שתף קטע נבחר

אחוזי תדהמה: מה לא מספרים לכם על הרייטינג

הרייטינג, הנתון הכי חשוב בתעשיית הטלוויזיה, נקבע על ידי 578 משפחות שזהותן נשמרת בסוד. תחקיר "ידיעות אחרונות" שמתפרסם מחר חושף את החורים המטרידים שבשיטה: למה חלק מהמשפחות לא באמת מקפידות על המדידה? למה מסתפקים במספר כה נמוך? ומה זה אומר על נתוני הצפייה המפוצצים שמתפרסמים בתקשורת?

"גמר ה'אקס פקטור' עם 38.4% רייטינג", "גמר 'הכוכב הבא' הגיע ל־40.3% צפייה", מכריזות הכותרות למחרת תוכניות הריאליטי. על המספרים הגדולים הללו מסתמכת כל תעשיית הפרסום בטלוויזיה המסחרית, זו שגלגלה בשנה האחרונה כמיליארד שקלים וחצי. לכן, פרטי 578 המשפחות שבבתיהן נמדד הרייטינג באמצעות מכשיר ה"פיפל מיטר" נשמרים בסוד, אולי הסוד הכי שמור בתעשייה.

 

  

בכתבה שתתפרסם מחר (ו') במגזין "7 לילות" של "ידיעות אחרונות", מדברים אנשי הרייטינג בעבר ובהווה ומספרים בין היתר על הבעייתיות של מכשירי המדידה. "מתקינים לך ממיר, ובגדול מה שאתה צריך לעשות זה ללחוץ על השלט, בפועל עשינו את זה בחודש הראשון וזהו", מספר ג' מהשרון שבביתו נמדד הרייטינג כמעט שלוש שנים. "אתה אף פעם לא יושב באמת ומכוון את זה לכמות האנשים, שטויות. הייתה חצי שנה שזה לא עבד בכלל. מאחת עד עשר, אני נותן לשיטה הזאת אפס".

 

כפי שייחשף בכתבה, ועדת המדרוג - הגוף האחראי על מדידת הרייטינג בישראל - עושה זאת מאז 1998 באותה שיטת עבודה, עם אותה חברה שזוכה שוב ושוב במכרז לביצוע המדידה. אלא שעל פי עדויות של מספר משפחות פיפל מיטר, את הטכנולוגיה קשה לתחזק בקפדנות לאורך זמן.

 

בוועדה עצמה יושבים נציגי התקשורת המסחרית והציבורית. האינטרסים בה מנוגדים, לחלק מהגופים המסחריים הרייטינג הנוכחי נוח ולחלק לא, אולם נדרש רוב גדול על מנת לבצע שינויים משמעותיים.

 

"לא יכול להיות שבכל השנים האלה, בזמן שהמציאו מכוניות חשמליות, לוויינים, הקימו רכבת קלה, כשאתה כבר יכול לקנות כרטיס טיסה לירח באינטרנט, הכול השתנה -

רק שיטת המדידה של ועדת המדרוג נתקעה", מסביר זליג רבינוביץ',

 

נציג רשות השידור בוועדה והיו"ר הנוכחי שלה בחצי השנה האחרונה. "איך זה הגיוני שרק 578 משפחות מרכיבות את הפאנל? הוועדה צריכה לעשות ריסטארט ולהדביק במהירות אם לא את העתיד אז לפחות את ההווה".

 

"הפעם הראשונה שהיה ריב וצעקות חמס בוועדה הייתה כשמנכ"ל הרשות השנייה ניסה לממש את ההמלצה שלו לשר התקשורת ולהגדיל את קבוצת המדגם", מספר גורם בוועדה. "אחד מנציגי הטלוויזיה המסחרית אמר לו, 'השר שלך, מי זה השר שלך? ההוא שעשה פילטרים על ארובות ושם אפודים צהובים על רוכבי אופניים? (מתכוון לגלעד ארדן - נ"ז) אוי אוי אוי, השר רוצה? אמאל'ה!'"

 

  • הכתבה המלאה - מחר ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים