שתף קטע נבחר

מרצדס: נייצר משאית ללא נהג בשנת 2025

אחת מיצרניות המשאיות הגדולות בעולם, מודיעה כי בכוונתה להתחיל בייצור משאית שתיסע אוטונומית לטובת חסכון בדלק ושיפור הבטיחות - בתוך עשר שנים. צפו בסרטונים מאירוע ההדגמה

לא רק מכוניות ללא נהג - גם משאיות. אחת משלוש יצרניות המשאיות הגדולות בעולם, דיימלר (מרצדס), הודיעה כי בכוונתה לשווק משאית ללא נהג החל משנת 2025. המשאית, שאב-טיפוס שלה נחשף באירוע שנערך בגרמניה, תוכל לנוע ללא התערבות נהג בכל מהירות מותרת - מעמידה ועד ל-80 קמ"ש.

 

משאית הניסוי החדשה מבוססת על מרצדס אקטרוס (Actros), מסוג סמי-טריילר. היא מצוידת במערך חיישנים המאפשר לה לזהות את התנועה סביבה, תנאי הדרך ושורה של מדדים נוספים, בעזרתם היא מחליטה את אופי הנסיעה הרצוי. הנהג, שנותר אמנם במושב ליד ההגה, יוכל לדברי דיימלר לבצע עבודות אחרות במהלך הנסיעה, או לקחת פיקוד ידני על המשאית.

 

 

על-פי היצרנית, מטרת המשאיות האוטונומיות היא להפחית את הסיכון לתאונות דרכים בהן מעורבות משאיות ברחבי העולם. תאונות שבדרך-כלל קשות בתוצאותיהן בגלל הבדל המשקל המשמעותי בין משאית לרכב פרטי, הנסועה הגבוהה מאוד של נהגי המשאיות וטעויות נהג הנובעות מעייפות, חוסר ריכוז וכדומה. ערך מוסף נוסף של משאיות אוטונומיות יהיה בעלויות התפעול - שכן המשאית תוכל לנוע באופן יעיל יותר בכבישים באמצעות תכנון מסלול ומהירות נסיעה אופטימלי.

 

למשאית שנחשפה כעת מנוע המספק 449 כ"ס ו-224.2 קג"מ, ותיבת 12 הילוכים אוטומטית. היא מצוידת שורה של גלאים מסוגים שונים. אלו כוללים מצלמת סטריאו קדמית עם טווח של 100 מטר ושדה ראייה של 45 מעלות אופקית ו-27 מעלות אנכית. אליה מצטרף חיישן המנטר 70 מטר לפנים ב-130 מעלות ורדאר נוסף עם שדה ראייה צר של 18 מעלות אך טווח גבוה - 250 מטר. ויש עוד: צמד רדארים מנטרים כל העת 130 מעלות סביב המשאית בטווח של 60 מטר, בין היתר לזיהוי עצמים לצד המשאית או תנועה חוצה.

 

אירוע ההדגמה, הסרטון המלא:

 

המשאית נעזרת גם במפת תלת-מימד של תוואי הנסיעה, ובשתי מערכות תקשורת מתקדמות - אחת להעברת נתונים בינה לבין כלי רכב אחרים בסביבה, השנייה לתקשורת עם תשתית הכביש. מערכות התקשורת הללו, שעדיין לא פרושות בעולם - עובדה שמהווה מכשול עיקרי לתחילת שיווק כלי רכב אוטונומיים - מאפשרת לכלי רכב להזהיר אחד את השני מפני סכנות בכביש, פגיעה אחד בשני ושינויים במהירות המותרת, היקף התנועה ותוואי הכביש. על-פי מרצדס, מערכת כזו תתבסס על תקשורת WLAN מסוג 5G בתדר 5.9 ג'יגה-הרץ.

 

משאיות אוטונומיות - חלום אירופי

תעבורה מבוססת כבישים ומשאיות, נחשבת כיום לאמצעי הובלת הסחורות העיקרית באירופה. לפי נתונים של האיחוד האירופי, 76% מהסחורות מובלות בדרך זו בין מדינות ביבשת. עובדה זו תורמת לעלייה בנפח התנועה, לעומסים ולזיהום אוויר. מחקר שבוצע בגרמניה צופה זינוק של עשרות אחוזים בנסועת המשאיות בעשורים הקרובים, מה שמעורר חשש בקרב קברניטי האיחוד.

 

 

משאיות אוטונומיות הן אחד מהפתרונות לנושא. בהולנד למשל, שחופיה מהווים את נמל הסחר הגדול באירופה, מעוניינים להשיק משאיות ללא נהג כבר בתוך חמש שנים. על יוזמה כזו הכריזו לאחרונה שרת הסביבה והתשתיות ההולנדית וקבוצת חוקרים, המקווים להעלות לכביש משאיות ראשונות עד סוף העשור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מרצדס אקטרוס משאית ללא נהג
מרצדס אקטרוס משאית ללא נהג
מרצדס אקטרוס משאית ללא נהג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים