שתף קטע נבחר

נתניהו: עידן המונופולים בנמלי הים נגמר

רה"מ הכריז על פרסום 2 מכרזים להקמת נמלים בחיפה ובאשדוד: "התחלנו בשמים פתוחים ואנחנו הולכים למים פתוחים. לא אקבל את המונופול הזה - זה נגמר". שר התחבורה כץ העריך כי חברות בינלאומיות מארה"ב או סין יפעילו את הנמלים

"עידן המונופולים בנמלי הים נגמר - ושום שביתה לא תעצור את זה" - כך הכריז הבוקר (ד') ראש הממשלה, בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בה הודיע רשמית על פרסומם של שני מכרזים נפרדים להקמת נמלים חדשים בישראל, בחיפה ובאשדוד. ממשרד ראש הממשלה נמסר, כי ההחלטה לצאת למכרז לשני נמלים התקבלה בעקבות התעניינות רבה של גורמים בינלאומיים ועדיין נשמרת במכרז האפשרות לבנות נמל אחד בסופו של דבר.

 

 

במסיבת עיתונאים שקיים ראש הממשלה עם שר התחבורה, ישראל כץ, ושר האוצר, יאיר לפיד, אמר נתניהו: "זה יום חג לישראל, לפני עשור פעלתי כשר אוצר לחולל את המהפכה בנמלי הים בישראל. התחלנו אותה בפירוק הנמלים לשתי חברות מתחרות ממשלתיות, ולקח לנו שנים גם לעשות את הצעד השני שנעשה לפני זמן מה - הפרטת נמל אילת. היום אנחנו באים לצעד הבא של בניית שני נמלים חדשים, נמלי ים חדשים למדינת ישראל. 

 

מסיבת העיתונאים הבוקר - צפו בכתבה

 

נתניהו הוסיף, כי המהלך "יגדיל מאוד את התחרות, יוזיל את העלויות, יוריד את יוקר המחייה של כמעט כל המוצרים שאנו קונים במדינת ישראל, וגם יעשה את הייצוא שלנו הרבה יותר אטרקטיבי. זה מייצר מקומות עבודה, זה דבר חשוב מעין כמוהו, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה חברתית... הממשלה מחויבת להמשיך את הצמיחה גם במצב בינלאומי כלכלי קשה. יש לנו חמישה מנועים: הגז, היצוא המוגבר לשווקים חדשים, הכנסת אוכלוסיות שלמות לשוק העבודה, טכנולוגיה ורפורמות. הכל כדי לקצץ בבירוקרטיה וכדי להוריד מחירים.

 

"התחלנו בשמיים פתוחים עכשיו אנחנו הולכים למים פתוחים, וזו בשורה גדולה מאוד. יש התעניינות גדולה במכרזים שאנחנו מוציאים היום. הדבר מראה שישראל מעוררת עניין. יש לזה שתי סיבות - המדיניות הכלכלית החופשית והאחראית והסיבה השנייה היא יציבות".

 

הדמיית הנמלים המתוכננים

 

שר התחבורה, ישראל כץ, אמר: "אני שמח להשיק את רפורמת הנמלים, היא יצאה היום לדרך. לאחרונה ביצענו את השמיים הפתוחים והיום משיקים את המים הפתוחים. אנחנו פותחים את המים הישראלים לתחרות. הרפורמה בוצעה בשיתוף פעולה מלא עם שר האוצר וראש הממשלה שנותן את הגיבוי להתמודד עם גורמים שרוצים לסכנה. ההחלטה להקים שני נמלים יוצרת מציאות שבה תתפתח תחרות אמיתית בחיפה ובאשדוד".

 

"הרפורמה בנמלים תיצור אלפי מקומות עבודה" (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
"הרפורמה בנמלים תיצור אלפי מקומות עבודה"(צילום: אוהד צויגנברג)

 

כץ הוסיף: "במקביל להקמת הנמלים גם נפעל כדי לדון בצעדים שיידרשו מול הנמלים הקיימים כדי להפוך אותם ליעילים. ההתעניינות הבינלאומית בהקמת והפעלת הנמלים היא דבר שמקבל המחשה לנוכח האירועים בסביבה. כל רעידת אדמה פוליטית במדינות השכנות ממחישה את היתרון של מדינת ישראל כעוגן של יציבות והופכת אותנו ליעד אטרקטיבי עבור חברות בינלאומיות שמתמתחות בהפעלת נמלים בעולם".

 

לדברי כץ, "ראינו גם ברכבת ישראל, שעד שלא עשינו שינויים משמעותיים ההנהלה לא יכלה לנהל. כך גם בנמלים - לא רק שמונעים את פיתוח הענף, אלא לא מאפשרים לנהל, וכעת אנחנו משנים את זה".

 

השר לפיד אמר: "הדבר הכי בולט בממשלה הוא שבאנו לעבוד. העברנו שלשום את התחרותיות בתחום המזון, אתמול היועץ המשפטי אישר את השינוי בנטל. היום אנחנו עושים את הרפורמה בנמלים שהמדינה מחכה לה כבר 65 שנה".

 

לפיד הוסיף: "הרפורמה בנמלים תיצור אלפי מקומות עבודה בכל הארץ ובפריפרייה. זה משנה את גורלם של אנשים. התוכנית הכלכלית שהעברנו הייתה קשה ומפרכת אך הצילה מקומות עבודה. יוקר המחייה יירד בזכות הרפורמה הזאת ללא הרף".

 

"2,000 איש לא ישתקו את המדינה"

ראש הממשלה נשאל, אם יש היערכות לשביתת ענק בנמלים, והשיב: "הזכות של המדינה היא לעשות את השינויים האלה וחובתנו. לא נרתעתי בעבר לעשות רפורמות שהזניקו את הכלכלה. אף אחד לא יעצור וימנע את זה - שום שביתה.

 

"אני מדבר עם האנשים, אני לא מוכן לקבל את המונופול הזה. אני רוצה לומר לחבריי בהסתדרות - זה נגמר, אין יותר. לא יכול להיות ש-2,000 אנשים יחנקו את המשק, ישתקו את המדינה, ימנעו מאיתנו להתקדם לעתיד שעומד לפנינו. אנחנו מעבירים לכאן תעבורה נוספת ואנחנו לא נעצור. שום דבר לא ירתיע אותנו. אני אומר שעידן המונופולים בנמלי הים נגמר".

 

 (באדיבות: חברת נמלי ישראל HUE ) (באדיבות: חברת נמלי ישראל HUE )
(באדיבות: חברת נמלי ישראל HUE )

 (באדיבות: חברת נמלי ישראל HUE ) (באדיבות: חברת נמלי ישראל HUE )
(באדיבות: חברת נמלי ישראל HUE )

 

בתשובה לשאלה,האם הממשלה נמצאת בקשר עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, השיב כץ: "הממשלה אחראית גם על הנמלים הקיימים, נהיה מוכנים לדון על מצב הנמלים, אבל לא על הקמת הנמלים החדשים".

 

בתשובה לשאלה מהם הגורמים שיפעילו את הנמלים, אמר כץ: "רק גורמים פרטיים, ולפי הנתונים שנדרשים אלה יהיו חברות ענק בינלאומיות. יש שבע חברות שימשיכו לשלב הבא. ההידברות עם החברות כבר החלה. יש נכונות של חברות מארה"ב וסין לבוא ולהשקיע כאן כסף. יש כאן השקעה זרה והבעת אמון שאני בטוח שתהיה".

 

ראש הממשלה הוסיף: "יש לנו יתרון שלא מימשנו אותו במיקומנו הגאוגרפי. זה יתרון שמדינות אחרות ניצלו אותו, אבל מדינת ישראל לא ניצלה, ואנחנו נחושים לנצל אותו בנמלים האלה שיכולים להיות נקודת מעבר, וגם בפרויקט להביא לגשר יבשתי בין נמל אילת לנמל אשדוד".

 

הנהלת נמל חיפה: אנו ערוכים לכל תחרות

מהנהלת נמל חיפה נמסר בתגובה, כי בנמל ערוכים לכל תחרות, ומגדילים ללא הרף את התפוקות של הנמל. לדברי הנהלת הנמל, בחודש האחרון דורג הנמל במקום הרביעי בעולם בתפוקות בסקר שפורסם על ידי OECD.

 

על רקע החלטת הממשלה להקים שני נמלים, הוחלט בעיריית חיפה להקים מטה חירום במטרה לזרז את בניית נמל המפרץ לעומת הנמל באשדוד. בראש המטה יעמוד מנכ"ל העירייה, שמואל גנץ, שהוביל במשך שנים רבות את המאבק להקמת נמל המפרץ.

 

בעיריית חיפה מנהלים כבר תקופה ארוכה קרב בכל החזיתות על מנת להקים את נמל המפרץ החדש. ראש העיר, יונה יהב, אף אמר במפורש לשר הכלכלה, נפתלי בנט, ש"הקמת נמל בחיפה זו הצלת הציונות, לעומת הקמת נמל באשדוד שיהווה חלטורה פוליטית כמו שראינו לאחרונה".

 

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ד"ר גד שפר בירך על ההחלטה להקים את הנמלים. "מדינת ישראל זקוקה לרציפים החדשים בשני הנמלים כדי להבטיח שסחר החוץ של ישראל יוכל להמשיך להתקיים במחירים בני תחרות. אנחנו כבר ב'זמן פציעות' מבחינת לוח הזמנים להקמת הרציפים החדשים", הוסיף. לדבריו, "אם הביצוע לא יהיה מהיר, נאבד את היתרונות האדירים שהנמלים החדשים יכולים להקנות לכלכלת ישראל".

 

בהכנת הכתבה השתתף אחיה ראב"ד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל אשדוד
צילום: gettyimages
צילום: אוהד צויגנברג
"ננצל את מיקומנו הגיאוגרפי". נתניהו ולפיד
צילום: אוהד צויגנברג
צילום: אוהד צויגנברג
"פותחים את המים לתחרות". כץ
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים