אלקטרוני, מד החלקה משוכלל יותר, אופק מלאכותי עם מד החלקה מובנה, מכשיר HSI, מכשיר VOR ומד סל"ד. כל זה ב-15 שקל לאחד. או עוד 40 שקל לכל החבילה. בסוף קניתי את כל המדים אבל הבאמת מעניינים פה זה ה-HSI, ה-VOR ומד הגובה האלקטרוני. בלי השאר אפשר להסתדר.

 

כל המכשירים הנחוצים במקום אחד ()
כל המכשירים הנחוצים במקום אחד

 

Radio HD

לאייפד השני רכשתי את אופציית הרדיו והניווט שלהם. האפליקציה מכילה את רדיו COM1 ו-COM2, את רדיו הניווט NAV1 ו-NAV2, טייס אוטומטי מהסוג שמוצאים במטוסים פשוטים יותר כך שאין אופציה לתכנת את המהירות דרך האפליקציה. בנוסף ישנו טרנספונדר, DME, ADF ו-XPNDER. החלפת התדרים נעשית בגרירה של האצבע מעל כפתור רדיו וירטואלי שנראה כמו הדבר האמיתי. מחירה 40 שקלים.

 

כל מכשירי הרדיו החיוניים אך בטייס האוטומטי אין בקרת מהירות ()
כל מכשירי הרדיו החיוניים אך בטייס האוטומטי אין בקרת מהירות

 

Map HD

לא חובה אבל נוח מאוד לטיסת מכשירים. המפה מציגה בזמן אמת איפה המטוס הווירטואלי נמצא בעולם האמיתי. הגרסה לאייפד מאפשרת לראות את המפה דרך מפות גוגל בתצלומי אוויר, מפה וקטורית ואותו דבר מאפל ו-OpenStreet.

 

מפה אינטראקטיבית שעוקבת בזמן אמת אחרי המטוס עם תצלומי אוויר אמיתיים ()
מפה אינטראקטיבית שעוקבת בזמן אמת אחרי המטוס עם תצלומי אוויר אמיתיים

 

החלק המיוחד פה הוא שהאפליקציה לא רק מציגה את המפה, היא גם מסוגלת למשוך את תוכנית הטיסה שהזנתם לסימולטור ועל פיה להציג את הנתיב האווירי לנקודה הבאה. בכך האפליקציה הופכת לאינטראקטיבית באמת בכך שהיא מתקשרת עם הסימולטור. חשוב לזכור שזהו לא תחליף ל-GPS המובנה במשחק אלא תוספת נאה שעוזרת להתמצא.

 

גרסת האייפד נמכרת ב-40 שקל, כשגרסה מאוד בינונית שלה נמכרת לאייפון ב-16 שקל. אופציית הצגת תוכנית הטיסה שהיא כל מה שחשוב כאן נמכרת בעוד 16 שקל אז קחו זאת בחשבון.

 

כל האפליקציות האלה מתחברות אל המחשב דרך תוכנת שרת ייעודית שהיא ללא תשלום, וכך המכשירים מתקשרים עם הסימולטור דרך ה-WiFi שבבית. ההתקנה פשוטה, וזה באמת עובד. עם זאת תוכנת הרדיו הציגה מספר בעיות כשהיא התנגשה בדרייבר של סאייטק היות שהם פועלים בו זמנית על אותה הרחבה בשם FSUIPC ש-Windows 8 לא כל כך מחבב. אז זכרו, או הצגים של סאייטק או האייפדי, ביחד זה לא ממש עובד.

 

תא טייס בבית 

בחרו את הסימולטור - אם החלטתם ללכת על Flight Simulator X, דעו שהמשחק הזה עתיק ולכן לא יודע לנצל חומרה טובה. אפילו אם משחק כמו Metro: Last Light רץ חלק לגמרי בהגדרות הכי גבוהות, הוא לא יצליח להפעיל את FSX בהגדרות הכי גבוהות. בכללי X-Plane רץ יותר חלק.

 

אביזרים ותוכנות - התוספות, בקרים מיוחדים או תוכנות, צריכים להתחבר לסימולטור דרך תוסף מיוחד בשם FSUIPC. התוכנה בבסיסה ניתנת בחינם אך בשביל תכונות מתקדמות יש לרכוש רישיון שעולה כ-120 שקל. כל האפליקציות שראיתם כאן עובדות עם הגרסה בחינם. vasFMC החינמית מאפשרת להשתמש במסך השני או במחשב אחר כלוח שעונים. שוטטו בפורומים אתם תראו הרבה מאוד תוכנות שונות.

  

תא טייס 737, אחד מהמטוסים הכלולים במשחק ()
תא טייס 737, אחד מהמטוסים הכלולים במשחק
 

קבעו תקציב - בשוק ישנו ציוד לסימולטורים כמו של סאייטק שמכיל את כל הכפתורים הדרושים אך הוא לא נראה זהה למקור. תא טייס מדויק לא תקבלו בדרך הזאת אבל המחיר יהיה נמוך משמעותית. אם אתם רוצים לבנות שכפול של תא טייס ספציפי, כדאי שתהיו מוכנים להוציא הרבה מאוד שכן כל פריט כזה מתחיל במאות דולרים. אחת החברות שמייצרות פאנלים ותאי טיסה מלאים היא Simkits. תא טייס מלא, עם הדלתות, הכסאות וכל הפאנלים והבקרים, לא כולל המחשבים והמסכים יעלה כ-170 אלף שקל לפני מסים ומשלוח.

 

לא במחשב הראשי - אם תבקשו לבנות תא טייס מכל סוג, כדאי להקדיש מחשב נפרד עבור הסימולטור שכן שולחן מחשב הוא מוצר פחות נפוץ במטוסים, וזה דיי הורס את האשליה. בנוסף, בזמן שימוש במחשב אנחנו לרוב מול מקלדת ולא ג'ויסטיקים למיניהם כך שלהקדיש אזור מסוים ולבנות תא טייס בעצמכם יבטל את הצורך להזיז את כל הציוד הלוך חזור.

 

מרחיבים את כוח העיבוד - במקום לזרוק את המחשב הישן, שמרו אותו, שדרגו אותו קצת אם אתם יכולים למצוא חלקים ואז תוכלו להשתמש בו לסימולטור. כל מחשב עם כרטיס מסך סביר יכול להפעיל לרוב עד 2 מסכים. אם תחברו את כולם דרך תוכנת WideView, תוכלו להגיע לסימולטור מרשים עם מינימום הוצאות.

 

מוסיפים מסכים - וכמה שיותר מהם. כל אחד מהם מוסיף עוד כמה מעלות לזווית הראייה, כשהאידאל הוא 180 מעלות. זכרו לבדוק שיש לכם טכנית איך לחבר יותר משני מסכים בצורה שתגרום למשחק לחשוב שמדובר במסך אחד רחב. כיום יש שתי דרכים שאפשר לעשות את זה - חומרה או תוכנה. התוכנה הכי מוכרת שעושה זאת היא WideView. זהו תוסף שדורש רישיון ל-FSUIPC ול-WideFS, והוא מאפשר לפצל את התצוגה למסכים נוספים, המחוברים למחשבים אחרים. בכך מפצל את כוח העיבוד הנדרש ומשפר את הביצועים.

 

מרבה מסכים מרבה הנאה
מרבה מסכים מרבה הנאה

 

מטרת התוסף היא להשתמש בחומרה קיימת כמו מחשב ישן במקום לרכוש כרטיס גרפי ייעודי. בנוסף ניתן לפצל את התצוגה יותר פעמים משיש לכם מקום לשים מסכים, הכל תלוי במספר המחשבים העומד לרשותכם. עם זאת התוכנות עולות ביחד כ-350 שקלים שזה לא מעט בשביל תוכנות, אך לעומת הפתרון החומרתי המחיר נמוך למדי.

 

פריט חומרה יקר ופרקטי - המטרוקס טריפל הד 2 גו ()
פריט חומרה יקר ופרקטי - המטרוקס טריפל הד 2 גו

 

פריט החומרה המוכר ביותר למטרה זו הוא מפצל הווידאו החיצוני Matrox TripleHead2go. מכשיר זה גורם למשחק לחשוב שיש לכם מסך אחד ענק ולא כמה מסכים נפרדים שכן מעטים המשחקים המסוגלים להתייחס לשני מסכים המחוברים לאותו כרטיס מסך, כתצוגה אחת רציפה. דרך המתאם החיצוני של מטרוקס ניתן לקבל תמונה רחבה במיוחד. אם כרטיס המסך שלכם יוכל לעמוד בזה ברזולוציה כמו 5860x1080, זו כבר שאלה אחרת.

 

 

מחיר המתאם בארץ 2,350 שקל, או 1,100 שקל באמזון. גם עם כל המיסים והמכס לא ברור איך הגיעו למחיר הזה. אך אם אתם מעוניינם להשקיע את סכומים שכאלה כדאי במקום לרכוש כרטיס חיצוני, כרטיס מסך פנימי מהסדרה החדשה של ATI המסוגלת לעשות את מה שהמטרוקס עושה בעצמה. ל-ATI יש טכנולוגיה בשם EyeFinity המאפשרת לקבּץ את יציאת התצוגה הנפרדות לכדי תצוגה אחת רציפה. פתרון דומה קיים גם אצל Nvidia עם טכנולוגיית Nvidia Surround Gaming, אך התכונה כלולה בכרטיסים היקרים יותר, החל מדגם GTX 680. בשאר המקרים יש להשתמש במספר כרטיסים מה שהופך את העסק ליקר מאוד וחסר טעם. כרטיסי מסך ברמה שכזו נמכרים באזור ה-1,600 שקל כך שנראה שכרטיס של ATI הוא הפתרון הכי חסכוני כאן כיוון שצריך רק אחד.

 

 

 

 

טייסים מסביב לעולם

ברחבי העולם יש לא מעט טייסים אמיתיים וחובבים הבונים לעצמם סימולטורים מלאים בבית. מדמי הטיסה האלה בנויים סביב דגמים מסוימים כמו בואינג 737 או 747, והם מורכבים ממספר מחשבים, מסכים והרבה מאוד ציוד ייעודי הזהה למה שמותקן במטוס האמיתי.

 

 

 

 

הדבר האמיתי

בשדה התעופה הרצליה ישנם מספר בתי ספר לטיסה. אחד מהם הוא FNA המחזיק סימולטור מקצועי לשימוש התלמידים. הסימולטור בנוי מחלק קדמי של מטוס, כשהוא מכיל את כל המערכות, המחוונים והכפתורים שנמצאים במטוס אמיתי. המערכת של חברת FRASCA, יצרנית סימולטורים אמריקנית, רצה על Windows ופועלת על מספר מחשבים במקביל. הסימולטור שיוצר בשנת 95 ונמצא עדיין בשימוש, מציג גרפיקה בסיסית ביותר, כשהטקסטורות של הקרקע הן כל מיני גוונים של ירוק, ורק שדה התעופה והמבנים שלו בנויים כראוי.

 

כל סוגי המכשירים האנלוגיים במקום אחד (צילום: שחר שושן ) (צילום: שחר שושן )
כל סוגי המכשירים האנלוגיים במקום אחד(צילום: שחר שושן )

 

עם זאת, מטרת הסימולטור היא לא לאמן טיסה ויזואלית. בשביל זה יש שם מטוסים אמיתיים. המדמה בנוי כדי ללמוד ולבצע עליו טיסות מכשירים - IFR. "עבור טיסות כאלה אין צורך בגרפיקה מיוחדת" אומר אריה, מדריך טיסה ב-FNA. טיסת מכשירים שימושית בעיקר בלילה או במזג אוויר שלא מאפשר ראות טובה. "אם אתה מסיים את הניווט ויוצא מהעננים מול המסלול, סימן שאתה עושה את זה נכון. אם טעית, בשביל זה יש סימולטור. מנסים שוב."

 

בגמר הטיסה ניתן לנתח את ביצועי הטייס כדי לקבוע מה השתבש (צילום: שחר שושן ) (צילום: שחר שושן )
בגמר הטיסה ניתן לנתח את ביצועי הטייס כדי לקבוע מה השתבש(צילום: שחר שושן )

 

בתוך המדמה אפשר לשלוט בכל אלמנט והיבט של הטיסה. ניתן ליצור מזג אוויר מדויק עד לרמת שבר הענן בגובה מסויים מעל נקודת ציון ספציפית. בנוסף ניתן לדמות כל תקלה אפשרית במטוס כשהמחוונים יגיבו בדיוק כפי שיתנהגו במטוס האמיתי. עשינו ניסוי, ביקשתי מאריה שייצור תקלה בלחץ שמן, ואכן ברגע שעשה זאת, מד לחץ השמן, שהוא שעון אמיתי עם מחוג, ולא צג, צנח.

 

תכונה מצוינת הידועה לשוק הביתי כ-Force Feedback נמצאת גם בסימולטור המקצועי. היוק שאיתו שולטים במטוס מגיב בכוח ובהתנגדות בהתאם למה שהמטוס חווה כרגע. על הקרקע ההגאים משוחררים לגמרי, וככל שעולה המהירות כך ההגאים מתקשים.

 

מעל תא הטייס מותקנים שלושה מקרנים מספקים זווית צפייה של 160 מעלות (צילום: שחר שושן ) (צילום: שחר שושן )
מעל תא הטייס מותקנים שלושה מקרנים מספקים זווית צפייה של 160 מעלות(צילום: שחר שושן )

 

אחת התכונות שהגיעה גם לסימולטור של מיקרוסופט היא מצב SLEW. כך בזמן שמתאמנים על טיסה בין ישראל לקפריסין, אין צורך לשבת בסימולטור שעתיים ולחכות שהמטוס יגיע ליעד, פשוט ממריאים, ואז המדריך מזיז את המטוס לאזור קפריסין שם מתאמנים על הנחיתה, וכך חוזרים על הפעולה שוב ושוב. הסימולטור, שעלה כמה מאות אלפי דולרים פועל בצורה מדויקת ונאמנה למקור ברמה כזו, שהוא אושר על ידי רשות התעופה האזרחית כך שניתן לבצע עליו כמעט את כל מה שדרוש כדי לקבל רישיון טיס.

 

ליצור בעצמכם 

אין ספק שישנם הבדלים מהותיים בין מה שאני בניתי, לבין מה שאחרים בנו לבין מה שאפשר לקנות. אך חצי מהכיף הוא להצליח ליצור לבד את מה שאחרים משלמים עליו, וגם אם לא יצא מרהיב, עדיין נהנתם לבנות את זה. בסופו של דבר, לא דרושה השקעה פיננסית עצומה כדי להתחיל, ולאלו שבאמת אוהבים טיסה, למה אתם מחכים?

 

התשובה לחידה היא Corridor Digital מיוטיוב.

  

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שחר שושן
הסימולטור שלי
צילום: שחר שושן
מומלצים