שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    איך לנהל את הסמסטר ולא לתת לו לנהל אותך?
    איך לשמור על קשר רציף עם החומר הנלמד? איך מתרגלים? כיצד להתכונן לבחינות? משה רדמן מציע כמה כללי יסוד בניהול מהלך הלימודים לאורך השנה האקדמית כולה
    כמי שעוסק בהוראת סטודנטים במגוון רחב של מוסדות לימוד, יוצא לי, לא אחת, לראות סטודנטים וסטודנטיות המגיעים לתקופת המבחנים במצב של אובדן שליטה מוחלט. אינספור פעמים שמעתי את המשפטים: "הסמסטר ברח לי מהידיים", "התחלתי טוב אבל מחופשת פסח הורדתי הילוך", "הכל בגלל הפאנג'ויה או החופשה באילת של בינתחומי..." התשובה שלי לכולם היא זהה: "סוף מעשה במחשבה תחילה".

     

    שלא תבינו לא נכון, תלמידיי יעידו עליי שאני האחרון שתובע מהם "להיות חרשנים" או ללמוד "מצאת החמה עד צאת הנשמה". אני בעד שילוב למידה אפקטיבית עם חיי חברה נורמליים ופיתוח עצמי.

    אך אני יודע שבאמצעות מספר כללי יסוד - "כללי הזהב לשליטה בסמסטר" כפי שאני מכנה אותם - אפשר להגיע לתקופת המבחנים במצב לא רע, ולחסוך עוגמת נפש, מועדי ב' ולילות לבנים של ייאוש.

     

    חשוב לשמור על קשר עם החומר הנלמד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    חשוב לשמור על קשר עם החומר הנלמד(צילום: shutterstock)

     

    כללי הזהב

    1. שמרו על קשר עם החומר לאורך הסמסטר: אם נפלתם על סגל קורס מעניין, אז הפתרון הוא פשוט: השתדלו להגיע לשיעורים ולהקשיב. אם אין זה כך, ולצערי לא כל המרצים והמתרגלים במוסדות האקדמיים מעניינים להקשבה, ישנם מספר פתרונות חלופיים:

    • השתמשו בשיעורי הוידאו המוקלטים שיש במוסד הלימודי שלכם (במוסדות רבים נוטים להקליט חלק מהשיעורים ולהעלות למאגר הקלטות), ועברו על השיעורים שבהם לא נכחתם.
    • עיינו במחברות מסכמות: הפעילו נוהל קבוע לעבור אחת לשבוע-שבועיים על המחברת של אחד מהחברים שמסכמים הכל. ממש שריינו זאת בלו"ז.
    • השתמשו באתרי אינטרנט ללמידה מקוונת כדוגמת - yschool אקדמיה
    • עיינו במבחנים משנים קודמות: לעיתים סטודנטים מקבלים "הלם טוטאלי" מהפער שבין הרמה הנדרשת בבחינות לבין רמת הלימודים בכיתה או בשיעורי הבית. עדיף שההלם הזה יגיע לפני תקופת המבחנים. לכן בכל נושא שאתם לומדים, דגמו כבר בשלבים מוקדמים מבחנים משנים קודמות.
    • היעזרו במתרגלים ובמרצים שלכם. לעיתים לא נעים לסטודנטים לשאול שאלות, לשלוח מיילים, לבקש הבהרות. אך אין מה להתבייש, הם שם כדי שתבינו ותצליחו, אז נצלו זאת. כמובן שחשוב מאוד להקפיד על פניה מכובדת ובטעם למרצים.

     

    2. לתרגל, לתרגל ועוד פעם לתרגל: ורצוי שתעשו זאת על תרגילי בחינות ישנות. השגת תואר אקדמי הינה דבר לא פשוט. הבנת החומר היא תנאי הכרחי,

    אך לעיתים קרובות ההבנה לבדה לא מספיקה כדי לקבל תוצאה מצוינת בבחינה. על מנת להטמיע את החומר ולהגיע לרמת מיומנות גבוהה, צריך בראש ובראשונה להפוך למכונת תרגול משומנת. לכן ההמלצה היא פשוטה: תתרגלו כמה שיותר במהלך הסמסטר, ובמיוחד בשבוע-שבועיים הסמוכים לתקופת המבחנים. תרגלו את החומר הן על-בסיס שיעורי הבית שקיבלתם בקורס אך בעיקר על-בסיס מבחנים של שנים קודמות (בהנחה שמבנה המבחן לא השתנה מהותית, את זה שווה לברר עם המרצה מבעוד מועד).

     

    לתרגל לתרגל לתרגל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לתרגל לתרגל לתרגל(צילום: shutterstock)

     

    3. הכינו עצמכם בצורה מיטבית לתקופת המבחנים: מכאיב לי לראות את הסטודנטים שמבזבזים ימים שלמים על מנת "לארגן" מחברת טובה. את מעט הזמן שנותר להם להתכונן לבחינה הם מבזבזים על צילומי מחברות או הדפסת מבחנים משנים קודמות וחיפוש הפתרונות. אשתף אתכם בסוד קטן, אל תספרו לאף אחד: תקופת המבחנים בו תבוא. אי אפשר לחמוק ממנה. לכן חשוב שתכינו עצמכם לקראתה מבעוד מועד.

    • מצאו מחברת טובה, של אחד הסטודנטים מהכיתה, שאפשר לצלמה.
    • הדפיסו את כל הבחינות הרלוונטיות של השנים הקודמות והשיגו את הפתרונות המלאים (מהדרופבוקס, הפייסבוק או בכל דרך אחרת).
    • התמקדו משך כמה שעות כל יום, בשבועיים האחרונים של הסמסטר, במקצוע מסוים אחד. לדוגמה: אתם מחליטים שהיום,יום ב', אתם עוסקים רק בחומרי המקצוע "מדעי העננות". קראו קצת במחברת, מרקרו סוגיות מרכזיות, רפרפו במבחנים כדי להבין את מבנה השאלון ומה הם הנושאים המרכזיים שמתמקדים בהם בבחינות וכדומה.
    • הכינו לקראת כל בחינה קלסר מסודר עם כל החומר: בחינות עבר, שיעורי בית מודפסים, המחברת המצולמת והממורקרת וכדומה. כך תגיעו לשיא תקופת הבחינות מסודרים ותוכלו לשלוף בקלות את הקלסר עם כל החומר הנדרש.

     

    יישום שלושת "כללי הזהב לשליטה בסמסטר" יאפשר לכם להתנהל נכון וטוב יותר במהלך הסמסטר כולו, ויקלו את תהליך הלמידה בתקופת המבחנים. למאות תלמידיי הכללים הללו חסכו זמן יקר, משאבים ועוגמת נפש מיותרת.

     

    משה רדמן, מרכז אקדמי של המכינה לחשבונאות של אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב; מרצה בקורסי עזר בחשבונאות ומימון, מנכ"ל משותף בחברת "קל בחומר" המספקת קורסי עזר, שיעורים פרטיים וקבוצות לימוד ואחראי מטעמה על שת"פ עם yschool.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים