שתף קטע נבחר

המקום שבו הרוחניות והאקדמיה נפגשים

תמיד רצית להעמיק את הקשר עם השורשים שלך, המורשת והערכים היהודיים? מתלבט מה ללמוד לתואר שני? מכון שכטר למדעי היהדות בי-ם מאפשר לשלב בין השניים. המכון מציע תואר שני המוכר ע"י המל"ג במגוון תחומים מרתקים במדעי היהדות אותו ניתן לרכז ביום אחד בשבוע, במיוחד לאנשים עובדים, בקמפוס חדש, צעיר ומרווח. שיחה עם הדיקאן ד"ר דורון בר

הן צוות המרצים והן הסטודנטים במכון שכטר למדעי היהדות, משקפים באופן המוצלח ביותר את הפלורליזם שהינו הערך המוביל את המכון. מכון שכטר הוא המוסד הגדול בארץ להענקת תואר שני במדעי היהדות ששם לו למטרה לחקור, ללמד ולהנחיל את מדעי היהדות בגישה אקדמית, פתוחה, שוויונית ופלורליסטית תוך שימת דגש על משמעותם ויישומם בחיים המודרניים.

 

מכון שכטר (צילום: נחשון פיליפסון) (צילום: נחשון פיליפסון)
מכון שכטר(צילום: נחשון פיליפסון)

 

כל אחד מן המרצים במכון שכטר מביא יחד עימו לכיתת הלימוד את הזווית האישית שלו על מהותה של היהדות. אפשר למצוא בין המרצים רמות שונות של דתיות ושמירת מסורת, דרכים שונות של חיבור לנושא היהדות, על הספקטרום שבין חילוניות לדתיות. הסטודנטים שלומדים בו מאופיינים אף הם ברב-גוניות: אנשים חילוניים ודתיים, יהודים וערבים, עולים מאתיופיה ומרוסיה שאת כולם מחבר העניין ביהדות. וברוח הפלורליזם הזה, בתחילת השנה נכנס ד"ר דורון בר לתפקידו החדש כדיקאן מכון שכטר.

 

למה מעדיפים סטודנטים להגיע ללימודים במכון שכטר?

ד"ר בר: "הרעיון הוא שסטודנט טיפוסי שלנו יחווה את המושג 'יהדות' מכמה שיותר זוויות והיבטים. יש כאן הזדמנות ללמוד תואר שני במדעי היהדות שמוכר ע"י המל"ג. כל סטודנט בוחר שני מסלולים - ראשי ומשני, מתוך מגוון רחב של 14 מסלולים: החל מתחומים בסיסיים של היסטוריה של עם ישראל, ועד אמנויות ביהדות, לימודי משפחה וקהילה ועוד.

 

לאחרונה פתחנו את "מרפא", תכנית חדשה וראשונה מסוגה בארץ ללימודי תמיכה רוחנית ויהדות, המעניקה הכשרה חינוכית טיפולית והוליסטית, לסיוע לאנשים שמתמודדים עם מצוקות שונות. בוגרי התוכנית יסיימו אותה הן עם תואר שני במדעי היהדות עם התמחות בלימודי משפחה וקהילה והן עם תעודה לעסוק בליווי רוחני שתהיה מוכרת ע"י רשת הארגונים לליווי רוחני בישראל. זו תכנית שייחודית רק לנו.

 

תכנית מיוחדת נוספת היא משל"י, שמשלבת לימודים לתואר שני עם בית מדרש וחברותא. משל"י מיועדת לכל אלה שרוצים להעמיק את הידע שלהם בתחומי היהדות, ביחד עם העשרה בתחומי מנהיגות ורוחניות כגון הזמנה לפיוט, קיימות יהודית, עממיות יהודית ועוד. 

 

"רבים מהסטודנטים שלנו מגיעים ממערכת החינוך: מורים, מנהלים, בכירים במשרד החינוך ובחברה למתנ"סים, מורים לשל"ח ומורי דרך וכאלה שזקוקים ללימודים על מנת להעמיק את התחום המקצועי בו הם עוסקים. סטודנטים באים ללמוד אצלנו כיוון שאנחנו מתאימים את תכנית הלימודים לאנשים עובדים, במסגרת יום לימודים מרוכז או יומיים בשבוע. אחרים באים להעשיר את עצמם ולהרחיב את הדעת ובטקס הסיום האחרון הענקנו תעודות מוסמך לקבוצת סטודנטים ממערכת הביטחון שהגיעו ללמוד יחד.

 

ד"ר בר מקפיד להדגיש את האווירה החמה והמשפחתית השוררת במכון שכטר, שעבר בשנה שעברה לקמפוס החדש והמרווח, בתכנונה של האדריכלית עדה כרמי. "רבים מהסטודנטים מגיעים אלינו אחרי ש'הלכו לאיבוד' במסדרונות האוניברסיטה. החוויה שאנו מעבירים היא שונה - כיתות קטנות של 15-10 סטודנטים, דיאלוג וקשר הדוק עם המרצה ויחס אישי. כל אלה תורמים לחוויה אקדמית טובה ומעשירה בסביבה אינטימית.

 

"בנוסף, מעניק המכון מלגה בגובה של 5,000 ש"ח משכר הלימוד לכל סטודנט בשנה א', שאינה מותנית בדבר – עבור נכונותם של הסטודנטים לעודד את מדעי היהדות. כמו כן אנו מעניקים מלגות למי שבא ממערכת ההוראה ומלמד אוכלוסיות חלשות בעיירות פיתוח ופריפריה. מדובר במלגה נדיבה שמכסה כמעט את כל שכר הלימוד. הלימודים אצלנו גם מוכרים לצרכי גמולים מקצועיים ע"י משרד החינוך".

 

מכון שכטר (צילום: נחשון פיליפסון, מכון שכטר למדעי היהדות) (צילום: נחשון פיליפסון, מכון שכטר למדעי היהדות)
מכון שכטר(צילום: נחשון פיליפסון, מכון שכטר למדעי היהדות)

 

עד לשנת 2013 השלימו את לימודיהם במכון כ-1,400 בוגרים הפועלים, ברובם, בשדה החינוכי והקהילתי. מדי שנה מתחילים כמה מאות סטודנטים את לימודיהם, ובו זמנית לומדים בו כ-600 סטודנטים. לדברי ד"ר בר הלימודים משקפים את תהליך החיפוש והתהייה של החברה הישראלית באשר למהות היהדות.

 

ד"ר בר נולד בירושלים כדור שביעי למשפחה ירושלמית ותיקה, גר במבשרת ציון ואוהב מאז ומתמיד לימודי ארץ ישראל וגיאוגרפיה של ארץ ישראל. עד לכניסתו לתפקיד החדש, ד"ר בר שימש כראש המסלול ללימודי ארץ ישראל: תרבות ומרחב. בהכשרתו ובעיסוקו הוא גיאוגרף היסטורי-תרבותי.

 

"אני עוסק אך ורק בתולדות ארץ ישראל ומדינת ישראל", אומר ד"ר בר ופורש את השקפתו בנושא: "אי אפשר להבין את ייחודה של ארץ ישראל מבלי להבין את ההקשר ההיסטורי הרחב יותר – בעת העתיקה חיו יהודים עם נוצרים, עם מוסלמים ועם עובדי אלילים, השפיעו עליהם והושפעו מהם. גם בהיסטוריה המאוחרת יותר הושפעו היהודים, בארה"ב או בגרמניה שלפני השואה, מסביבתם והשפיעו עליה מאוד. כך נוצרה יהדות שרגישה לסביבתה. אלא שבישראל הדברים שונים ומוקצנים יותר".

 

"תפקיד הדיקאן הוא חלק מההתקדמות במסלול האקדמי והוא מאפשר לי לתרום למוסד ולחברה הישראלית, כמו גם לעצב את הצד האקדמי של מכון שכטר", מסכם ד"ר דורון בר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות מכון שכטר למדעי היהדות
ד"ר דורון בר, דיקאן מכון שכטר
צילום: באדיבות מכון שכטר למדעי היהדות
מומלצים