שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כל הילדים שווים: הטכנולוגיה מתגייסת למען חברה שוויונית
    המחשב הפך להיות חלק בלתי נפרד מחיינו במובן שלעיתים לא ברור לנו איך הסתדרנו בלעדיו, אבל לא לכולם יש את האפשרות לרכוש מחשב וליהנות מהיתרונות - פרויקט "מחשב לכל ילד" נותן הזדמנות שווה לכולם במטרה ליצור אחדות ושוויון כדי שאף אחד לא יישאר מאחור
    מאז הפכו המחשבים לחלק בלתי נפרד מחיינו העולם סביבנו השתנה לחלוטין ומי שלא מחובר כיום, כאילו לא קיים. זו אולי התנייה חמורה מדי, אבל כשנכנסים אל עולם הילדים, היא מקבלת משקל גדול יותר מאשר בעולם המבוגרים. ילדים רגישים יותר להשפעות הסביבה, הם נמצאים במצב בו הם מגבשים את אישיותם ומגלים מי הם בהתבסס על התבוננות בסביבה. כשילד רואה ילד אחר מחזיק בסמארטפון, טאבלט ושאר אמצעי מדיה מתקדמים, ולו עצמו אין – הוא מרגיש שהוא לא יכול להיות שווה בין שווים. לנו המבוגרים, זה עלול להיראות חסר חשיבות, אך לא כך בעיני הילד.

     

    • היכנסו לעמוד המורה של המדינה

     

    למעשה, העידן הטכנולוגי המתקדם עלול להרחיב את הפערים בחינוך והפער הדיגיטאלי, שגבולותיו מוגדרים במונחים סוציו-אקונומיים, מתרחב דווקא בשעה שגדל מספרם של הילדים הנהנים מהיכולת לעשות שימוש יומיומי במחשב ובאינטרנט. ילדים שנמנעת מהם הזמינות לטכנולוגית המחשבים נמצאים בנחיתות משמעותית בכל הקשור לחינוך, השתלבות בשוק העבודה ובעתיד הרחוק יותר אפילו ברמת המעורבות האזרחית.  

     

    בבדיקה של הלשכה המרכזית לססטיסטיקה נמצא שבישראל ישנם כ-180 אלף בתי אב שאין בהם מחשב, כלומר 180 אלף בתים בהם יש ילדים שאין להם מחשב. פרויקט "מחשב לכל ילד" הוקם בשנת 1996 ביוזמת אנשי עסקים מובילים בישראל ובחסות משרד ראש הממשלה, כדי להעניק מחשבים, ערכות תוכנה והדרכה לילדים שאין יד משפחתם משגת לרוכשם. הפרויקט תפס תאוצה השנה, תחת ניהולו של סגן השר אופיר אקוניס.

     

    המטרה היא לאפשר לילדים משכבות מצוקה לרכוש מיומנויות שימוש במחשב והתחברות למאגרי מידע. אלה יסייעו בפיתוח חשיבה יוצרת, יתרמו להתפתחות הילד ולהעלאת דימויו העצמי, וישמשו מנוף לצמצום הפער החברתי. כיום, היעד הוא להעניק לפחות 5,000 ערכות מחשב בשנת 2014. עד עתה, מזמן הקמתו של הפרויקט, הוענקו למעלה מ-60,000 ערכות מחשב ב-200 רשויות מכל המגזרים ברחבי הארץ, המשמשים למעלה מ-250,000 ילדים והורים.

     

    "אני מאמין, באופן אישי, שלכל ילדי ישראל מגיעה הזדמנות שווה", אומר אקוניס. "לילד ברהט מגיעה הזדמנות שווה כמו לילד בשדרות ובתל אביב. אנחנו יודעים גם שמדובר בהשקעה לעתיד - ילדים שיודעים לתפעל מחשב, שהופכים לחלק מהחוויה החברתית הסובבת אותם, מקבלים את הכלים הנכונים להמשך דרכם, אפילו במובן של חיפוש עבודה לכשיגדלו".

     

     

    אקוניס משווה את הקווים המנחים של פרויקט "מחשב לכל ילד" לפרויקט שיקום השכונות של בגין, שהונהג בסוף שנות ה-70 תחילת שנות ה-80 במובן של יצירת אחדות ושוויון.

     

    המשפחות מאותרות בעזרת הרשויות המקומיות המשתתפות גם הן בעלויות, כמובן בהתאם ליכולת הרשות. מחלקות הרווחה מגיעות אל המשפחות שתנאי היסוד לכך שהן זכאיות לקבל מחשב הוא שאין מחשב. במימון הפרויקט שותפים העמותה (באמצעות גיוס תרומות), הממשלה, הרשויות המקומיות ומשפחות הילדים (בשיעור סמלי). התורמים העיקריים של הפרוייקט הם: מיקרוסופט ישראל, שתורמת את כל תוכנות המחשבים לפרויקט משנת 1996, קרן אדמונד ג'יי ספרא, ועוד.

     

    "המטרה, בסופו של דבר, היא לתת מינוף חברתי לילדים שאין באפשרות משפחותיהם לרכוש מחשב", מוסיף אקוניס. "לאחרונה אף הוחלט למנף גם את הפרויקט ולאפשר חלוקת טאבלטים למשפחות - זאת בהתבסס על מחקר שפורסם במגזין TIME שהציג גרף יורד בהתמדה של מכירות מחשבים אל מול גרף בעלייה של מכירות הטאבלטים. הפרויקט, מבחינתנו, חייב לצעוד עם הזמן והיה ברור שגם אנחנו צריכים להתקדם".

     

    קפיצת מדרגה בחיים

    מחקרים מראים שהשימוש במחשב - תחת הפיקוח הנכון והענקת הכלים המתאימים לשימוש נכון במחשב - יכול להועיל לילדים בפיתוח קשרי חברות וכן פיתוח יכולות למידה וארגון. במחקר שנעשה, ופורסם ב"גרדיאן" הבריטי, נמצא שילדים בגיל גן וכיתות נמוכות יוצרים העברה של היכולות שהם לומדים דרך משחקי מחשב אל חיי היום-יום ומשתמשים בהן כדי ליצור קבוצות משחק מאורגנות, להתנהל מול חבריהם לקבוצה ולהתנהל בצורה מחושבת, בין היתר לתכנן מראש את מהלכיהם. 

     

    הפרויקט בשמו מדבר, אמנם, על הילדים, אך פועל למען המשפחות. אחרי איתור המשפחות הזקוקות למחשבים, עוברת המשפחה כולה - הורים וילדים - קורס של כ-45 שעות, יסודי וממצה ובו הם לומדים על פתרון תקלות, החל מחיבור עכבר ומדפסת ועד לחיפוש ברשת, גלישה בטוחה ועוד.

     

    "המחשב הוא הצעד הראשון לשינוי, אך למעשה הכל מתחיל בהדרכה שמלמדת אוריינות מדיה", אומר אקוניס. "כך, המחשב הופך לחלק מהחיים של המשפחה, משום שהם יודעים כיצד להשתמש בו בצורה נכונה ומתאימה".

     

    התגובות מצד המשפחות חיוביות מאד, בעיקר משום שחלק גדול מהמשפחות הן של עולים מבריה"מ לשעבר, יוצאי אתיופיה ובני מיעוטים - העובדה שלמשפחה יש פתאום מחשב - כלי עבודה כמו שיש בהמון בתים אחרים - מעודדת אותם לא רק מבחינה של התקדמות טכנולוגית, אלא מיישרת קו מול משפחות אחרות בסביבה שלהם. הם הופכים להיות חלק בלתי נפרד מהחברה.

     

    נדבך נוסף לפרויקט קשור בילדים עם צרכים מיוחדים הזקוקים לכל אמצעי שיסייע בקידומם והשתלבותם בחברה. עבור ילדים אלה מהווה המחשב כלי תקשורת ראשון במעלה אשר מפצה על קשיי ניידות וקשיי תקשורת בינאישית רגילה. בשיתוף פעולה מיוחד של משרד החינוך (מיפוי הילדים ואבחון הצרכים) הביטוח הלאומי (מימון ורכישת עזרי הנגשה אישיים) וכמובן "מחשב לכל ילד", מגיעים גם לילדים אלה.

     

    אחד היתרונות בפרויקט הוא העובדה שהממשלה לוקחת אחריות עליו, מדובר במשהו מקיף וחוצה משרדים - הכל תחת מטריה אחת ובמטרה לשנות את חייהם של ילדים בישראל, לצייד בכמה שיותר כלים שיעזרו למצות את הפוטנציאל שיש במחשב, כדי להוביל אותם למקום טוב יותר.

     

    "אין הרבה מיזמים כאלה שמשנים באופן מהותי את מסלול חייהם של הילדים בצורה הכי ברורה שיכולה להיות", אומר אקוניס. "לא יכול ולא צריך להיות מצב כזה שבו יש לנו ילד בלי מחשב מול ילד עם מחשב - לכל ילד מגיע הזדמנות שווה".

     

    • היכנסו לעמוד המורה של המדינה

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים