שתף קטע נבחר

לימוד שואה מהגן. תוכנית משרד החינוך נחשפת

משרד החינוך חשף את פרטי תוכנית "בשביל הזיכרון" ללימוד שואה החל מהגיל הרך: "לקראת הצפירה יוסבר לילדים כי זהו יום שבו רוצים להזכיר תקופה קשה שהייתה לפני שנים רבות". הגננות הונחו להימנע מהמחשות

משרד החינוך פרסם היום (ה') את תוכנית "בשביל הזיכרון" ללימוד שואה במערכת החינוך. במסגרת התוכנית החדשה, "הגננת תבחר דרך מותאמת להצגת יום הזיכרון לשואה ולגבורה לילדי הגן בהתייחס לשלבי ההתפתחות השונים של הילדים, לידע שאתו מגיעים הילדים אל הגן, לאישיותם ולרגישויותיהם", נכתב בהודעה שהפיץ המשרד.

 

סיפורים חמים נוספים - בפייסבוק שלנו

 

עוד נכתב כי "לקראת הצפירה יוסבר לילדים כי יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא יום שבו רוצים להזכיר לכל האנשים תקופה קשה שהייתה לפני שנים רבות ('תקופה זו הייתה עוד בטרם נולדו הילדים והוריהם'). יודגש גם הריחוק הפיזי ('זה קרה בארצות רחוקות'). הגננת תשתף את הורי הילדים באשר לדרך ולאמצעים החינוכיים שהיא נוקטת בהכנת הילדים לקראת יום זה ובמהלכו".

 

מדובר בתוכנית שמונחת על שולחנו של משרד החינוך כבר כמה שנים, ובביקורו האחרון בפולין הודיע שר החינוך שי פירון שברצונו ליישם אותה החל מגן הילדים ועד בתי הספר התיכוניים. עד היום, לימוד השואה מגני הילדים ועד חטיבות הביניים לא היה מוגדר. גננות, מורים ומנהלי בתי ספר הרגישו צורך לטפל בנושא לקראת יום השואה, אך לא הודרכו כיצד לעשות זאת.

 

לאורך השנים דיווחו אנשי חינוך על מקרים רבים שבהם ניסו לשוחח על הנושא או ללמד אותו, אולם תלמידים צעירים התקשו לעכל ולהכיל זאת. על רקע זאת, מסבירים במשרד, עלה צורך בתוכנית מסודרת.  

טקס זיכרון בטרבלינקה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
טקס זיכרון בטרבלינקה(צילום: EPA)
 

על פי התוכנית, בעת הצפירה יהוו הגננת והמבוגרים מודל לעמידת דום. יוצע גם לילדים להצטרף לעמידה, אך אין לצפות מהם לעמוד לכל אורכה או לבטא עצבות. 

 

במשרד החינוך הסבירו כי "ההנחיות לגננות מבהירות כי יש להימנע משימוש באמצעים הכוללים תכנים מאיימים המתבססים על המחשות פיזיות, כגון סימולציות והצגות שחושפות את הילדים לחוויות של הזדהות, וכן מהצגת תמונות העלולות לעורר פחדים. העיסוק בנושא יהיה בסמוך לצפירה ומעט אחריה. מעבר לכך, שגרת פעילות היום של הגן תישמר".

 

בהודעת המשרד נכתב עוד כי "התוכנית גובשה על ידי ועדה המשותפת למשרד החינוך ולבית הספר הבינלאומי להוראת השואה של יד ושם, שבה ישבו מומחים מתחום הוראת השואה, צוותים חינוכיים, פסיכולוגיים ויועצים חינוכיים. המתווה מתייחס לכל שכבות הגיל, ובהתאמה ליכולתם הרגשית והקוגניטיבית של הילדים להתמודד עם הנושא ומשמעותו. העיסוק בנושא יתבצע לאורך השנים, כך שנדבכי הידע ייבנו באופן מוסדר, נגיש, מובנה והדרגתי. התוכנית תחל לפעול משנת הלימודים הבאה, תשע"ה. ההחלטה בדבר גיבושה של התוכנית החדשה התקבלה על רקע המציאות, שבה דור ניצולי השואה האחרונים הולך ונעלם. מציאות זו דוחקת בנו, כמערכת האמונה על חינוכו של הדור הצעיר, להנציח באופן ראוי ומשמעותי את זיכרון השואה".

 

לפי התוכנית, "הוראת השואה בכיתות א'-ב' תכלול לימוד מבוקר של פרק השואה מתוך ההנחה שחשיפה מותאמת ומבוקרת יכולה להגן מפני טראומה ולמנוע השלכה לא נכונה של המושגים המרכזיים בנושא. בכיתות אלו חשוב להתמקד בסיפורו של היחיד תוך שימת דגש על 'עוגנים נפשיים' שיקלו את ההתמודדות. בעזרת המפגש עם דמות מרכזית אחת תיווצר אמפתיה שתאפשר להכיל את הנושא ולהכיר מושגי יסוד ראשוניים. כדי להגיע אל המשמעויות הערכיות ויחד עם זאת לא להציג מציאות מאיימת שאין ממנה מוצא, מוצע לטוות עם הילדים את הסיפורים האנושיים; להכיר את אשר אבד - משפחות, אנשים, וכן להכיר סיפורי התמודדות, גבורה והצלה.


מתוך אתר האינטרנט של התוכנית (לחצו להגדלה)

 

"בכיתות ג'-ד' העיסוק החינוכי בנושא השואה מתמקד בסיפורה של המשפחה והיחיד בתוכה. ההתמקדות בעולמה של המשפחה מאפשרת עיסוק במסגרת אנושית שמוכרת לתלמידים ושכלפיה הם יכולים לחוש אמפתיה. דיון בנושא מאפשר לנו לעסוק בקשיים שבפניהם ניצבה המשפחה בתקופה משברית זו לצד עוגנים נפשיים מתאימים, ואף להכיר מגוון רחב של דמויות ואת מארג היחסים שביניהן. הרחבת הדיון במושגים היסטוריים בגיל זה מאפשרת לנו לדון גם בנושאים אוניברסליים שעוסקים בשאלות של נקיטת עמדה, כמו במקרה של חסידי אומות העולם.

 

"המערכים החינוכיים על אודות השואה לכיתות ה'-ו' מתמקדים בסיפורם של ילדים אשר הנושאים ההיסטוריים נשזרים בו והם מתרחבים גם לסוגיות של גורלה של המשפחה ומגוון גורלות נרחב יותר. בשלב זה, הסוגיות החינוכיות כגון הצלה, עזרה הדדית ועוד מקבלות עומק נוסף".


 

מתוך אתר האינטרנט של התוכנית (לחצו להגדלה)

 

עוד נכתב כי "בחטיבות הבינים (ז'-ח') ידונו עם התלמידים על משמעותה של עמידה רוחנית והתמודדות של הפרט ושל קבוצות שונות,

ובכלל זה חיי הקהילה, טרום השואה ובמהלכה. התלמידים בשלב זה טרם למדו את נושא השואה באופן נרחב, ולפיכך יש לעמוד על כך שלדיונים אלו תהיה אחיזה בהקשר ההיסטורי הרלוונטי.

 

בתיכון (י'-י"ב) "יתקיים תהליך של העמקת הידע ההיסטורי במבט בין-תחומי תוך חיבור ושילוב עם נושאים ערכיים ודילמות העולות בנוגע לזהות יהודית ולמוסר אנושי. על התהליך החינוכי לאתגר את התלמידים לחשיבה מורכבת של אירועי השואה על ידי הצגת חומרים מגוונים ומנקודות מבט שונות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים