שתף קטע נבחר

נתניהו בפייסבוק: עוסק בביטחון, נמלט מעוני

רה"מ מוביל מול מתחריו בתעמולה בפיסבוק, עם 140 אלף לייקים לדף הרשמי וממוצע של 2.5 פוסטים ביום. הקו של נתניהו במדיה החברתית: עיסוק בנושאי ביטחון, התעלמות מבעיות חברתיות ותקיפות אישיות בעקבות הפרשיות סביב התנהלות רעייתו. ואיך פועלים בנט, לפיד, לבני והרצוג? סקירה

הפוסטים החדשים, שעולים בדף הפייסבוק של ראש הממשלה, בנימין נתניהו , יכולים ללמד על תחושת הלחץ בה הוא נמצא, בעיקר סביב סערת הבקבוקים הממוחזרים, ולאחר שמבקר המדינה , השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, העביר ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, את הטיפול בפרשת רהיטי הגן של שרה נתניהו .

 

לכתבות נוספות בערוץ מדיה

 

>>> עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

 

אתמול העלה נתניהו תצהיר, באמצעותו ניסה להוכיח את חפותה ותמימותה של רעייתו בפרשה זו. זאת בהמשך לפוסט שהעלה ביום שישי, כמה דקות לפני כניסת השבת, בו כתב בין היתר את ה-"אני מאשים" שלו: "אין גבול לשיטת הקטרוג, בה נוקטים גורמים מובילים בתקשורת, בניסיונם להפיל את שלטון הליכוד בהנהגתי ולהחליפו בממשלת שמאל בראשות ציפי ובוז'י. תוך כדי המצב הביטחוני בגבול הצפון, והדהירה של איראן להסכם גרעיני רע, שיסכן את ביטחונה של ישראל, סוקרה בהבלטה השאלה 'הקיומית': מיחזור בקבוקים במעון ראש הממשלה. מדובר בסיפור ממוחזר, ישן ומנופח". 

 

עמוד הפייסבוק של נתניהו משדר תחושת לחץ, גם בגלל תכיפות העלאת הפוסטים וגם בגלל התכנים עצמם. הסרטון שהוא העלה אתמול, "מי ישמור לך על הילדים", הוא דוגמא לכך. הסרטון קיבל עד עכשיו כ-7,800 לייקים, וספג ביקורת רבה מצד יריביו. 

 

יש לזכור שסקרים אחרונים הראו שהמחנה הציוני, בראשות יצחק הרצוג וציפי לבני, נמצא עדיין מעל הליכוד בראשות נתניהו, ולכן הוא תוקף אישית את הרצוג ולבני דרך הילדים. הוא לא שלח למשל, דרך פייסבוק, איחולי החלמה לשר אורי אורבך ולא נוגע בדילמות כלכליות וחברתיות.

קמפיין הבייביסיטר - ספג ביקורות מקיר לקיר ()
קמפיין הבייביסיטר - ספג ביקורות מקיר לקיר
 

מבדיקה שערכה חברת "ויגו" מקבוצת יפעת, המתמחה בפעילות במדיה החברתית, עולה כי נתניהו מחזיק בשיא הפרסומים בדף הפייסבוק שלו, למול ראשי המפלגות האחרות. יש לציין שעלות תיחזוק רשתות חברתיות, הכולל מלבד תחזוק פייסבוק גם פעילות יומיומית בטוויטר וכן הכנת והפצת סרטוני יוטיוב ואינסטגרם, מוערכת בכמה עשרות אלפי שקלים בחודש.

 

נכון לשבוע שעבר, היו לדף הרשמי של נתניהו בפייסבוק מיליון ו-140 אלף לייקים, וכן ממוצע של 2.5 פוסטים שהוא אישית כותב ביום, שזוכים יחד לכ-2,500 שיתופים ביום.

 

בטוויטר היו לנתניהו 375 אלף עוקבים, כ-8 מיליון צפיות בסרטי היוטיוב שלו, ו-8,700 עוקבים באינסטגרם. בנוסף הוא פרסם את סרטון "המנהיגות" שלו ופרסם 11 פוסטים על איראן ועל הנאום הצפוי שלו בקונגרס.

 

אחרי ראש הממשלה מגיע השר נפתלי בנט ראש מפלגת הבית היהודי, עם 390 אלף לייקים לעמוד הפייסבוק שלו, 1,200 שיתופים ל-5 פוסטים בממוצע ליום, שהוא כותב אישית, 14,600 עוקבים בטוויטר, מספר דומה של צופים בסרטוני היוטיוב, ו-395 עוקבים בלבד באינסטגרם. לבנט יש בפייסבוק גם ערוץ שידור חי.

 

יאיר לפיד, ראש מפלגת יש עתיד, מחזיק ב-375 אלף לייקים לעמוד הפייסבוק שלו, 350 שיתופים ל-2 פוסטים בממוצע ליום, 3.420 עוקבים בטוויטר, וכן הוא מחזיק בשיא העוקבים באינסטרגם - 10,500. גם ללפיד יש בפייסבוק ערוץ שידור חי.

 

לעומתם, האסטרטגיה בניו מדיה של הרצוג ולבני שונה. ללבני יש בסה"כ 101 אלף לייקים לעמוד הפייסבוק שלה, להרצוג 60 אלף לייקים, אבל הם מעלים סרטונים מפלגתיים זהים: בשבוע שעבר היה הסרט שבו ראו את נתניהו ובנט מפלרטטים.

 


פעילות ראשי המפלגות במדיה החברתית

פעילות ראשי המפלגות במדיה החברתית
פוליטיקאי מספר לייקים בפייסבוק מספר שיתופים בפייסבוק מספר עוקבים בטוויטר
בנימין נתניהו 1,140,000 2,500 שיתופים ל-2.5 פוסטים בממוצע ביום 357,000 עוקבים
נפתלי בנט 390,000 1,200 שיתופים ל-5 פוסטים בממוצע ביום 14,600 עוקבים
יאיר לפיד 375,000 350 שיתופים ל-2 פוסטים בממוצע ביום 3,420 עוקבים
אביגדור ליברמן 193,000 30 שיתופים לפוסט בממוצע ביום 9,900 עוקבים
ציפי לבני 101,000 350 שיתופים ל-2 פוסטים בממוצע ביום 22,700 עוקבים
זהבה גלאון 69,000 100 שיתופים ל-2 פוסטים בממוצע ביום 3,200 עוקבים
משה כחלון 67,000 250 שיתופים ל-1.5 פוסטים ביום 2,000 עוקבים
יצחק הרצוג 60,000 200 שיתופים ל-2 פוסטים בממוצע ביום --
אריה דרעי 55,000 120 שיתופים לפוסט בממוצע ביום 4,500 עוקבים
אלי ישי 18,000 15 שיתופים לפוסט בממוצע ביום 360 עוקבים

פעילות ראשי המפלגות במדיה החברתית - הטבלה המלאה

 

יש לציין, כי כשרוצים להגיע לכמה שיותר לייקים ושיתופים, משלמים לפייסבוק עבור קידום פוסטים לקהלי יעד מסויימים לפי קריטריונים כמו שכבת גיל, מגדר, תחביבים או מקום מגורים. התשלום מתחיל מכמה עשרות שקלים ויכול להגיע לאלפי שקלים ביום - תלוי במספר הקידומים ובכמות הלייקים והשיתופים אליהם מבקשים להגיע.

 

סרטונים - במה לעלבונות אישיים

השימוש במדיה החברתית שהפך לזירה העיקרית בבחירות הקודמות, מתחזק עוד יותר במערכת הבחירות הנוכחית. אמנם פייסבוק הוא זירת המדיה החברתית המרכזית בישראל, אבל התחרות בין המועמדים מתנהלת גם באמצעות סרטונים, משחקים ופעילויות שניתן לכנותן 'נגטיביות', כיוון שרובן נועדו לפגוע או ללגלג על המועמדים האחרים.

 

בזירה זו, מסבירים ב"ויגו", מובילה התחרות הפרסונלית שבין נתניהו ובנט לבין הרצוג ולבני. התעמולה מתרחשת גם בטוויטר. קהל הבוחרים ברובו אמנם לא נמצא בטוויטר, אבל הפוליטיקאים משתמשים בו כדי לפנות באופן ישיר לכתבים, אנשי תקשורת ומעצבי דעת קהל, וכאמצעי להעברת מסרים ישירים בין המחנות. כך למשל, בשבוע שעבר הפתיע יו"ר תנועת ש"ס, אריה דרעי, כשניצל את הזירה הזאת מול לפיד.

 

למול התחזקות פייסבוק וטוויטר, האמצעי של כתיבת בלוגים אישיים, שהיה כלי משמעותי במערכות הבחירות הקודמות, כמעט ולא קיים כאמצעי אצל אף אחד מהפוליטיקאים.

 

לדברי רביב טל, מנכ"ל ויגו, "שלושת השחקנים המובילים במדיה החברתית הם נתניהו, בנט ולפיד. נתניהו מקפיד על ניהול פעילות מקצועי במדיה החברתית בשנים אלו. הוא מחזיק בקהל האוהדים הגדול ביותר, כשחלק גדול מהאוהדים שלו הם תושבי ארה"ב, שלא בהכרח יצביעו בבחירות.

 

"הוא מעלה תכנים בקצב גבוה, וממשיך כל הזמן להשתמש בקו המדיני-ביטחוני. כשהוא נדרש או מחליט להתייחס לנתונים כלכליים, הוא עושה זאת מזווית המאקרו: צמיחה, אינפלציה ואבטלה, אך לא מתייחס כלל לזווית החברתית. הוא לא מתייחס לעוני בישראל ולבעיות אישיות של קהל הבוחרים, אבל כן מתייחס לבעיות האישיות שלו".

 

לדברי טל, "הקו של בנט הוא בעיקר איחוד הימין כנגד שמאל, כמו למשל בפוסט שנכתב בעמוד שלו: 'לא יורים לתוך הנגמ"ש – והליכוד הוא חלק מהנגמ"ש'. השבוע בנט יצא בהתקפות אישיות נגד יוסי יונה, המועמד לכנסת מטעם המחנה הציוני, ובשבוע שקדם לו התקיף את יו"ר העבודה הרצוג, את חברות הכנסת מטעם העבודה מרב מיכאלי וסתיו שפיר, את זוהר בהלול המועמד לכנסת מטעם המחנה הציוני, ועוד. בנט ניצל את האלמנט החברתי כדי לצרף למפלגה את ינון מגל ובסוף השבוע גם את אלי אוחנה. הצירוף נתקל בתגובות סוערות ברשת על כך שהפך את מדיניות השיריונים לתכנית ריאליטי". 

 

טל מוסיף כי "לפיד, שהיה כוכב המדיה החברתית במערכת הבחירות הקודמת, ממשיך לנצל את הפלטפורמה בצורה מיטבית כדי לאחד את התומכים, וגם מנסה להשתמש בה כדי לשכנע מצביעים חדשים. 'יש עתיד' היא המפלגה הכי פעילה במדיה החברתית: כל המועמדים פועלים בפייסבוק, משנים תמונות ומעלים תכנים משותפים. צוות המגיבים של המפלגה עשיר ומגיע לכל פנייה.

 

"לעומתם, לבני והרצוג, על אף המיקום הגבוה שלהם בסקרים, משתמשים במדיה החברתית רק כדי לפרסם תכנים ולהעלות סרטונים במסגרת מלחמה אישית מול נתניהו. הפעילות של הרצוג חלשה אפילו ביחס לפוליטיקאים החרדים, ולבני סופגת לעתים ביקורת על קיצוניות".

 

יועץ התקשורת מעין נוה, ראש משרד יחסי הציבור Now-You מוסיף: "הרשת גועשת, ומהווה כר פורה לבחינה של ספינים ומסרים שתומכים בנתונים העולים ממחקרים. מעניין לראות, כי בתמונה הכללית הנושאים הכלכליים והחברתיים, על אף מרכזיותם עבור בעלי זכות בחירה, אינם מובילים את סדר היום הציבורי והתקשורתי. את מקומם תופשים נושאים בעלי גוון ביטחוני ומדיני, וספינים כגון ההתקפה על התקשורת, שמשרתים יותר את נתניהו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבישג שאר-ישוב, גיל יוחנן
לא מתעסק בחברתי אלא בהגנה על אשתו
צילום: אבישג שאר-ישוב, גיל יוחנן
מומלצים