שתף קטע נבחר

בקרוב יוכלו להקים תחנת דלק ליד הבית שלכם

המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות התריעו בפני הסכנות בהקמת תחנות דלק זעירות ליד בתי מגורים וגני ילדים, אלא שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה להקים תחנות כאלה במרחק של 20 מטר מבתי מגורים. המשרד להגנת הסביבה: "לפי ההחלטה, תחנת תדלוק שכזו יכולה לקום ליד כל בית בישראל"

למרות הסכנות העולות ממחקרים, אושר להקים תחנות דלק ליד בתי מגורים. המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לבצע שינוי לתמ"א 18, שיאפשר הקמה של תחנות תדלוק זעירות חדשות במרחק של 20 מטרים בלבד ממבני מגורים, גני ילדים ובתי אבות - דבר שעלול לחשוף אותם לסכנות זיהום אוויר והמחלות הנובעות ממנו. במשרד הפנים טוענים: המועצה קבעה את המרחקים בהתאם לבדיקה של המשרד להגנת הסביבה, אלא שבפרוטוקול דיון המועצה עולה כי המשרד התנגד בתוקף, וכי ההחלטה לא התקבלה פה אחד.

 

לכתבות נוספות בערוץ כלכלה ירוקה

מלח מוזהב ישראלי-פלסטיני יביא את השלום?

בוחרים בסביבה: האתגרים הירוקים של המועמדים

המקומות שבהם זיהום האוויר הגבוה ביותר בארץ

עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

 

במשרד להגנת הסביבה מבקשים לבטל את ההחלטה ולקיים דיון נוסף בוועדה. "תחנות דלק יוצרות מפגעים של זיהום אוויר, ריח, רעש ועוד ולכן יש למקם אותן באיזורים המיועדים לכך, כגון באזורי תעשייה ומסחר או צמוד לכבישים ראשיים - אם קיים מקום מתאים לכך", כתב סגן השר להגנת הסביבה ח"כ אופיר אקוניס למנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים בינת שוורץ-מילנר. יש לציין כי בישראל כבר קיימות כיום תחנות תדלוק שהוקמו לפני עשרות שנים סמוך למבני מגורים. אותו תחנות הוקמו לפני שהחל הפיקוח על הנושא בשל ההשלכות על בריאות הציבור.

 

תחנת דלק סמוך למבנה מגורים בתל-אביב       (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תחנת דלק סמוך למבנה מגורים בתל-אביב (צילום: מוטי קמחי)
 

 

התחנות הקיימות פוגעות באופן קשה באיכות החיים של האזרחים ואף מורידות מערך הדירות הסמוכות לתחנה. "הדבר במיוחד בעייתי, כיוון שהמרחקים הנהוגים כיום הם 40 מטרים ממבני מגורים ו-80 ממוסדות ציבור כגון גני ילדים. לפי ההחלטה, תחנת תדלוק שכזו יכולה לקום ליד כל בית בישראל", אמרו במשרד להגנת הסביבה. במשרד הוסיפו כי מדובר בהחלטה שגויה ולא סבירה.

 

באורח תמוה, ההחלטה התקבלה ברוב של 13 תומכים מול 7 מתנגדים. זאת, למרות חוות דעת של ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, שכתב: "אדי הדלק מכילים חומרים רעילים ומסרטנים - כגון בנזן המוגדר כמסרטן ודאי בבני אדם... כאשר מבקשים לשנות מדיניות ארצית בנושא המערב חומרים כל כך בעייתים (כגון בנזן) ראוי לשלב בבחינה גם ביצוע של מדידות, סקירת ספרות וכדומה".

 

אם לא די בהתנגדות המשרד להגנת הסביבה, חוות דעת של ד"ר איזבלה קרקיס, מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית, קבעה כי "שינוי מרחק מתחנת דלק לשטחים רגישים... עלול לגרום לתוספת סיכום בריאותי". אוכלוסיות הסיכון, לפי ד"ר קרקיס, הם ילדים, נשים בהיריון וקשישים. "משרד הבריאות מתנגד לצמצום עד 20 מטר", היא כתבה. נציג עיריית תל אביב בדיון הציע לאפשר צמצום מרחקי הפרדה גם בפרוייקטים של התחדשות עירונית הכוללים הריסה ובינוי מחדש.

 

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שהיא הגוף המוסמך לאשר תוכניות מתאר על פי החוק , קבעה פה

 אחד את מרחקי ההפרדה בין תחנות דלק זעירות למבנים במסגרת בתמ״א 1/4/18, בהתאם לחוות דעת מקצועית ולתוצאות בדיקה , שבחנה בין היתר את השפעות אדי הדלק. הבדיקה, שבוצעה על-ידי המשרד להגנת הסביבה, מעידה שהמרחקים שנקבעו עומדים בתקני איכות האוויר בישראל".

 

בניגוד לתגובת משרד הפנים, בחוות הדעת של ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה נכתב במפורש כי "במדידות שנערכו במחוז תל אביב סביב תחנות דלק נמדדו ריכזי בנזן חריגים שמקורן בתחנות תדלוק במרחקים של 80 מטרים ויותר. ב-4 מתוך 15 תחנות נמדדו במרחק של כ-20 מטר מהתחנה ריכוזים העולים על ערך היעד הקבוע בחוק אוויר נקי". כלומר, המרחקים שנקבעו כלל לא עומדים בתקן.

 

אבל לא רק סכנות בריאותיות נובעות מתחנת הדלק, אלא גם סכנות של נזק מפיצוץ. למשל, במהלך מבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון פגעה רקטה בתחנת דלק באשדוד. אדם אחד, שהיה בתחנה, נפצע קשה. כתוצאה מהפיצוץ פרצה שריפה בתחנת הדלק. התחנה שנפגעה מרוחקת מבתי מגורים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
תחנת דלק. ארכיון
צילום: ירון ברנר
מומלצים