שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שתיית קפה עוזרת לרדת במשקל? 9 מיתוסים
    הוא אחד המשקאות הפופולריים בעולם, ונושא למחקרי בריאות רבים. דיאטנית מסבירה למה כדאי לשלב את הקפה בתפריט הבריא היומיומי שלכם ומנפצת כמה מיתוסים בנוגע לנוזל השחור

    הקפה הוא אחד המשקאות הפופולריים ביותר בעולם. הוא מרענן, מגביר את הערנות, ומשפר את יכולת הריכוז. לא פלא שמאות מיליוני אנשים נוהגים לשתות את כוס הקפה הראשונה שלהם מיד על הבוקר כדי שיוכלו להתחיל את היום ברגל ימין.

     

    לעוד כתבות - היכנסו למדור בריאות ויותר

     

    סיפור גילוי הקפה אפוף מסתורין ואגדות רבות נרקמו סביבו. הידועה שבהן מספרת על רועים בהרי תימן, שהבחינו כי ערנות העזים גברה לאחר שאכלו פירות של שיח הקפה. הרועים פנו לאנשי דת, אך אלה טענו שהפירות המעוררים הם פירות השטן והשליכו אותם לאש.

     

    הריח הנפלא שעלה מקליית פולי-הקפה שיכנע את אנשי הדת שכדאי לנסות לטעום אותם, ומכאן ועד להפיכתם למשקה-ריחני המרחק היה קצר וכל השאר היסטוריה.

     

    עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו

     

    הקפה הגיע לאירופה רק במאה ה-14 ותוך זמן קצר הפך למשקה הנפוץ ביותר כמעט בכל העולם. מאות מיליונים, אם לא מיליארדים, מתחילים את היום שלהם עם כוס קפה מהביל וממשיכים ללגום ממנו גם במהלך היום.

     

    מאות מחקרים מדעיים ניסו לדת לסוד קסמו ותכונותיו של הקפה. חלק מהמחקרים הצביעו על יתרונות בריאותיים מובהקים של הקפה. אחרים טענו שהוא אינו בריא. מחקרים חדשים שפורסמו בשנים האחרונות מצביעים ברובם על יתרונות בריאותיים, בתנאי שכמות הקפה היומית לא תעלה על 3-4 כוסות.

     

    לשמור על הבריאות

    ג'ינג'ר, קינמון וכורכום: 10 המזונות הבריאים

    מה לאכול כדי להגן על העצמות והמוח?

    למניעת אלצהיימר ושכחה: התזונה שתעזור

     

    לאור תוצאות המחקרים של השנים האחרונות ריכזנו שורה של מיתוסים שקשורים לשתיית הקפה וניסינו לעשות סדר בנושא:

     

    1. קפה מכיל חומרים לא טבעיים.

    לא נכון!

     

    קפה שחור מכיל אך ורק פולי קפה. שתילי הקפה גדלים בחממות וכשהם בני-שנה הם מועברים למטע. במטע הם מניבים פירות אדומים שבתוכם נמצאים פולי הקפה. לאחר הסרת השכבות החיצוניות נותרים הפולים הירוקים.

     

    את הקפה מפיקים משני זנים של פולי קפה: ערביקה ורובוסטה. פולי הקפה עוברים תהליך של קלייה שבו מחממים אותם בטמפרטורה של יותר מ-140 מעלות צלסיוס. הפולים הירוקים משחימים ומתפתחים בהם טעמים וריחות הנותנים לקפה את הארומה הייחודית המוכרת לכולנו.

     

    בשלב האחרון, לפני הכנת הקפה, טוחנים את הפולים הקלויים. בכל התהליך לא מוסיפים לקפה חומרים ו/או תוספים מלאכותיים.

     

    2. קפה הינו משקה ללא ערך תזונתי.

    לא נכון!

     

    פולי הקפה אמנם מכילים כמויות נמוכות מאד של פחמימות, חלבונים ושומנים, אך הם עשירים בוויטמינים, מינרלים, וחומרים נוגדי-חמצון (אנטיאוקסידנטים) מסוגים שונים.

     

    נוגדי-החמצון מנטרלים ומקטינים נזקים ומחלות שונות הנגרמות כתוצאה מהתהליך הטבעי של החמצון בגופנו. החומרים האנטיאוקסידנטים שבקפה יכולים לסייע בעיכוב חלק מתהליכי ההתבגרות וההזדקנות של התאים בגוף, ולמנוע בכך מחלות רבות.

     

    3. קפה עתיר בקלוריות ומפריע לירידה במשקל.

    לא נכון!

     

    התדמית שמוצמדת לעיתים לקפה כמשקה עתיר-קלוריות, נובעת מהתוספות הנלוות לשתיית הקפה, ולא מהקפה עצמו. קפה לא-מכיל קלוריות ולכן הוא לא משמין! מה שמשמין הוא החלב או השמנת שמוסיפים לקפה, הסוכר, וכמובן העוגות והמאפים שמלווים אותו.

     

    בשנים האחרונות בתי קפה רבים מעודדים את הלקוחות להוסיף לקפה מאפים שונים במחירים זולים, במסגרת מבצעי "קפה ומאפה". זהו מנהג פסול מעיקרו, מאחר שמדובר בתוספת של קלוריות ריקות ומשמינות ובתוספת מיותרת של סוכר שאינו בריא!

     

    מי שמרבה לשתות קפה-הפוך לדוגמא, כדאי שיבקש את הקפה על בסיס מים, ולא על בסיס חלב. לקפה שמתקבל אפשר להוסיף מעט חלב דל-שומן. מי שלא-שותה חלב יכול להוסיף תחליפי חלב צמחיים דלי-קלוריות.

     

    צורת הכנה זו של הקפה מבטיחה לנו משקה דל-קלוריות שתורם למאזן הנוזלים בגוף. מחקרים רבים מראים ששתיית 3-4 כוסות קפה ביום מסייעת להגברת קצב חילוף חומרים, תורמת לתחושת השובע, ויכולה לסייע בהפחתת שומן בדיאטות הרזיה.

     

     

    אפס קלוריות בכוס קפה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אפס קלוריות בכוס קפה(צילום: shutterstock)

     

     

    4. קפה משתן ולכן לא נכלל במאזן הנוזלים היומי

    לא נכון!

     

    הקפאין שמצוי בקפה אכן ידוע כגורם משתן, אבל שתייה של עד 3 כוסות קפה ליום אינה מעלה בצורה משמעותית את כמות השתן, יחסית לשתייה של מים. לכן שתיית הקפה אינה משפיעה לרעה על מאזן הנוזלים, ובהחלט ניתן לספור את כוסות הקפה במניין כוסות השתייה שאנו צורכים במשך היום.

     

    ההמלצות בנושא השתייה מדברות בדרך כלל על שתייה ממוצעת של 8-10 כוסות נוזלים ביום, בהתאם למבנה הגוף, הפעילות הגופנית וחילוף החומרים. מי שעובד בסביבה ממוזגת וכמעט שאינו עושה פעילות גופנית יכול להסתפק ב 6-7 כוסות. מי שעובד עבודה גופנית ובסביבה חמה רצוי שישתה 10-12 כוסות ביום.

     

    5. הקפה מזיק לבריאות ויש להימנע ממנו

    לא נכון!

     

    עד לפני מספר שנים היו שקשרו את שתיית הקפה לסיכונים בריאותיים. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות טוענים שההקשרים השליליים נבעו מהחיבור של קפה להתנהגויות לא בריאות אחרות, כמו עישון וחוסר פעילות גופנית.

     

    בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מציגים אפקט-מגן של קפה מפני מחלות שונות כמו סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים), מחלות לב, סוגי סרטן מסוימים, מחלות כבד שונות ועוד. זאת בזכות הערכים התזונתיים שצוינו לעיל.

     

    במחקר שנעשה על קשישים באוניברסיטה בקליפורניה נמצא שקפה מועיל באופן משמעותי לשיפור יכולת הריכוז והזיכרון. שתיית קפה נמצאה גם כמסייעת בהגנה מפני מחלות כמו אלצהיימר, דמנציה, ופרקינסון.

     

    6. קפה מעלה לחץ דם

    לא נכון!

     

    מחקרים אפידמיולוגיים ארוכי טווח מראים ששתיית עד 3 כוסות קפה ביום לא גורמת לעלייה בלחץ הדם. חלק מהמחקרים אף מציגים אפקט-מגן על לחץ הדם, בעיקר בקרב נשים.

     

    המנגנונים המוצעים הם אפקט הסתגלות לקפאין אצל אנשים ששותים קפה לאורך-זמן, ורכיבים אחרים שיש בקפה, כגון מינרלים, ויטמינים, פוליפנולים וסיבים, שמנטרלים את השפעת הקפאין.

     

    7. קפה מונע ספיגה של סידן בגוף

    לא נכון!

     

    מחקרים מראים ששתייה של עד 3 כוסות קפה ליום (עד 300 מ"ג קפאין), יחד עם צריכה נאותה של ויטמין-D וסידן, לא מגדילה את הסיכון לאוסטיאופורוזיס ולשברים.

     

    8. קפה מעורר ומומלץ לפני פעילות ספורטיבית

    נכון!

     

    הקפאין שנמצא בקפה אכן מעורר, ממריץ את מחזור הדם, ומגביר חילוף חומרים. בניסוי שנערך באוסטרליה נמצא שאתלטים שצרכו כמות קטנה של קפאין הגדילו ב-30% את יכולתם להשקיע מאמץ, לעומת מי שלא קיבלו שום חומר מעורר. הביצועים של אותם אתלטים השתפרו בכ-3.5%.

     

    עוד נמצא בניסוי, ששרירי האתלטים צרכו שומן כמקור אנרגיה, ולא פחמימות מהמאגר הגופני. מכאן הסיקו שקפאין מגביר את ניצול האנרגיה שמופקת משומן ודוחה את השימוש בפחמימות כמקור אנרגיה מועדף בתחילתה של פעילות. בכך הוא מגביר את הכושר ואת הסיבולת. לכן יש שממליצים לשתות קפה כשעה לפני פעילות גופנית.

     

    9. קפה עוזר לשריפת השומנים בגוף

    נכון!

     

    מחקרים מראים ששתייה של 3-4 כוסות קפה ביום מעלה את קצב חילוף החומרים. בנוסף לכך, הקפאין שנמצא בכמות גדולה בקפה השחור, מעלה את קצב פירוק חומצות השומן אל זרם הדם, ובכך מזרז את תהליכי שריפת השומן. שתיית קפה לפני פעילות אירובית, עשויה לשפר את קצב שריפת השומן במהלך האימון.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית מוסמכת מנחת קבוצות דיאטה למבוגרים ונוער, מרצה לתזונה ויועצת מקצועית לחברות מזון

     




    פורסם לראשונה 13/03/2014 13:50

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אורן זיו
    הריח המכשף של קליית פולי הקפה
    צילום: אורן זיו
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים