שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שלום כיתה א': איך תכינו אותם לשינוי הגדול
    בעוד קצת יותר משבועיים הנס יקרה והילדים יחזרו לבית הספר. יחד איתם יחלו את שנת הלימודים תלמידי כיתה א', שיעברו את אחד השינויים הגדולים בחייהם. פרופ' עמוס רולידר ואפרת מונשרי גורן מסבירים למה חשוב להתחיל להכין אותם כבר מעכשיו - ואיך תעשו זאת נכון

    המעבר לכיתה א' הוא כנראה המלחיץ ביותר ולכן הוא גם זוכה להתייחסות גדולה. זו הפעם הראשונה בה הילד יימדד בקריטריונים אובייקטיבים כמו ציונים על המיומנויות שירכוש. זו הפעם הראשונה שידרשו ממנו ומכל הילדים באותה שכבת הגיל לדעת את אותם הדברים בדיוק. אם עד עכשיו הא שיחק וצייר, מעתה לכל התנהגות שלו מוצמד ציון מספרי או הערכה.

     

    הלחץ הזה גורם להורים רבים לשלוח את הילדים לקורסי הכנה לכיתה א', אך לפני אתם רצים לעשות זאת כדאי להבין מה מצופה מהם במעבר וכיצד ניתן להכין אותם לשינויים הצפויים. באופן מפתיע הדרישות בבית הספר היא לא רק יכולת קוגניטיבית או כישורים אקדמאים, הן מורכבות הרבה יותר.

     

    לא רק דנה קמה

    אז מה דורשים מהילדים בתחילת כיתה א'? באופן כללי ניתן להתייחס לארבע מיומנויות מרכזיות שהם צריכים לשלוט בהם:

     

    בשלות קוגניטיבית: מדובר ברמת המוכנות של הילד לרכוש מיומנויות של כתיבה קריאה וחשבון. ההתייחסות היא לרמת הקשב,

    הריכוז והזיכרון, היכול להבין את השפה ולעבד נתונים מהסביבה.

     

    מה זה אומר? שצריך לבדוק האם הילד מצליח להביע את עצמו היטב לסביבה, להרכיב משפט ברור, האם הוא בעל אוצר מילים עשיר ומצליח להבין משימות שנדרשות ממנו, האם הוא מזהה אותיות וצלילים.

     

    בשלות מוטורית: מדובר בתחום חשוב בו הילד אמור להיות מסוגל להתמודד עם משימות מתחום המוטוריקה הגסה והמוטוריקה העדינה על מנת לתפקד היטב ובלי עזרה בבית הספר. משימות כמו הליכה, קפיצה ועלייה במדרגות נשמעות ברורות, אבל מהוות מכשול לילד בכיתה א' שאינו שולט בהן היטב. גם במוטוריקה עדינה, משימות כמו גזירה, הדבקה, אחיזת עיפרון נכונה ואפילו יד דומיננטית, משמעותיות. כדאי לראות שהילד לא מתעייף לאחר המשימות האלה ולא נמנע ממשהו כמו ציור או גזירה.

     

    בשלות רגשית: אנחנו בטוחים ששמעתם את המושג בשלות רגשית ורוב ההורים מעדיפים לדלג עליו באמירה "הילד עוד צעיר" "כשהוא יגדל הוא ילמד לשלוט על עצמו". כדאי לדעת כי מחקרים מראים שדווקא בשלות רגשית, יותר מכל תחום אחר, היא המנבאת בצורה טובה ביותר הצלחה בבית הספר והשתלבות הילד במערכת החדשה. קראתם נכון - בשלות רגשית חשובה ביותר והיא אחד הדברים שעליהם ניתן לעבוד עם הילד.

     

    בשלות רגשית היא היכולת לדחות סיפוקים ולהתרכז במשימות לימודיות או בכל דבר אחר שהוא לא ממש רוצה כרגע. בשלות רגשית היא היכולת להפסיק משימה אהובה ולבצע מה שנדרש על ידי מורה או הורה, גם אם הוא מעדיף לעשות כרגע משהו אחר. היכולת לקבל מרות, להיפרד בבוקר מההורה וגם היכולת להתרכז במשימה לאורך זמן ולא מול מסכים. אם אתם מזהים בעיה דעו שניתן לטפל בה ושחשוב לא להתעלם.

     

    בשלות בתחום החברתי: כאמור, רוב ההורים מתייחסים לתחום הקוגניטיבי ומדגישים בגאווה כל ידיעה בקשורה לכתיבה וקריאה של הילד, אבל התחום החברתי משמעותי גם הוא ודורש התייחסות ותמיכה. ילד שמתקשה חברתית יכול לסבול מדחייה או מעימותים עם בני גילו. לקושי חברתי יש השפעה ישירה על יכולת להתרכז וללמוד או, אם נדייק, להיות פנויים ללמידה, ולכן לא כדאי להתעלם מקשיים של ילדים או מבעיות חברתיות.

     

    אז איך תכינו את הילד ותסייעו לו להפוך את המעבר לכיתה א' לפשוט יותר?

     

    הקפידו על סדר יום קבוע וברור

    סדר יום ועוגנים קבועים יעזרו לילד להתמודד עם השינוי ולהיקלט טוב יותר בכיתה א'. את סדר היום כדאי להתחיל ליישם כשבוע לפני החזרה לבית הספר ולכלול בו ארוחות, שעות שינה ושעות ללא מסכים.

     

    הרגילו לשעה שקטה אחת ביום

    אפשר וכדאי להתחיל כבר עכשיו בהרגל של שעה שקטה, בה כל המסכים סגורים והילד עסוק בפעילות שקטה הקשורה לציור, כתיבה, חוברות עבודה, משחק וכו'.

     

    סדרו עם הילד חדר ובו פינת למידה ושולחן

    חשוב שלילד יהיה מקום רגוע ללמוד ואפשר כבר מעכשיו להרגיל אותו לפעילות לימודית ליד השולחן. הכוונה היא לא לתת לו שיעורי בית ותרגילים, אבל כן להרגיל לצייר, לעשות חוברות עבודה או כל דבר אחר שנראה לכם מעניין וניתן לעשות אותו ליד שולחן.

     

    הנהיגו בבית רוטינת בוקר

    בה הילד מתלבש לבד ומתרגל לאכול ארוחה טובה. נכון שחופש ולא פשוט להתארגן בשעה קבועה, ולעתים יש תחושה שאין טעם להחליף מהפיג'מה לבגדים, אבל בעינינו יש חשיבות להרגיל את הילד להתנהל נכון בבוקר. אין הכוונה להעיר מוקדם ולערוך מסדר, אבל לאט לאט חשוב להרגיל אותם לפעילויות הברורות שהם יעשו במהלך השנה. חשוב מאוד לא לשכוח ארוחת בוקר ולמצוא כבר בחופש תפריט שיתאים לילד בשנת הלימודים.

     

    התחילו לשמור על שעות שינה ברורות

    לא פשוט בימי החופש גדול לדאוג שהילדים ישנו מספיק, אבל חשוב לזכור שלשינה יש חשיבות גדולה. ילדים שאינם ישנים מספיק יתקשו ללמוד, להתרכז ולהיות רגועים. ילד בן שש צריך ללכת לישון בשעה 20:00-20:30 על מנת לספק את צרכיו הבריאותיים.

     

    היכרות עם סביבת בית הספר

    אחת הדרכים להקל על הילד את המעבר היא היכרות עם הדרך לבית הספר והעם המבנה שלו. טיילו מספר פעמים בדרך לבית הספר והתייחסו אליה. נסו גם להיכנס לחצר, לטייל בה, לראות מה בית הספר מציע ואם ניתן להיכנס למבנה אז בדקו עם הילד איפה השירותים והמזכירות והבהירו לו מה כל דבר אומר (מה תפקיד המזכירה ומה זו מורה מחנכת).

     

    ארגון המחברות

    בחלק מבתי הספר נהוג להנחות את ההורים לוותר בכיתה א' על עטיפות למחברות עם דמויות ממותגות ובמקום זה לעטוף כל מחברת בצבע אחיד אחד מחברת עברית בעטיפה אדומה, מחברת חשבון בכחולה וכו'. כך נמנע החיפוש הארוך בתיק אחר המחברת האבודה והמחברת הנכונה מבצבצת במהרה. מומלץ גם להורים שבתי הספר של לדיהם לא אימצו את המנהג ליישם עטיפת מחברות בצבעים, וכמובן לעטוף עם הילדים על מנת שיתרגלו לצבע.

     

    סידור הקלמר

    ברוב הקלמרים לכיתות הנמוכות יש מספר תאים וכדאי לסדר עם הילד את הקלמר ולשים בתא קבוע את העפרונות, בתא אחר את הטושים ובתא השלישי דבק, מספריים ושאר אביזרים. כך הילד ילמד למצוא במהרה את הדרוש לו. כדאי לא להעמיס על הקלמר עשרות צבעים מסוגים שונים כדי למנוע עומס מיותר.

     

    חשוב שההורים יוודאו בשבועות הראשונים מדי יום, כחלק משגרת השיעורים וסידור המערכת, שהקלמר מאובזר על מנת שלא יקרה מצב שבו הילד מגיע לכיתה בלי עפרון, דבק או מספריים, כיוון שזה תירוץ מצויין להימנעות מעשייה. בהדרגה אפשר להעביר את אחריות סידור ואבזור הקלמר אל הילד, אך לא לצפות ממנו לדאוג לזה בעצמו מבלי שנסייע לו.

     

    כדי לעזור לו לזהות את הציוד שלו בכיתה (לרוב הילדים יש עפרונות ומחקים דומים) אפשר להדביק מדבקה קטנה על הציוד שבתוך הקלמר ועליה לכתוב את שמו של הילד. כך ניתן למנוע ריבים בכיתה בשאלה למי שייך העיפרון וקל יותר לשמור על הציוד.

     

    שיהיה בהצלחה!

     

    פרופ' עמוס רולידר ראש המחלקה למדעי ההתנהגות המכללה האקדמית כינרת וראש מרכז רולידר לייעוץ והכוונה הורית. אפרת מונשרי גורן היא אמא לארבעה, יועצת להורים ויועצת אסטרטגית לשיווק הורי  





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים