שתף קטע נבחר

דרישה פלסטינית למו"מ: שדה תעופה ברמאללה

ל-ynet נודע כי הפלסטינים דורשים, כתנאי לחידוש המשא-ומתן עם ישראל, להקים שדה תעופה ליד רמאללה, להחיות פרויקט תיירות בים המלח ולקבל היתר לחיפוש גז מול רצועת עזה. בנוסף ביקשו הפלסטינים להגדיל את מספר אישורי העבודה בישראל

אחרי שתי פגישות בעמאן ביממה האחרונה בין הנשיא הפלסטיני אבו מאזן למזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, נראה כי חלה התקדמות מסוימת באפשרות שיחודש המשא ומתן בין הצדדים. אבו מאזן אמור לכנס היום (ה') ברמאללה את ההנהגה הפלסטינית ולהציג בפניה את תוצאות השיחות. ייתכן כי זהו צעד ראשון לקראת הסכמת הפלסטינים לחידוש השיחות עם ישראל, אולם עד כה לא פורסמה כל הודעה רשמית בעניין.  

 

דיווחי חדשות נוספים ב-ynet:

משרד החוץ: האירופים עשו לנו תרגיל מאחורי הגב

קרי יבקש מהליגה הערבית: תלחצו על אבו מאזן

 

התוכנית האמריקנית לחידוש המשא ומתן כוללת שלושה צירים מרכזיים: הציר המדיני שמטרתו להשיב את הצדדים לשולחן המשא ומתן, הציר הביטחוני שבמסגרתו מונה גנרל אמריקני כדי להעריך את המצב בביקור באזור, והציר השלישי הוא הכלכלי. עד כה דובר בפומבי על הטבות כלכליות שיינתנו לרשות הפלסטינית במסגרת חידוש המשא ומתן, אך מרביתן נשארו עמומות. ישראל דורשת כי כל הצעדים (כולל שחרור אסירים) ייערכו בשלבים, וכך גם נושא התמריצים הכלכליים.

 

קרי ומזכ"ל הליגה הערבית בירדן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
קרי ומזכ"ל הליגה הערבית בירדן(צילום: AFP)

עם יו"ר הרשות, אבו מאזן (צילום: EPA) (צילום: EPA)
עם יו"ר הרשות, אבו מאזן(צילום: EPA)
 

 

ל-ynet נודע מפי גורמים מערביים כי במסגרת אותן הקלות כלכליות, הפלסטינים דרשו בשיחות עם הגורמים הבינלאומיים האחראים לניסיונות חידוש המשא ומתן, להקים שדה תעופה ראשון בגדה המערבית באזור רמאללה. על פי הגורמים, שדה התעופה אמור לשרת מטוסים קלים ומסוקים בלבד, והפלסטינים מבקשים להקים אותו בשטח A שנמצא בשליטה פלסטינית מלאה.

 

אותו שדה תעופה, אם יוקם, יוכל לסייע לפלסטינים להגדיל את מכסת התיירות הנכנסת לשטחיהם וכן יאפשר תנועה חופשית יותר של גורמי כלכלה ומסחר שירצו להשקיע בשטחי הרשות. מאז הקמתה של הרשות הפלסטינית התירה ישראל לבנות שדה תעופה אחד בדרום רצועת עזה (שדה דהניה), אך הוא הופצץ ונהרס בתחילת האינתיפאדה השנייה.

  

בנוסף דורשים הפלסטינים להחיות את פרויקט התיירות ומתחם המלונות המתוכנן ליד ים המלח. מדובר בתוכנית ישנה שרוצים לקדם כעת במסגרת מאמציו של קרי באזור. לתוכנית תיירות שכזאת ישנן השלכות מרחיקות לכת לגבי ישראל, משום שהיא תיאלץ להעביר לידי הרשות שטחים הנמצאים בשליטה ישראלית מלאה (C) ולשנות את ייעודם לשטחים שנמצאים בשליטה אזרחית פלסטינית וביטחונית ישראלית (B).

 

בנוסף, ביקשו הפלסטינים בשיחות לקבל היתר ישראלי לחיפוש שדות גז מול חופי עזה בשטח המים הטריטוריאליים של הרצועה. דרישות נוספות נוגעות לפיתוח אזורי תעשייה ותשתית, פיתוח אזורי תיירות בבקעת הירדן, הגדלת מספר אישורי העבודה לפלסטינים בשטחי ישראל והגדלת מספר אישורי הכניסה לארץ לאנשי עסקים פלסטינים.  

 

אותם גורמים הודו כי סביר שבשלב הנוכחי לא תהיה היענות של ישראל לדרישות המורכבות יותר של הפלסטינים דוגמת שדה התעופה, אסדת חיפוש גז מול חופי עזה והעברת שטחים לשליטה פלסטינית, אך לדבריהם, לא מן הנמנע שעם התקדמות המשא ומתן יינתן לכך אישור ישראלי. בשל מצבה הכלכלי הקשה של הרשות, ברמאללה לא מקלים ראש בתמריצים הכלכליים שעולים בשיחות משום שאלה יוכלו לתרום רבות לשיפור הכלכלה המדשדשת בגדה המערבית.

 

על פגישתם של קרי ואבו מאזן אמר בכיר פלסטיני מוקדם יותר כי מזכיר המדינה קרי "נחוש" להודיע על חידוש המשא ומתן עד שיעזוב את האזור בסוף השבוע. גורמים המעורים בפרטים אמרו אף כי יש אפשרות שקרי ייתן לפלסטינים ערבויות בנוגע לגבולות 1967 מבלי שהצד הישראלי יאמץ עמדה כזאת. הגורמים ציינו כי ארה"ב מנסה ללחוץ על ישראל ורמזה לה כי האיחוד האירופי עשוי לנקוט פעולות שונות נגד ההתנחלויות גם באו"ם אם המאמצים לחידוש המשא ומתן ייכשלו. 


פורסם לראשונה 17/07/2013 22:26

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרי ואבו מאזן (ארכיון)
צילום: AFP
מומלצים