שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    אוכל ומצב רוח: האם שוקולד גורם לנו לאושר?

    הקשר בין התזונה למצב הרוח הוא ידוע, אבל האם באמת אנחנו פונים למאכלים שגורמים לנו להרגיש טוב יותר מהסיבות הנכונות? ממה באמת מושפעת "אכילה רגשית" ומה הקשר למשקל עודף?

    קפה כדי להתעורר בבוקר או כדי להצליח להתניע את היום מחדש. שוקולד או גלידה בשביל להרגיש שמחה או נחמה. מיץ תפוזים כדי להרגיש שהכנסנו מנה של בריאות ליום שלנו. האומנם?

     

    לכתבות נוספות בנושאי אורח חיים בריא - היכנסו למדור באלאנס

     

    כולנו יודעים שלתזונה יש השפעה על איך שהיום שלנו ייראה. אם נהייה עירניים או עם תחושה של כבדות בגוף, אם נסבול מצרבת או שנצליח לעמוד על הרגליים מהבוקר עד הערב בלי להרגיש, אך השאלה הגדולה היא- מתי אנחנו אוכלים משהו בשביל ההרגשה ומתי אנחנו אוכלים בשביל הגוף.

     

    את אפליקציית הבריאות לסמארטפון כבר הורדת? הורידו לאייפון או לאנדרואיד

     

    מה שאנחנו אוכלים הוא מה שאנחנו מרגישים. לא רק איך שאנחנו נראים, עד כמה העורקים שלנו מסתיידים בגוף או כמה צלוליטיס מתפתח בירכיים; תזונה משפיעה באופן ישיר על איך שאנחנו מרגישים, ומה שאנו מרגישים משפיע באופן ישיר על מה וכמה אנחנו אוכלים.

     

    הכללים לדיאטה מוצלחת

    לרזות בלי דיאטה: 10 שינויים קטנים נגד המשקל

    צפו: איך לנשנש בריא - בלי להרוס את הדיאטה

    לרדת במשקל בלי לרעוב: 7 עצות יעילות

     

    למה אנחנו אוכלים?

    בדרך כלל אנחנו רגילים לחשוב שמצב רוח רע, לחץ, סטרס וחרדה גורמים לנו לאכול יותר, למצוא מזור באכילה. זה נכון. בעצם, אם נהיה כנים עם עצמנו נגלה שיותר מדי פעמים אנו ניגשים למקרר לחפש משהו לאכול, לא כי הבטן שלנו הובילה אותנו לשם, אלא כי הרגשנו "דגדוג" פנימי של משהו שצריך להתמלא.

     

    כבר קשה לדעת מתי ואיך זה התחיל - התמודדות עם הלחץ בעבודה, הדאגות לילדים או תחושת עצבות, או אפילו עצבנות בלתי מוסברת. משום כך, דיאטות רבות אינן מצליחות - הן מתעסקות שוב ושוב בתפריט - דבר קריטי אך לא מספק - ושוכחות את האיבר המשפיע ביותר על המשקל - המוח.

     

    פעמים רבים משקל יתר קשור לתחושה של חוסר סיפוק, אי שקט או ריקנות המתרגמים לאכילה מוגברת ולעלייה במשקל. זו הכוונה במונח "אכילה רגשית". חשוב מאד לאזן את התפריט אבל אי אפשר להזניח את הרגש והנשמה.

     

    גם הם צריכים מזון משלהם: מזון רגשי המווסת רגשות עזים המלווים אותנו מדי יום (כעס, תסכול, ריקנות, חרדה, עצב), מזון קוגניטיבי התנהגותי המסייע לעמוד בדחפים העוצמתיים של הרצון לאכול, וכמובן פעילות גופנית מותאמת ותפריט - שהרי גם לאוכל יש השפעה על המוח.

     

    השפעה דו סטרית בין התזונה לנפש

    ההשפעה הזו, בין תזונה לבין הנפש, היא דו-סיטרית. להרגלי התזונה שלנו יש השפעה, לעתים משמעותית על איך נרגיש – אם נהיה עצובים יותר, לחוצים יותר, נרגיש דפיקות לב מהירות יותר ואולי נכנס לחרדה, נכעס בלי סיבה ובלי להכיר את עצמנו, נהייה עייפים ומתוחים יותר ועוד.

     

    חומרים מסוימים הנמצאים באוכל, מעלים או מורידים רמות של חומרים הנקראים מוליכים עצביים, המעבירים מידע בין תאי העצב השונים בגוף. חלק מהחומרים הללו (כמו למשל סרטונין) משפיעים על האיזורים במוח האחראים על מצב הרוח שלנו ועל מידת העירנות.

     

    אותם חומרים שמשפיעים הם למשל קפאין, שוקולד, מיצים או כל מזון שמכיל רמות גבוהות של סוכר. כך למשל, מזונות המכילים קפאין מעלים את תחושת המתח בגוף, עלולים לגרום לדפיקות לב מהירות יותר, עצבנות, אי-שקט, נדודי שינה (ולא עירנות אפקטיבית) ולהגביר התקפי חרדה. מזונות עתירי שומן, יכולים להעלות את תחושת המתח והחרדה על-ידי השפעה על רמות הדופמין בגוף.

     

    מזונות עתירי פחמימות וסוכר גורמים לשינוי ברמות הסרוטונין. רמות גבוהות של סרטונין מסייעות בשיפור במצב הרוח והשריית תחושת רוגע. אז למה בעצם לא לאכול הרבה סוכר? כי "אחרי העליות באות הירידות" והן חדות.

     

    צריכה גבוהה של סוכר זמין מלווה בצניחה חדה של רמות הסוכר לאחר מכן ובשינוי ייצור של חמרים במוח (גם סרטונין). התוצר האפשרי הוא שינויים חדים במצב הרוח, דכדוך, היעדר אנרגיה ועוד.

     

    אכילה של פחמימות לעיתים מרגישה כמו התמכרות של ממש, עם תסמונת גמילה של עצבנות ורעד עם הירידה בכמות או בהפסקה. במקרים כאלה כדאי להתכונן מראש לתגובה הנפשית וללמוד להתמודד עם כך מבעוד מועד.

     

    כמה באמת צריך לאכול?

    באופן כללי, תזונה בריאה כוללת הגבלה של פחמימות פשוטות, קפאין, שומן רווי ומזונות עתירי סוכר, וכוללת מזונות עתירים באומגה 3 (דגים, אגוזים, זרעי פשתן), העדפה של פחמימות מורכבות ומזונות המכילים סיבים תזונתיים ואיזון במאכלים המכילים ויטמנים שונים כמו ויטמין D וויטמין B12.

     

    אבל מעֵבר לדל שומן, דל קלוריות או דל בכלל,  הדרך הטובה ביותר לשמור על משקל וכנראה המצליחה ביותר היא לשמור על תזונה מתאימה בשילוב עם עבודה רגשית וקוגניטיבית.

     

    בהבנה למה אני בכלל אוכל/ת? האם אני מסוגל/ת לאכול קובייה אחת או שסביר להניח שאתפתה לשתי שורות ויותר? האם אני אוכל/ת כי אני עצוב/ה, עצבני/ת, מתוח/ה או כולם יחד?

     

    איך להשתמש שימוש נכון במחשבות שלי כדי לא להכנע לדחף? לכל השאלות הללו יש תשובות, המסייעות להפסיק את המעגל החזרתי בו לא ברור מי הביצה ומי התרנגולת. במעגל הדיאטה האין סופי וההתמודדות עם משקל עודף, צריך לשנות את התזונה כדי לשנות את ההרגשה, וגם להשקיע בנפש, כדי להצליח להשקיע בגוף.

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    איך הגמבה גורמת לכם להרגיש?
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים