שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    יפן הפכה למעצמת מימן, וסוחפת את שוק הרכב

    הצונאמי האדיר שפגע קשות ביפן לפני מספר שנים, גרם למותם של עשרות אלפים ולהשבתה כמעט מלאה של כורים גרעיניים. מנגד, הוא פעל כזרז אדיר לפיתוח מכוניות מימן סופר-ידידותיות לסביבה. אייל רוזנר, ראש מנהלת תחליפי דלקים לתחבורה, סיפר לנו איך זה קורה

    על מכוניות כלאיים וחשמליות נכתב כבר כמעט הכל. אך אין ספק כי המהפכה הבאה בתחום הרכב צפויה להיות מכוניות המימן - תא דלק - שיאפשרו לשלב בין טווח נסיעה של רכב בנזין רגיל, לבין פעולה שקטה ולא מזהמת בזמן הנסיעה, כמו רכב חשמלי. הטכנולוגיה עדיין יקרה, התשתית לוקה כמובן בחסר, אבל יש בעולם מדינות שכבר מקדמות אותה. בראשן יפן, שהכריזה על תוכנית לאומית למעבר למימן כמקור לאנרגיה. שוחחנו עם אייל רוזנר, ראש מנהלת תחליפי דלקים לתחבורה, שביקר לאחרונה ביפן והתרשם מהמאמצים יוצאי הדופן בנושא.

     

     

    אסון הטבע ביפן חולל מפנה במדיניות האנרגיה במדינה - מכורי אטום למימן (צילום: AP) (צילום: AP)
    אסון הטבע ביפן חולל מפנה במדיניות האנרגיה במדינה - מכורי אטום למימן(צילום: AP)
     

     

    ש: למה דווקא יפן?

    ה-11 במרס 2011 היה התאריך ששינה את יפן לנצח. רעידת אדמה רבת עוצמה ואחריה צונאמי, הובילו למותם של קרוב ל-20 אלף בני אדם ולנזק קשה לכורים גרעיניים. כתוצאה מכך נאלצו קרוב ל-160 אלף בני אדם לעזוב את בתיהם ומרבית הכורים ביפן נסגרו - תוך נזק אדיר למשק האנרגיה במדינה. כשהיא מוכה וחבולה, יפן נדרשה לקבל כמה החלטות קשות.

     

    בשלב הראשון הוגדל משמעותית יבוא גז טבעי-נוזלי (מאוד יקר) אך במקביל החלו היפנים להתכונן ליום שאחרי, לשנות את שוק האנרגיה המקומי מקצה אל קצה ובדרך לחולל מהפכה גם בתחום התחבורה. חבר הפרלמנט פוקודה הועמד בראש כוח משימה שכולל מספר חברות ענק, ותפקידו לבנות את האנרגיה של הדורות הבאים. הבחירה הייתה אנרגיה המופקת בסיוע מימן, ובפרט טכנולוגיית תא דלק.

     

    ש: כיצד ניתן להגדיר בעצם תא דלק?

    ת: תא דלק הוא תא אלקטרוכימי שממיר אנרגיה כימית לזרם חשמלי. תאי דלק בנויים כסוללות חשמליות, אך בניגוד לאלו אינם זקוקים לטעינה חשמלית ולא מיוצרים מחומרים מזהים. תאי דלק פועלים כל עוד מספקים להם מימן, יחד עם חמצן שמתקבל מהאוויר סביב. תוצרי פעולתם הם מים, חום, ואנרגיה חשמלית.

     

    ש: ומה היתרון הגדול שלו?

    ת': כבר שנים ארוכות שמדברים על תאי דלק כעל אנרגיית העתיד. עוד בשנת 2003 הכריז הנשיא ג'ורג' בוש על יוזמה לדלק מימני. ויש לכך סיבה טובה. רכב המונע בעזרת תאי דלק יכול להגיע לניצולת גבוהה יותר מכל טכנולוגיה מוכרת כיום, תוך שהוא פולט אפס מזהמים. אלא שעלות ייצור גבוהה וקשיים באחסון ובבניית תשתיות, עיכבו את חדירת הטכנולוגיה.

     

    ש: ומי חלוצות השימוש בו?

    ת: מספר יצרניות רכב - בהן יונדאי, הונדה ומרצדס - כבר מייצרות כלי רכב המונעים במימן, אולם המחיר היקר וחוסר בתשתיות מנעו מהטכנולוגיה לפרוץ, ודגמים אלו שווקו בכמויות מוגבלות.

     

    מכונית המימן של טויוטה. שינוי מדיניות הממשלה דוחף את תעשיית הרכב 

     

    ש: היכן מופק המימן כיום?

    ת: על מנת לצאת לדרך, היפנים איתרו פחם שלא ניתן לניצול ביבשת אוסטרליה, וממנו מופק מימן שמועבר למצב צבירה נוזלי ומובל באוניות. במקביל החל ביפן תכנון לייצור מימן בתהליכים נקיים - מים ופוטוסינטזה. כעת, קבוצת חברות ענק יפניות מטפלות בכל תחומי שוק האנרגיה: יצור חשמל, שימוש בחום העודף לחימום ביתי ותעשייתי, ותחבורה. תחנות כוח להפקת חשמל יחלו לפעול ביפן כבר בשנת 2017.

     

    ש: ואיך מתארגנות יצרניות הרכב?

    ת: טיוטה הרי כבר הציגה רכב מימן סדרתי בשם מיראי, שישווק משנה הבאה, הונדה תציג רכב סדרתי בשנה הבאה, ותשווק אותו מ-2016. ניסאן צפויה להצטרף אליהן בעוד כשלוש שנים. גם חטיבת המשאיות של טויוטה, הינו, תשיק אוטובוס מונע מימן בשנת 2016. חשוב להזכיר כי כדי לעודד את המעבר, תסבסד ממשלת יפן - לפחות בשלב ראשון - כל רכב מונע מימן בכ-20,000 דולר. וכדי להתגבר על בעיית התשתית שמעכבת בדרך כלל מעבר לדלקים אלטרנטיביים, הוכרז במקביל על בניית תשתית של תחנות תדלוק על מימן.

     

    מכונית מימן של הונדה לתצוגה. בייצור משנת 2016 

     

    ש: איפה אנחנו עומדים כיום?

    ת: למעשה, כבר כשני עשורים מנסים לפרוץ את הדרך בתחום תאי דלק ומימן. ולמרות שעם השנים הצליחו להוזיל את עלות הטכנולוגיה - מהתשתית למוצר הסופי - נדמה שעדיין יש מרחק לעבור בדרך לשימוש משמעותי במימן בכלל, ובתחבורה בפרט.

     

    ש: מה גורם לך לחשוב שהפעם זה עשוי להיות שונה?

    מדינות חשובות כמו יפן, גרמניה וקליפורניה נדרשות לפתרון אשר ייתן מענה הן לשוק החשמל, והן לשוק התחבורה. וכאשר אחת הכלכלות הגדולות בעולם מבצעת השקעה כה רחבת היקף בנושא, אפשר אולי סוף סוף להצביע על מגמה. כזו שבטווח זמן של מספר שנים, תביא את טכנולוגית תאי הדלק והמימן למרכז הבמה - כפתרון מרכזי לבעיית האנרגיה וזיהום האוויר במדינות רבות בעולם.

     

    אייל רוזנר הוא ראש מנהלת תחליפי דלקים לתחבורה

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תדלוק במימן. מהפכת אנרגיה בהובלת יפן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים