שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    פיאט תרכוש את קרייזלר תמורת 3.65 מיליארד דולר

    מיזוג ענק בתעשיית הרכב: פיאט משתלטת על קרייזלר, שלוש שנים אחרי שסייעה לחלץ אותה מהמשבר הכלכלי. והמחיר? זול משמעותית מההערכות

    יצרנית רכב בינלאומית חדשה נולדה: פיאט. האיטלקים הודיעו על השלמת עסקה לרכישת יתרת השליטה בקרייזלר, ובכך יהפוך הקונצרן האמריקני לחטיבה של פיאט. בכך מגיע לקיצו מהלך שהחל במאי 2009 ולווה בקשיים לא מעטים.

     

     

    לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן עם קרן הנאמנות של ה-UAW (איגוד עובדי תעשיית הרכב האמריקנית), פיאט הסכימה לשלם 3.65 מיליארד דולר - מתוכם 1.75 מיליארד במזומן - בעבור 41.46% ממניות קרייזלר. בכך תחזיק בקרוב ל-100% מהמניות, שחולקו בשנת 2009 בין הממשל הפדרלי, ה-UAW ופיאט כחלק מהליך פשיטת הרגל של קרייזלר.

     

    קרייזלר - מבית פיאט

     

    העסקה תושלם לכל המאוחר ב-20 בינואר, ובמחיר נמוך משמעותית מכפי שהוערך תחילה. על-פי פרסומים והערכות קודמות, פיאט נדרשה לשלם 4.5 מיליארד דולר בתמורה לנתח המניות המדובר.

     

    תוכנית חילוץ

    ההליך, שהחל כשנה לאחר פרוץ המשבר הפיננסי באמריקה, הגיע לאחר שקרייזלר וג'נרל מוטורס כשלו במהלכי התייעלות והפסדיהם דרשו התערבות ממשלתית. במקרה של קרייזלר, הממשל התנה את חבילת החילוץ בשווי מיליארדי דולרים, בכך שקרייזלר תחבור ליצרנית אחרת - וכאן נכנסה לתמונה פיאט.

     

     

    האיטלקים לקחו לידם 35% ממניות הקונצרן בשתי פעימות, בלי לשלם אגורה. במקום העניקו לקרייזלר ידע טכנולוגי וניסיון ניהולי, שהיה חסר באותם שנים. בהמשך הגדילו את אחזקותיהם באמצעות רכישת נתחים הולכים וגדלים מאחזקות הממשל הפדרלי.

     

    המיזוג בין היצרניות, הוא תולדה של תוכנית רחבת היקף שהתווה מנכ"ל פיאט סרג'יו מרקיונה, שחשש כי פיאט לא תוכל להמשיך ולהיות תחרותית כל עוד עיקר המכירות שלה תלויות באירופה. תוכנית זו השתלמה עם פרוץ המשבר הכלכלי באירופה - שהוביל את פיאט להפסדי עתק בעקבות צניחה משמעותית במכירות רכב חדש. בשנה האחרונה למשל, קונצרן פיאט רשם רווח של 1.94 מיליארד דולר - אך בלי הכנסות קרייזלר היה מדובר בהפסד של 1.04 מיליארד דולר.

     

    מנכ"ל פיאט, סרג'יו מרקיונה. ההשתלטות על קרייזלר הושלמה (צילום: AP) (צילום: AP)
    מנכ"ל פיאט, סרג'יו מרקיונה. ההשתלטות על קרייזלר הושלמה(צילום: AP)

     

    יצרנית הרכב האמריקנית בינתיים, נהנתה מהידע והטכנולוגיה המתקדמת של פיאט - במיוחד בפיתוח מנועים קטנים וחסכוניים. עובדה זו איפשרה לה לשדרג את היצע הדגמים המיושן - שעיקרו נולד עוד בימי השתלטות דיימלר (מרצדס) בסוף שנות ה-90 - ומאז 2010 קרייזלר רושמת עלייה חדה במכירות ובריווחיות.

     

    עם השלמת המיזוג, פיאט תוכל לעשות שימוש נרחב יותר ברווחי קרייזלר. מקור המימון הנוסף יאפשר גם לפתח שורה של דגמים חדשים, הנדרשים להחייאת מותגי פיאט ואלפא רומיאו שנפגעו קשות במשבר.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: רועי צוקרמן
    קרייזלר, חלק מפיאט
    צילום: רועי צוקרמן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים