שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "הבמאי גבר, הסרט משתייך לקולנוע הנשי"
    סיבוב הפסטיבלים המוצלח של הדרמה הישראלית "את לי לילה" לקח אותו לקרלובי וארי שבצ'כיה, וגם שם הוא גרם לדמעות בעיניים. הבמאי אסף קורמן מייחס זאת לעלילה ש"ההקשרים הישראלים שלה שוליים". בת זוגו לירון בן שלוש, שכתבה את התסריט ומככבת: "הסרט הכניס תוכן חדש לזוגיות שלנו"
    אסף קורמן הוא דמות מוכרת בקולנוע הישראלי. ההצלחות של "המשגיחים", "מי מפחד מהזאב הרע" ו"מפריח היונים", בהם שימש כעורך, הקנו לו מעמד של מקצוען בתחום. אולם קורמן בן ה-32 סבור שהוא בעצם במאי בנשמה, ותמיד היה כזה. ואכן, השנה השלים את המעבר שלו לקדמת הבמה כבמאי עם סרטו הראשון באורך מלא "את לי לילה", יצירה אינטימית ומטלטלת שזכתה להצלחה בהקרנת הבכורה במסגרת "מבט מסוים" בקאן.

     

    אף שקורמן הוביל את הפרויקט מעמדת הבמאי (ואחר כך כעורך לצד שירה הוכמן), מדובר בפרויקט משותף לו ולבת זוגו לירון בן שלוש, שמככבת בתפקיד הראשי בסרט ואף כתבה את התסריט. העלילה מבוססת על רשמים מחייה האישיים לצד אחות בעלת צרכים מיוחדים. בן שלוש מגלמת את חלי, שמטפלת לבדה באחותה פגועת המוחין גבי (דאנה איבגי בתפקיד אדיר). היחסים הסימביוטיים בין השתיים עומדים למבחן עם כניסתו לבית של זוהר (יעקב דניאל זאדה), בן זוגה של חלי. המרקם העדין והשברירי מתערער וחושף את התלות החולנית שחולקות האחיות.

     

    "את לי לילה". תלות חולנית בין אחיות (צילום: עמית יסעור) (צילום: עמית יסעור)
    "את לי לילה". תלות חולנית בין אחיות(צילום: עמית יסעור)
     

    סיבוב הפסטיבלים של "את לי לילה" הביא אותו השבוע לקרלובי וארי, העיירה הצ'כית הפסטורלית המארחת את אירוע הקולנוע היוקרתי זו השנה ה-49. והנה, גם פה ריגש "את לי לילה" את הצופים. כאילו יש פה סיפור שיכול לגעת בכל אדם. ההקשר הישראלי נוכח, אך שולי. וקשה להגיד שקורמן אינו מרוצה מזה. "זה סיפור אנושי שלמרות שהוא מתרחש בישראל, ההקשרים המקומיים שלו הם שוליים", אומר קורמן בראיון משותף שלו ושל בן שלוש ל-ynet.

     

    "הפוליטיקה בישראל ונושאים חברתיים שאנחנו מכירים מפה, נמצאים רק ברקע של הסיפור הזה. במהלך ההקרנות בפסטיבל קאן ופה בקרלובי וארי ראינו איך הצופים מזדהים עם הדמויות, ועם הסיפור, שואלים שאלות ולפעמים אפילו יוצאים עם דמעות - פשוט כי הסרט הזה מדבר לכל אחד לכל מקום. מצד שני, זה הקשה עלינו. רציתי שהסרט יהיה חף מאלמנטים אתניים ואקזוטיים, וזו הסיבה שהוא לא נוצר כקופרודוקציה. כך למשל, מפיק אחד אמר לי, למה אני צריך להשקיע כסף בסרט ישראלי שיכול להיעשות בכל מקום - בצרפתית ובאנגלית?" .

     

    הסיפור מבוסס על ההתנסויות האישיות של לירון ועל חייה האישיים, ומצד שאני אסף הוא הבמאי - אז של מי הסרט הזה בעצם?

     

    "אמנם העלילה מבוססת על חוויות אישיות שלי, אבל זה לא הסיפור שלי אחד לאחד", מבהירה בן שלוש, "היתה הרמוניה במהלך יצירת הסרט, והרגשנו שאנחנו עושים משהו גדול, משהו משותף שגם הכניס תוכן חדש לזוגיות שלנו. אני חושבת שדווקא הקרבה ביננו איפשרה את יצירת הסרט הזה. אחרי שכתבתי את התסריט, פניתי לאסף, הוא היה הבחירה הטבעית שלי. ידעתי שהוא יביים הכי טוב מכולם, והיה לי ברור שאם לא הוא, אז הסרט לא ייצא. אין מישהו אחר שיכול לעשות את זה".

     

    לירון בן שלוש ואסף קורמן בקרלובי וארי ()
    לירון בן שלוש ואסף קורמן בקרלובי וארי
     

    קורמן מודה שקצת היסס לפני שלקח על עצמו את הפרויקט, בין השאר בגלל החשש לשלב זוגיות בחיים עם עבודה על הסט. עם זאת, מידת המעורבות העמוקה שלו וההיכרות עם הנושא השפיעה לטובה: "אני לא יכול להגיד שדמות הגבר מבוססת עליי (לירון מאשרת, וחושפת שהיא דווקא קרובה יותר לאקס שלה), אבל יש הרבה רגעים בסרט שראיתי בהם את עצמי, הם נראו לי מוכרים מהחיים".

     

    "את לי לילה" הוא דרמה משפחתית המציצה לחדרי חדרים ולגרעין האינטימיות הבסיסית של שתי האחיות. ככזה הוא מזמן גם עירום מלא של שתי השחקניות - איבגי ובן שלוש, וקורמן נדרש לביים מהצד סצנות סקס של בת זוגו עם השחקן יעקב דניאל זאדה. "יעקב לא הרגיש בנוח בסצנות הסקס, כי בכל זאת מדובר באשתו של הבמאי", אומר קורמן, "אבל כשהוא היה שואל אותי אם זה בסדר מה שהוא עושה, ביקשתי שהוא יקח את זה יותר רחוק. זה מה שנדרש מהסרט, וגם בתור מי שנשוי לשחקנית, אני יודע שגם כך הן צריכות להתמזמז עם שחקנים אחרים ברוב המקרים - זאת העבודה. אז במקרה של לירון, העדפתי שאם זה כבר קורה, אז שזה יקרה אצלי ותחת שליטתי".

     

    ביים סצנות סקס של אשתו (film servis festival karlovy vary) (film servis festival karlovy vary)
    ביים סצנות סקס של אשתו(film servis festival karlovy vary)
     

    בן שלוש השחקנית והתסריטאית היא עוד נציגה לגל הנשי המבורך שסוחף את הקולנוע הישראלי לאחרונה, וגם הסרט עצמו הוא חלק מהגל הזה - אפילו לפי הגדרת קורמן. "אני בהחלט רואה בסרט הזה עוד חלק מגל הקולנוע הנשי הישראלי", הוא קובע, "ראשית, יש פה תסריטאית שעומדת מאחורי הסרט, והיא גם השחקנית הראשית. ובכלל הקאסט של 'את לי לילה' מבוסס כמעט כולו על נשים. וגם הבמאי אני חייב להודות, הוא גבר עם לא מעט היבטים נשיים. כך שזהו בהחלט סרט נשי".

     

    מנקודת המבט שלך כעורך, איך היתה העבודה שלך עם עצמך כבמאי?

     

    "יש קולנוענים שמתלהבים מהחומרים שלהם ויש כאלה שמתביישים בהם. אני מהצד של הביישנים. הכל הלך מצוין בצילומים, אבל אז כשהתחלתי לעבוד על חומרי הגלם בחדר העריכה, לא הרגשתי כל כך טוב. אבל זה היה תהליך מאוד ארוך לו היו שותפות שירה הוכמן, שנתנה פרספקטיבה נוספת, ולירון בעצמה שניצלה את קשריה עם הבמאי כדי להשיג דריסת רגל בשלב העריכה. עכשיו, בכל אופן, זה סרט שאני מאוד אוהב ומאוד מאוד מרוצה ממנו".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הטבות למנויים
    מומלצים