שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות

    הממשלה תאשר מחר מעון חדש ומטוס לרה"מ

    למרות התנגדות שר האוצר לפיד תאשר הממשלה מחר לרכוש מטוס ייעודי לראש הממשלה ולנשיא בעלות של 50 עד 70 מיליון דולר, ולהקים משרד ומעון חדשים לראש הממשלה בעלות של כ-650 מליון שקל. מנכ"לית בית הנשיא העידה: "נוסעים מחכים היום עם מזוודות שהטקס ייגמר. זה מביך"

    שרי הממשלה יתבקשו לאשר מחר (יום א') להקים מעון ומשרד חדש לראש הממשלה, בעלות של 650 מיליון שקל. כמו כן יידרשו השרים לאשר רכישת מטוס ייעודי להטסת ראש הממשלה ונשיא המדינה בעלות 70-50 מיליון דולר - כפי שהמליצה הוועדה הציבורית בראשותו של שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג. משרד הביטחון יופקד על הפרויקט וחיל האוויר יהיה אחראי להפעלת המטוס.

     

    עדכונים נוספים - בפייסבוק שלנו

     

    מעון ראש הממשלה ("פרויקט אלמוג") יוקם באתר שנקבע בקריית הממשלה בירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הפסיק בעצמו את הליכי הבנייה עם כניסתו לתפקיד בקדנציה השנייה. למרות שגובשה תוכנית חדשה קטנה בשטחה מ"פרויקט אלמוג" המקורי, עלות הפרויקט נותרה זהה: 650 מיליון שקל ללא עלויות הצטיידות, ריהוט, תקשורת ומעבר. סכום זה יתפרס על פני 20 שנה.

     

    שר האוצר יאיר לפיד הודיע למזכירות הממשלה כי הוא מתנגד להמלצות הוועדה, אך לפי ההערכות הן יאושרו בממשלה. הוועדה קבעה כי קיים צורך להקים מתחם שבו יהיו משרד ראש הממשלה ומעונו מצויים בסמיכות, באופן שיאפשר רציפות תפקודית-שלטונית גם במצבי חירום ובאופן שייתן מענה שלם וראוי לצרכים התפקודיים והביטחוניים". הוועדה המליצה ששטח המעון יהיה כ-11% משטחו הכולל של המתחם.

    מעון ראש הממשלה יוקם בעלות של 650 מיליון שקל (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
    מעון ראש הממשלה יוקם בעלות של 650 מיליון שקל(צילום: עידו ארז)
     

    הוועדה קובעת בדו"ח שלה כי המצב הקיים בכל הקשור להטסת ראש הממשלה אינו יכול להימשך וראוי שיתוקן מיד. היא המליצה על רכישת מטוס ייעודי שייעשה בו שימוש להטסת נשיא המדינה וראש הממשלה כמקובל במדינות רבות בעולם. דו"חות כספיים הצביעו על כך שממוצע עלות הטיסות של ראש הממשלה והנשיא עומד על 19 מיליון שקל בשנה, כאשר ראש הממשלה טס במטוס שנחכר במיוחד עבורו והנשיא טס בטיסות מסחריות רגילות כנוסע במחלקה ראשונה.

     

    בהופעתה בפני הוועדה עמדה מנכ"לית בית הנשיא, אפרת דובדבני, על כך שטיסת הנשיא בטיסה מסחרית כרוכה במצבים מביכים. כשמגיע המטוס ליעדו יורד הנשיא ראשון לטקס ממלכתי שנערך ליד כבש המטוס, כאשר יתר הנוסעים מעוכבים ומורשים לרדת מאוחר יותר כשהטקס בעיצומו, כשהם "עם השקיות שלהם והמזוודות. זה מביך מאוד". כמו כן סיפרה שמספר מדינות שלחו מטוס ממלכתי שלהן כדי להטיס את הנשיא אליהן.

     

    "כל מי שקונה כרטיס למחלקה ראשונה יכול לשבת ליד הנשיא"

    "אנו לא מדינת עולם שלישי. אנו לא זקוקים לחסדי מדינות שישלחו לנו מטוס. זה שם אותנו במקום לא טוב", אמרה דובדבני. כמו כן סיפרה כי נוצר מצב שכל בן אדם שקונה כרטיס טיסה למחלקה ראשונה יכול לשבת ליד נשיא המדינה ולראות את המסמכים שהנשיא קורא כהכנה לקראת פגישותיו.

     

    באשר לטיסות ראש הממשלה התברר כי הוא טס ללא אמצעי קשר מאובטח ובמטוס אין אמצעי הגנה ראויים. ראש הממשלה נתניהו אמר בפני הוועדה: "שמים את הפיקוד העליון של מדינת ישראל בתוך קופסה כשאין בה לא הגנה ולא קשר. לא יכול להיות שראש הממשלה נמצא שעות בלי קשר אפקטיבי ובטוח".

     

    מזכירו הצבאי לשעבר של נתניהו האלוף במיל' יוחנן לוקר, שאלתר מהצבא מכשיר קשר לווייני, סיפר לוועדה: "כשהגעתי לטיסה הראשונה הצטרפתי לראש הממשלה והייתה לי תחושה שאני טס בזמן 30 שנה אחורה. נכנסתי לבועה שבעצם ראש הממשלה מנותק. הוא פשוט איננו במשך 15 שעות וזה דבר שלפחות מבחינת הצורך הבטחוני נראה לי מאוד תמוה בשנת 2010. ראש הממשלה לא יכול לדבר עם מנהיגי העולם ולא יכול לדעת מה קורה. הוא מנותק מהעולם".

     

    המטוס הייעודי שהמדינה תרכוש לנשיא ולראש הממשלה יכלול מערכת "מגן רקיע" שתותקן בעתיד גם עם מטוסים אזרחיים. בגלל היעדר הגנה מיטבית נמנעות כיום טיסות של ראש הממשלה למדינות מסוימות שלמדינת ישראל יש עניין מדיני או כלכלי להדק את הקשרים עמן. המטוס הייעודי יכלול גם ציוד רפואי קבוע במקרה של משבר רפואי בעת הטיסה. כיום מתלווה רופא מצויד במזוודה בלבד. הוועדה קבעה שהיעדר מטוס ייעודי פוגע ב"ייצוגיות המדינה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים