שתף קטע נבחר

צילום: גיל יוחנן

המבקר: משרד הביטחון הסתיר שינויים בתקציב

השופט שפירא מצא ליקויים בסדרי העבודה של אגף התקציבים במשרד הביטחון. הכנסת לא עודכנה על שינויים בתקציבים לא מסווגים, ומערכת היחסים בין האוצר לביטחון לא תקינה

עושים שינויים בתקציב, אבל לא מיידעים: דו"ח מבקר המדינה שמתפרסם אחר הצהריים (יום ד') מגלה כי אגף התקציבים במשרד הביטחון לא מעדכן מראש ועדות בכנסת על שינויים בתקציבים לא מסווגים. לפי הדו"ח, אף על פי שהממשלה החליטה כי במקרים של שינויים בתקציבים לא מסווגים בסכומים שנעים בין 5 ל-50 מיליון שקלים יש לעדכן את ועדות הכספים והחוץ והביטחון על השינויים, אגף התקציבים במשרד הביטחון מדלג על ההחלטה.

 

דו"ח המבקר - כל הכתבות:

המבקר על האכיפה ביו"ש: איש הישר בעיניו יעשה

רכבי צה"ל: בזבוז, זיוף ודו"חות אישיים במיליונים

המבקר: אין ערכות מגן וה-SMS להתרעה לא מגיע

המבקר: וירוסים וליקויי אבטחה במשרדי ממשלה

המבקר: תעש זיהמה קרקע ומים, הרשויות לא פעלו

 

המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, הצביע על ליקויים בהעברת הנתונים ממשרד הביטחון. הוא כתב כי בדיווחים שאגף התקציבים מגיש למשרד האוצר, כדי שהאחרון יעבירם לוועדה המשותפת, נמצא שבנתוני חלק מהתוכניות שהוצגו נפלו טעויות, דבר המצביע על בקרה לקויה מצדו על דיווח השינויים בתקציב.

 

המבקר שפירא מגיש את הדו"ח ליו"ר הכנסת אדלשטיין וליו"ר ועדת הביקורת ח"כ כהן (צילום: חיים צח) (צילום: חיים צח)
המבקר שפירא מגיש את הדו"ח ליו"ר הכנסת אדלשטיין וליו"ר ועדת הביקורת ח"כ כהן(צילום: חיים צח)

 

אגף התקציבים במשרד הביטחון מדלג על ההחלטה (צילום: דנה קופל) (צילום: דנה קופל)
אגף התקציבים במשרד הביטחון מדלג על ההחלטה(צילום: דנה קופל)

 

בנוסף נמצא כי בפניות הרבעוניות אגף התקציב במשרד הביטחון לא מציג קישור בין השינויים התקציביים בתוכניות השונות, כך שלא ניתן לעקוב אחר תנועות המקורות בתקציב ולדעת, לדוגמה, לאיזו תוכנית הועברו הסכומים שהופחתו מתוכנית מסוימת או את המקור להגדלת תקציב של תוכנית אחרת.

 

המבקר מצא עוד כי אגף התקציבים במשרד הביטחון מציג את השינויים בפניות הרבעוניות בצורה טכנית, ללא מיון על פי מאפיינים מובחנים, כמו סוג ההוצאה - דבר שפוגם בהבנת ייעודם ומהותם של השינויים.

 

משרד האוצר לא מבקש הבהרות 

גם משרד האוצר לא חף מביקורת. המבקר מצא ליקויים בבקרה של משרד האוצר על הפניות הרבעוניות שמכין אגף התקציבים במשרד הביטחון. משרד האוצר לא בחן את הפניות הרבעוניות באופן שיטתי, לא העיר למשרד הביטחון על מתכונת הדיווח על השינויים התקציביים או על האי הלימה של נתונים בפניות הרבעוניות, ולא הפנה בכתב באופן שוטף שאלות הבהרה לקבלת הסברים.

 

עוד בערוץ החדשות של ynet:

תקרית ירי בגולן: מורדים סורים חדרו למוצב צה"ל

חשד לפיגוע בי-ם: "דקרו אותי כשחזרתי מהכותל" 

 

כתוצאה מטיפול לקוי של משרד האוצר בפניות הרבעוניות של מחצית שנת 2011 וממערכת יחסי עבודה לא תקינה בינו לבין אגף התקציבים במשרד הביטחון, כתב המבקר, משרד האוצר הגיש את הפניות הרבעוניות השלישית והרביעית לשנת 2011 לוועדה המשותפת רק ביולי ב-2012, באיחור של שבעה ועשרה חודשים בהתאמה.

 

בסיום הפרק העוסק בתקציב משרד הביטחון, כתב המבקר כי תקציב המדינה שמאשרת הכנסת קובע סדרי עדיפויות לאומיים. "שעה שרוב רובו של תקציב המדינה שקוף בפני כלל הציבור, נמצא בבחינה ציבורית מתמדת, וקיים עליו בקרה הדוקה של משרד האוצר, תקציב הביטחון ברובו חסוי, והבקרה עליו נעשית על פי כללים אחרים. משכך, ונוכח משקלו הכבד של תקציב הביטחון מכלל תקציב המדינה - כ-15% - קיימת משנה חשיבות להקפדה על כללי הבקרה שנקבעו".

 

המבקר העיר כי בקרה על שינויים בתקציב הביטחון נועדה להבטיח כי התקציבים שאישרה הוועדה המשותפת לתוכנית העבודה של צה"ל ומשרד הביטחון מוצאים למטרות שאליהן הם נועדו. הליקויים שנמצאו, הדגיש המבקר, פגעו בבקרה על שינויים בתקציב הביטחון.

 

מה בדיוק מייצאים?

ועוד בדו"ח המבקר על משרד הביטחון, נבדק נושא הפיקוח על הייצוא הביטחוני. שפירא מצא בין היתר כי רוב פעולות האכיפה שמבצע האגף לפיקוח על הייצוא הביטחוני, שנועדו לבדוק ולוודא כי פעילות הייצואנים הביטחוניים נעשות על פי הוראות החוק, נעשות שלא ביוזמתו אלא כתגובה למידע המתקבל מגורמים שונים על הפרה, לכאורה של החוק.

 

עוד נמצא כי לא קיימת שיטה אחידה לזיהוי פריטי הייצוא,

 ובמסמכים השונים, שהם חלק ממסמכי הייצוא, נעשה שימוש ב"שפות" שונות. כתוצאה מכך, התריע המבקר, מתקשה מִנהל המכס לבדוק התאמה בין הפריטים במסמכים השונים ולוודא כי הייצוא בפועל תואם לזה שאושר.

 

בסיום הפרק כתב המבקר כי חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני מסדיר את הפיקוח והאכיפה על הייצוא הביטחוני, בהתאמה לנורמות בינלאומיות. אבל, ממצאי הביקורת מצביעים על ליקויים, חלקם מהותיים, בתחום האכיפה והפיקוח. למעשה, כתב המבקר, אגף הפיקוח אינו מיישם את כל הסמכויות שניתנו לו על פי החוק לשם ביצוע האכיפה וגם האכיפה שמקיים מנהל המכס לוקה בחסר.

 

תגובות

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "הבקרה האזרחית על תקציב מערכת הביטחון היא נרחבת, וזאת על אף הסיווג הביטחוני ההכרחי בניהול תקציב משרד הביטחון. נציגי משרד הביטחון ומשרד האוצר מקיימים שיח שוטף, בעל פה ובכתב, על כל שינוי בתקציב, וככלל לא מוגשת פנייה לכנסת, מבלי שמשרד האוצר מקבל מענה על שאלותיו המקדמיות. כמו כן, בדיונים בוועדות הכנסת נציגי מערכת הביטחון מציגים את השינויים שבוצעו בשקיפות מלאה, ונותנים הסבר מפורט ומלא על הפעילות התקציבית, לכל שאלה של חברי הוועדות".

 

עוד נמסר ממשרד הביטחון כי "בעקבות הערות המבקר, מערכת הביטחון פועלת ליצירת בקרות ממוחשבות נוספות, וכמו כן, אפיינה את התוכניות באופן שיוצר הפרדה בין פעילות שוטפת להתעצמות".


פורסם לראשונה 17/07/2013 15:58

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
ליקויים בהסדרת התקציבים (ארכיון)
צילום: AP
המבקר שפירא
צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
מומלצים