שתף קטע נבחר

מנכ"לית משרד החינוך על המיצ"ב: "מדידה חשובה, אך צריך איזון"

השנה שבה לא ייערכו מבחני מיצ"ב חיצוניים תשרת את משרד החינוך לבחינה מחודשת של השימוש בו, מסבירה המנכ"לית. האם פרסום תוצאות המבחנים שכפה בג"ץ הוא שהביא להחלטה? וכיצד השתנתה התפיסה לגבי המבחן?

משרד החינוך הודיע על הקפאת מבחני המיצ"ב החיצוניים לשנה אחת. מדוע ההקפאה נעשתה רק לטווח הזמנים הזה, ומה הסיבות שעומדות מאחוריה? דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, הסבירה כי אנשי המשרד עדיין "משוכנעים שמדידה והערכה הם כלים חיוניים מאוד למערכת, אבל רוצים לייצר איזון נכון בין הערכה פנימית להערכה חיצונית". לפי שטאובר, המיצ"ב הפנימי, שהוא כלי לבית הספר עצמו ונתוניו לא מעוברים למשרד החינוך, יימשך. המיצ"ב החיצוני, שנתוניו מועברים למשרד החינוך, לא יתקיים בשנת הלימודים הקרובה.

 

 

דיווחי חדשות נוספים ב-ynet:

בוטלו בחינות המיצ"ב: "הן פגעו בבתי ספר"

לנסוע במהירות הקול: רכבת ב-1,200 קמ"ש

 

האם ייתכן שההקפאה נובעת רק מהתוצאות השליליות של פרסום תוצאות מבחני המיצ"ב, אשר משרד החינוך נדרש לו בהתערבות בג"ץ, ולא מהמבחן עצמו? שטאובר הסבירה כי במשרד החינוך "מאמינים בשקיפות, אבל לא בפרסום נתונים ברמה בית ספרית. העמדה הזאת היא העמדה החינוכית והמקצועית העקבית של המשרד משנת 2006. מי שהכריע לגבי הפרסום היה בית משפט, זאת לא הייתה העמדה המקצועית.

 

"אנחנו מפרסמים בקביעות את הנתונים ברמת שכבה, ברמת עיר. ברמת בית ספר חשבנו שתופעות הלוואי השליליות הן כשיוצרים השוואה מלאכותית, מנותקת מהמציאות, בין בית ספר ברהט או אופקים לבין בית ספר ברעננה, במכבים-רעות או בצפון תל אביב. זה לא מייצג תמונה אמיתית, זה משרת אינטרסים לא נכונים".

 

את שנת ההקפאה של מבחני המיצ"ב החיצוניים ינצלו במערכת להשתלמות הצוותים וללמידה -"איך להשתמש בנתונים שיש לטובת קידום המדדים הבית ספריים והיעדים שלהם. זו הייתה הכוונה המקורית של המיצ"ב", הסבירה שטאובר. לדבריה, ראשי התיבות "מדדי יעילות וצמיחה בית ספריים", מסמלים את הכוונה שמאחורי המבחן והיא "לתת למנהלים ולצוות החינוכי נתונים שיאפשרו לדעת איך לשפר הישגים. גם אנחנו, מקבלי ההחלטות, חייבים שיהיו לנו נתונים כדי לדעת איך לחלק משאבים ולייצר תיקון".

 

שטאובר כיהנה כמנכ"לית המשרד גם בתקופתו של שר החינוך הקודם, גדעון סער, אשר ייחס חשיבות רבה למבחנים. אך לדבריה, "גם השר הקודם היה מודע לתופעות השליליות והנחה אותנו לחשוב איך להימנע מהן ואיך לצמצם אותן. השר הנוכחי, שהמדיניות שלו לא פוסלת ולא מבטלת את המדדים והכלים של ההערכה, אלא באה לייצר ייתר איזון בין הערכה פנימית לחיצונית, הציע להשתמש שנה אחת רק במבחנים הפנימיים, כדי לבחון כיצד לצמצם את תופעות הלוואי ולהביא למדד מקיף יותר במיצ"ב".

 

היא הדגישה כי השבוע הודיע משרד החינוך על תגמול דיפרנציאלי לבתי ספר תיכוניים: לא עוד מתן הכרה לבית הספר רק על סמך בחינות בגרות, אלא גם על סמך היבטים ערכיים, היבטים של התמדה, שירות לקהילה. 

 

עוד הסבירה כי מבחני מיצ"ב פנימיים ימשיכו להתקיים בכל בתי הספר לצד "סקר אקלים חיצוני" בכל חטיבות הגיל. "ועדה שתיבנה מתווה חדש למבחני המיצ"ב תייצר מדד לא רק להיבטים האקדמיים של ארבעה תחומי דעת, אלה לכלל העשייה הבית ספרית". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים