שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    הכי מטוקבקות
      למידה מקוונת: מהפכת ההשכלה ברשת
      בשנים האחרונות חל מפנה של ממש בכל הקשור לתחום הלמידה באמצעים המקוונים. זו מתרחבת בקצב מסחרר וכוללת את כל הגילאים ובכל התחומים - מרכישת ידע מקצועי ועד העשרה פיננסית שמסייעת בקבלת החלטות כלכליות

      עולם ה"למידה המקוונת" (E-Learning) עובר מהפכה בשנים האחרונות. אמנם, לא מדובר במציאות חדשה, למעשה תופעת הלמידה באמצעות מחשב או שאר מכשור אלקטרוני, קיימת במקביל להתפתחות שוק המחשבים והאמצעים האלקטרוניים השונים, אך אין ספק כי במהלך השנים האחרונות קיים מפנה של ממש.

       

      • בואו ללמוד ברשת באתר yschool

       

      הנה דוגמה שתמחיש זאת היטב. סלמן קהאן הוא מהנדס הודי שעבד למחייתו בארה"ב. יום אחד קיבל קהאן מאחייניתו, שאלה הקשורה לשיעורי הבית שלה במתמטיקה. במקום לענות לה באמצעות תשובה באימייל, הוא החליט להקליט ולשלוח לה קליפ קצרצר שבו הוא נראה כותב ומסביר את הפיתרון.

       

      למחרת בבוקר התבונן קהאן בקליפ ששלח (ועלה ליוטיוב) ונדהם לגלות כי היו לו יותר מ- 2,500 צפיות. קהאן הבין שמה שעבד טוב בשביל אחייניתו כנראה עזר מאוד להרבה תלמידים וזה היה רגע של מפנה בחייו.

       

       (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
      (צילום: shutterstock)

      כיום, מספר שנים אחרי שהעלה את אותו קליפ, עומד המהנדס ההודי מאחורי "מפעל" של עשרות אלפי קליפים כאלה בתחומי למידה שונים ובגיבוי וסיוע מלא של מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס.

       

      ניתוח של הרגלי הלמידה

      "בתי ספר רבים בארה"ב שינו חלוטין את תפיסת ההוראה שלהם (במסגרת הפרוייקט של קהאן) למה שנקרא "הכיתה ההפוכה", מסביר ד"ר איתן אלירם, מומחה בתחום הניו-מדיה. "במקום לעשות שיעורי בית בבית ולבוא לשמוע שיעורים ביכתה, הילדים לומדים הן בבית והן בכיתה בקצב המתאים להם והמורים מלווים אותם כמנחים, כל ילד לפי השלב שאליו הוא הגיע. הסקרים הראו שהתוצאות במבחני המתמטיקה באותם בתי ספר היו קצת יותר טובות מאחרים".

       

      אלירם, ששימש בעבר יועץ רה"מ לניו מדיה ומומחה ללמידה מקוונת מציין כי פרוייקט האקדמיה של קהאן מבטא עוד התקדמות בעולם הלמידה המקוונת מכיוןן שהמערכת אוספת נתונים רבים על הרגלי הלמידה ויכולות הלמידה של התלמיד ובאמצעות ניתוח שנעשה על ידי אלוגריתמים מותאמת תוכנית ההתקדמות ליכולות הקוגנטיביות ולקצב של התלמיד.

       

      "הלמידה נתפסת יותר ויותר במונחים של פרסונליזציה. כל לומד יש לו קצב סגנון ותפיסה ייחודית משלו ומכיוון שמערכות הלמידה נמצאות גם במכשירים הניידים גם בבית וגם בכל מקום שאנחנו נמצאים, למעשה הלמידה מתרחשת כל הזמן".

       

      כך אנו עדים גם לתחום העולה של הקורסים החינמיים ברשת הממומנים על ידי מכוני מחקר ואוניברסיטאות מובילות.

       

      "בשנים בקרובות צפויים להצטרף עוד 2 מיליארד אנשים חדשים לעולם הלמידה הזה, בעיקר באמצעות מהפיכת המובייל באסיה ואפריקה. לכל בר דעת ברור שהמיליארדים האלה צמאים ללמידה ולידע וברור שמאגר היצירתיות עולה בעקבות ההצטרפות שלהם".

       

      עוזר למניעת אלצהיימר

      ואמנם, לא מדובר רק בהתרחבות גיאוגרפית אלא גם בהתרחבות הגילאים העושים בכך שימוש. "גם בקרב הגיל השלישי ניכרת עליה משמעותית מאוד, אנשים שזמנם בידם נרשמים לקורסים מקוונים מכל מיני סוגים ומעשירים את עולמם האינטלקטואלי לעיתים כלומדים ולעיתים כמלמדים. ניקח לדוגמה יועץ השקעות פיננסי שפרש לפנסיה. מבחינת הידע שלו הוא מסוגל להמשיך לייעץ לגופים פיננסיים. הכלים הדיגיטליים מאפשרים לו להיות בעמדת הוראה".

       

      עם העליה בתוחלת החיים מתארך זמן הלמידה, אדם לומד כל הזמן הן בשביל להתעדכן ולהשתלם מקצועית והן בגלל צרכים חברתיים ואינטלקטואליים , ולאחרונה גם בהיבטים רפויים הקשורים במגפת האלצהיימר. "מחקרים אמפיריים בתחום מדעי המוח והבינה המלאכותית, מראים במובהק שלמידה מבוססת אינטרנט ורשת, מגבירה את העוררות הכוללת של ה"ניאו-קורטקס" (החלק האחראי על האינטליגנציה והלמידה)", אומר אלירם.

       

      כאמור, הלמידה המקוונת מקיפה יגם מגוון מרחב מאוד של תחומים. אחד הבולטים שבהם הוא התחום הכלכלי והרחבת הידע הפיננסי, גם מקצועי אך גם הרחבת הידע בקרב הציבור הכללי.

       

      מוסדות וארגונים פיננסים בעולם וגם בישראל החלו בשנים האחרונות להקים אתרים רבים העוסקים בהדרכה והכוונה פיננסית החל מידע בסיסי של מושגי יסוד , התנהלות כלכלית נבונה, והסבר על ההחלטות הפיננסיות שאנו נתקלים בהם החיי היומיום ועד אתרים מקצועיים של הרחבת הידע הפיננסי או מסחר מתוחכם בשוק ההון.

       

      מגלים יותר עניין בכסף שלנו

      "מזה שנים רבות נתפש השיח הפיננסי כבלתי נגיש – כזה שרק מומחים בתחומי הכלכלה השונים רשאים לדון בו. ואולם בשנים האחרונות המחיצות נופלות, והשיח הפיננסי נהפך לנחלתו של ציבור הולך וגדל". אומרת תרי ישכיל, סמנכ"ל שיווק ופרסום בפסגות. 

       

      "השינוי של השנים האחרונות בא לידי ביטוי לא רק בשיח אלא גם בהתנהגות הפיננסית של הצרכנים. אלו מגלים עניין רב יותר בניהול החיסכון שלהם ולא מסתפקים ברכישה פסיבית של מוצרים פיננסיים. נראה כי העלייה במודעות וברצון לדעת יותר אל מול פערי הידע והקושי בהבנה של מושגים פיננסיים מייצרים אצל הצרכן רמת חרדה, והציבור לומד להתמודד עמה באמצעות רכישת ידע".

       

      לדברי ישכיל, מעבר לאספקטים הפסיכולוגיים, היעדר ידע פיננסי פוגע באינטרס הציבורי-חברתי, כמו גם באינטרס העסקי של חברות המנהלות את כספי הציבור. מגמות אלו מחייבות את החברות לבצע שינויים בהתנהלותן ולהטמיע אסטרטגיה עסקית ושיווקית של נתינת ידע.

       

      לאחר שהקים ב 2013 את מרכז הידע של פסגות לחינוך פיננסי – פלטפורמה דיגיטלית אשר מספקת מגוון רב של מאמרים, סקירות ומדריכים, בית ההשקעות משיק בימים אלה אקדמיה פיננסית דיגיטלית המאפשרת לצרכן לקבל את עולם המושגים לו הוא זקוק באופן פשוט וברור בזמן אשר נוח לו ע"פ קצב ההתקדמות המתאים לו. בין הייתר ניתן ללמוד על שוק ההון, על עולם הפנסיה ועל ניהול התקציב היום יומי במקום אחד בנוחות ובפשטות.

       

      לאקדמיה הפיננסית - לחצו כאן

       

       

      לפנייה לכתב/ת
       תגובה חדשה
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      מומלצים