שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    להפוך מטבח לבריא: 10 הכללים החשובים ביותר

    סוכר לסוגיו, שומנים מוקשים למחצה, סירופ תירס ומוצרים שיש בהם יותר מחמישה רכיבים - כדי להקפיד על תזונה בריאה, אמצו את רשימת הדברים שאסור להכניס הביתה. כתבה רביעית בסדרה שעוזרת לכם להילחם בסוכרת

    1. אריזות ותוויות

    רצוי שתכניסו למטבח שלכם רק מזונות ללא תוויות או מזונות שלא מגיעים באריזת קרטון, מכל פלסטיק או קופסת שימורים. יש מזונות מצוינים המסומנים בתוויות, כמו סרדינים, לבבות ארטישוק או פלפלים אדומים קלויים, אך אתם צריכים להפעיל שיקול דעת נבון כשאתם קוראים אותן. חפשו שני דברים: רשימת המרכיבים והערכים התזונתיים.

     

    היכן מופיע המרכיב העיקרי ברשימה? אם המזון האמיתי מופיע בסוף הרשימה והסוכר והמלח מככבים בתחילתה, היזהרו מהמוצר. המרכיב שמצוי במוצר בכמות הגדולה ביותר מופיע בתחילת הרשימה והאחרים מופיעים בסדר יורד, על-פי משקלם. היזהרו גם ממרכיבים שעלולים להיעדר מהרשימה, שכן יש רכיבים שאינם רשומים על גבי התוויות. הדבר נכון במיוחד לגבי מוצרי מזון קטנים, כאלה שהוכנו בחנות או יוצרו על-ידי חברה קטנה.

     

     

    הכתבות הקודמות בסדרה:

     

    2. חמישה מרכיבים

    אם מוצר המזון שבידכם מסומן בתווית, כדאי שיהיו רשומים עליה פחות מחמישה מרכיבים. אם יש בו יותר מחמישה מרכיבים, זרקו אותו. היזהרו גם ממוצרים שעל גבי אריזותיהם מודפסות הצהרות בריאותיות, כמו "משקאות אנרגיה" השונים. סביר להניח שהם יזיקו לכם.

     

    לאחרונה, למשל, ראיתי שקית של חטיפי תפוחי אדמה שטוגנו בשמן עמוק עם הכיתוב "נטול גלוטן, אורגני, ללא חומרים מלאכותיים וללא סוכר". בנוסף, על-פי התווית היו במוצר פחות מחמישה רכיבים. נשמע נהדר, נכון? אבל זכרו שגם קולה הוא מוצר נטול שומן לחלוטין ועם זאת, לא ניתן להגדיר אותו כמשקה בריא.

     

    3. סוכר

    אם אחד ממרכיבי המוצר הוא סוכר (על כל שמותיו השונים, כולל סוכר קנים אורגני, דבש, אגבה, סירופ מייפל או מולסה) זרקו אותו לפח. בקבוק ממוצע של קטשופ מכיל 39 כפיות סוכר. הדבר נכון גם לגבי אורז לבן וקמח לבן, שפועלים בגוף בדיוק כמו הסוכר.

     

    אם אתם סובלים מהפרעה באיזון הסוכר בדם, גופכם יתקשה להתמודד עם כל סוגי הקמחים, ואפילו קמח מלא. זרקו אותם החוצה.

     

    אם על התווית רשומים יותר מחמישה מרכיבים - זרקו את המוצר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אם על התווית רשומים יותר מחמישה מרכיבים - זרקו את המוצר(צילום: shutterstock)

     

    4. סירופ תירס

    זרקו כל מוצר מזון שמכיל סירופ תירס עשיר בפרוקטוז. זהו הסוכר הנוזלי הזול ביותר, המתוק ביותר והמסובסד ביותר והוא מצוי כמעט בכל המזונות המעובדים. חלק מסוגי הסירופ מכילים גם כספית כתוצר לוואי של תהליך הייצור.

     

    קלוריות נוזליות רבות שמקורן במשקאות קלים, מיצים ו"משקאות ספורט", מכילות את הרעל המטבולי הזה. נוכחותו של סירופ תירס עשיר בפרוקטוז מעידה על כך שלפניכם מוצר מעובד או דל באיכותו. 

     

    5. שומן מוקשה למחצה

    זרקו כל מוצר מזון שעל התווית שלו מופיעות המילים "שומן מוקשה למחצה". שומנים מוקשים למחצה (או שומנים שעברו הידרוגנציה) הם שומני טרנס, שמנים צמחיים שהפכו למרגרינה או שומן מוצק באמצעות תהליכים כימיים. הם טובים להארכת חיי המדף של עוגיות ולמניעת חמצון, אך מחקרים הוכיחו כי הם גורמים למחלת לב, לסוכרת ולסרטן.

     

    בעיר ניו יורק וברוב ארצות אירופה אסור להשתמש בשומני טרנס. גם לכם כדאי להימנע מהם.

     

    6. שמני בישול מזוקקים

    זרקו את כל שמני הבישול המזוקקים, כמו שמן תירס, שמן סויה ועוד. כמו כן, הימנעו משומנים רעילים וממזונות מטוגנים.

     

    זרקו כל מוצר מזון שמכיל סירופ תירס עשיר בפרוקטוז (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    זרקו כל מוצר מזון שמכיל סירופ תירס עשיר בפרוקטוז(צילום: shutterstock)

     

    7. רכיבים לא מוכרים

    זרקו כל מוצר שמכיל מרכיבים לא מוכרים או מרכיבים שאינכם יכולים לבטא את שמם.

     

    8. חומרים משמרים וצבעי מאכל

    זרקו את כל המוצרים המכילים חומרים משמרים, תוספים מלאכותיים, צבעי מאכל וכן "חומרי טעם טבעיים" או משפרי טעם כמו מונוסודיום גלוטמט (MSG).

     

    9. ממתיקים מלאכותיים

    זרקו את כל המוצרים שמכילים ממתיקים מלאכותיים מכל סוג שהוא (אספרטיים, ספלנדה או "סוכרה-דיאט", סוכרלוז וסוכרים אלכוהוליים, או כל מילה שנגמרת ב-"-וֹל", כמו קסיליטול או סורביטול). הם מגבירים את תחושת הרעב, מאיטים את חילוף החומרים, גורמים לגזים ומובילים לאגירת שומן.

     

    10. מזון לא מזוהה

    אם המזון שבידכם גדל באדמה או בשדה ולא יוצר במעבדות של מהנדסי מזון, הוא בטוח לאכילה ואתם יכולים לאחסן אותו במטבח שלכם.

     

    אם מדובר באוכל שסבתא-רבתא שלכם לא הייתה מזהה, זרקו אותו. התרחקו ממזונות מזויפים.

     

    המידע המלא בספר "לא לסוכרת - הפתרון הטבעי למניעה וטיפול עצמי בהשמנת יתר, קדם-סוכרת וסוכרת" מאת ד"ר מארק היימן, הוצאת פוקוס




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    אם אחד ממרכיבי המוצר הוא סוכר - זרקו אותו
    צילום: shutterstock
    מה לקנות ומה להשאיר בסופר? "לא לסוכרת"
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים