שתף קטע נבחר

המבקר: התנהלות לקויה של מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר

השופט בדימוס יוסף שפירא מפרסם דו"ח ביקורת חריף על מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) שי ברס, ועל החברה עצמה. לדברי המבקר, המנכ"ל בחר יועץ עמו עבד בעבר ואפשר התנהלות לא מקצועית בניגוד לכללים. החברה עצמה שילמה סכומי עתק בניגוד לתקנון המכרזים

איך קיבל מהנדס 3.5 מיליון שקלים בשנה וחצי מחברת נתיבי ישראל? מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מצא כשלים חמורים בהתנהלות החברה בכל הנוגע להתקשרותה עם מהנדס ששימש בכמה תפקידים, שבין כמה מהם יש ניגוד אינטרסים. בין היתר עבד מהנדס זה עם המנכ"ל לשעבר של החברה.

 

חברת נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה - עוסקת באחזקה ובפיתוח של רשת הכבישים הבינעירוניים בישראל ובפיתוח מסילות רכבת. שוויין של תשתיות החברה מוערך בכ-70 מיליארד שקל.

מבקר המדינה מצא כי מנכ"ל החברה לשעבר, שי ברס, פעל לכך שהיועץ המומחה שאיתו תתקשר החברה לצורך בדיקה בנושא מחלוקות בינה ובין קבלנים, יהיה מהנדס שאותו הכיר היכרות קודמות מעבודתם בחברת נתיבי איילון.

 

בביקורת נמצא כי המהנדס שעמו התקשרה החברה בהליך לא תקין, לא היה כלול במאגר הספקים של החברה והחברה לא פנתה לספקים נוספים לצורך בחינת ההתקשרות עמם. ההתקשרות עם האיש בוצעה לכאורה בניגוד לתקנות חובת מכרזים ובניגוד לנהלי החברה עצמה. המבקר מצא עוד כי מנכ"ל החברה אפשר לסמנכ"ל תכנון וביצוע לאצול את תפקידו ליועץ החיצוני בלא לפקח על עבודתו. החברה סמכה ידה על חוות הדעת החיצונית בלא שהגורמים המקצועיים בחברה בחנו אותה כמתחייב.

 

בנוסף, ההסכם בין החברה ובין היועץ החיצוני לבדיקת מחלוקות בין קבלנים לחברה הורחב שבוע בלבד לאחר מועד חתימתו, באופן שסכומו כמעט הוכפל לעומת סכומו המקורי - דבר, שלדברי המבקר, מעורר חשש לפיצול מלאכותי בין הפרויקטים לבדיקה שנכללו בהסכם המקורי ובין הפרויקט שנוסף לו שבוע לאחר חתימתו.

 

לאחר שפג תוקף ההסכם הרחיבה החברה את הסכם הייעוץ פעם נוספת, באופן שיחול על פרויקטים נוספים. התעריף לתשלום שכרו של המהנדס הוגדל שוב כמעט פי שניים, שלא על פי המחירון שהיה הבסיס לתקשורת עמו וללא אישור ועדת המכרזים לתעריף החורג. ועדת המכרזים אישרה את הרחבת ההתקשרות עם היועץ בדיעבד - לאחר שהוא כבר ביצע את העבודות שנכללו במסגרת ההרחבה. בפועל שילמה החברה ליועץ כמעט 1.2 מיליון שקלים ללא הליך תחרותי ובניגוד לתקנות המכרזים.

 

לדברי המבקר, ההרחבות להסכם נעשו בין החברה ובין ישויות משפטיות שונות מאלו שנקבעו בהסכם המקורי. שום תשלום מהתשלומים עבור שירותי הייעוץ של המהנדס - הן במסגרת ההתקשרות המקורית עמו והן במסגרת שתי ההרחבות - לא שולמו לו ישירות, אלא שולמו בפועל לחברה שבבעלותו ולחברה שבבעלות בנו. יוצא מכך שחברת נתיבי ישראל שילמה יותר ממיליון שקל עבור ייעוץ לא למי שהתחייבה כלפיו בהסכם ושלא ניתן השירות בפועל, על כל המשתמע מכך, לרבות סוגיות מס.

 

בנוסף, מצא המבקר כי בניגוד להוראות רשת החברות ונוהלי החברה, ותוך חריגה מסמכותה, החליטה ועדת המכרזים של החברה למנות את המהנדס ליו"ר ועדת החריגים בחברה, אף על פי שאין הוא נמנע עם עובדיה. בסך הכל שילמה החברה עבור שירותיו של האיש ליו"ר ועדת החריגים בפרק זמן של שנה וחצי כ-2.4 מיליון שקלים. בחשבונות שהגיש המהנדס לא פורטו שעות העבודה ואף לא השירותים שנתן. בסך הכול שילמה החברה עבור שרותיו של המהנדס סכום כולל של כ-3.5 מיליון שקלים.

 

בנוסף מצא המבקר כי במשך כשנה לא היו לחברה יועץ משפטי וסמנכ"ל כספים קבועים וגם יו"ר דירקטוריון קבוע. המבקר העיר כי אי איוש תפקידי מפתח קבועים של שומרי סף האחראים לכל ענייניה הכספיים של החברה ולפיקוח על עמידתה בדרישות החוק והתקנות, במשך פרק זמן כה ארוך, מחליש את הפרק והפיקוח על ניהול ענייני החברה.

 

בדברי הסיכום כתב המבקר כי נמצאו כשלים חורים בהתנהלות החברה בכל הנוגע להתקשרותה עם יועץ למתן חוות דעת לגבי דרישות קבלנים לתוספת תשלום מהחברה, ובנוגע למינויו לתפקיד יו"ר ועדת החריגים ובהתנהלות המנכ"ל הקודם ברס.

 

תגובת חברת נתיבי ישראל: "החברה קיבלה לידיה את דו"ח הביקורת ופועלת ליישם את המלצותיו. הדירקטוריון וההנהלה נוקטים בצעדים חריפים ומשמעותיים לתיקון הליקויים ולהגברת הבקרות הפנימיות. בין הפעולות שכבר יישמה החברה: עדכון והטמעת נהלים חדשים ומחמירים, מינוי בעל תפקיד בכיר האחראי על אכיפת התקנות, חיזוק משמעותי של מערך מבקר הפנים בחברה, שינוי מבני של "ועדת חריגים" שבראשה עומדת כיום מנהלת בכירה.

 

"בנוסף, הקימה החברה מנגנונים למניעת ניגוד עניינים והטמיעה קוד אתי המחייב הן את עובדיה והן את הספקים והיועצים, כתנאי לעבודה בחברה. הדירקטוריון עוקב ומפקח אחר ביצוע החלטות אלה ובמקביל פועל לאיתור מנכ"ל חדש, שיוביל את החברה ועובדיה בביצוע המשימות האדירות שהטילה עליה הממשלה בפיתוח והקמת רשת הכבישים ומסילות הרכבת בישראל".

 

תגובת שי ברס (באמצעות פרקליטיו עו"ד נבות תל-צור וטל שפירא): "באשר להתקשרות עם המהנדס העומד במוקד דו"ח המבקר, מדובר בהתקשרות שנעשתה על בסיס שיקולים מקצועיים ועניינים גרידא, שאושרה על דעת כל הגורמים הרלוונטיים בחברה, לרבות היועץ המשפטי של החברה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים