שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    רכבת קלה רק ב-2022 - בדיקת היבטים פליליים

    מה גורם לדחיות חוזרות ונשנות של פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, מי החליט על מינוי בכירים ומי ביקר את התקציב. בדיקת הרכבת הקלה שעדיין לא זזה, עוברת לבחינת ההיבט הפלילי

    ליקויים חמורים בהקמת הרכבת הקלה בגוש דן יועברו לבחינת היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה, לבחינת היבטים פליליים. כך מודיעה היום (ב') חברת נת"ע - החברה הממשלתית האחראית על פרויקט הענק, ואשר בהתנהלותה נמצאו ליקויים חמורים במהלך ביקורת שנערכה עבור רשות החברות הממשלתיות. בחברה אומרים היום כי פתיחת הקו הראשון של הרכבת ("הקו האדום") אינה צפויה לפני 2020, אך על-פי הערכות תיתכן דחייה ל-2022.

     

    נת"ע: "ממלאי תפקידים שגרמו לליקויים אינם מכהנים בחברה" (צילום: AP) (צילום: AP)
    נת"ע: "ממלאי תפקידים שגרמו לליקויים אינם מכהנים בחברה"(צילום: AP)

     

    בנת"ע מוסיפים כי לאחר קבלת דו"ח הביקורת החליט דירקטוריון החברה לבחון קבלת פיצוי מבכירים לשעבר בחברה ומספקים שונים, וזאת בגין נזקים שנגרמו "תוך חריגה מסמכות". בתגובה לדו"ח הביקורת החמור, גם ציינו היום בנת"ע כי "ממלאי תפקידים שגרמו לליקויים אינם מכהנים עוד בחברה, והחברה נמצאת בעיצומו של הליך לתיקון הליקויים והפקת לקחים".

     

    "אכיפת קוד אתי וציות לחוקים"

    בחברה סירבו להעביר את דו"ח הביקורת המלא, ואמרו כי הוא נמסר לעיונם של שרי התחבורה והאוצר, וזאת בנוסף למבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. מכך אפשר ללמוד על חומרת הממצאים, הנוגעים לפי פרסומי החברה לשורה ארוכה של ליקויים - למשל מינוי עובדים, התנהלות מול ספקים וקבלני משנה ובקרה על התקציב.

     

    על חומרת הממצאים של הביקורת אפשר ללמוד מכמה סעיפים בהודעה שפרסמה החברה היום. בין השאר, מודיעה נת"ע כי הוחלט למנות "גורם בחברה שיהיה אחראי על אכיפת אפקטיביות הממשל התאגידי, ובמקביל הטמעת אכיפת קוד אתי וציות לחוקים ולהוראות, אשר ימנעו הישנות הליקויים ובמידת הצורך הפסקת העסקת ממלאי תפקידים ונותני שירותים אשר יפרו את הקוד האתי".  

     

    דוגמה נוספת אפשר למצוא בהחלטת החברה לתקן "ליקויים במבנה הארגוני ואיוש חסר ולקוי של ממלאי תפקידי מפתח כדוגמת היועץ המשפטי, סמנכ"לים וחשב החברה". יש לציין כי על-פי הערכות, לא תצליח חברת נת"ע לבצע את פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בתקציב שיועד לכך, ותחרוג ממנו בשיעור משמעותי.

     

    ראוי להזכיר כי ב-2010 החליטה המדינה להפסיק את ההתקשרות עם קבוצת חברות פרטיות, שזכתה במכרז ממשלתי להקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה. בעקבות זאת, הוחלט כי הקו יוקם באמצעות תקציב המדינה, ותחת ניהול החברה הממשלתית נת"ע (ר"ת - נתיבי תחבורה עירוניים). במשרדי הממשלה הבטיחו כי הרכבת הקלה תצא לדרך ב-2018, אם כי רבים בתחום התחבורה העריכו כבר באותה עת כי סיכויי המימוש של ההבטחות קלושים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: גיל לרנר
    עבודות הרכבת הקלה - מי היה המבקר?
    צילום: גיל לרנר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים