שתף קטע נבחר

גם ירוק, גם טכנולוגי, וגם גאווה ישראלית

מערכת TaxiBot של התעשייה האווירית, המשמשת להסעת מטוסים על הקרקע, הושקה בפרנקפורט. המטרה: לחסוך בדלק ולהפחית זיהום. כך לדוגמא, צריכת דלק של בואינג 747 במהלך 17 דקות הסעה על הקרקע מגיעה ל-1 טון דלק. הסעה באמצעות טקסיבוט צורכת 85% פחות דלק

התעשייה האווירית השיקה אתמול (ה') באופן רשמי את מערכת ה-TaxiBot, המשמשת להסעת מטוסים מסחריים על הקרקע, עם כניסה לשימוש פעיל בנמל התעופה של פרנקפורט. לאחר תהליך בדיקה מקיף וממושך, החלה חברת התעופה לופטהנזה להשתמש במערכות הטקסיבוט לטיסות מסחריות של מטוסים מסוג 737. המערכת החדשה מצהירה על חיסכון רב של דלק, זיהום אוויר, שיפור הבטיחות והפחתת הרעש. באירוע בנמל התעופה הודגמו יכולות המערכת לאנשי תקשורת מכל העולם.

 

מה עושה המערכת, בעצם? כאשר מטוסים מסחריים נוסעים על פני הקרקע, הם משתמשים במנועים שלהם. במהלך ההסעה הקרקעית, המטוסים שורפים כמויות גדולות של דלק, פולטים כמות אדירה של פחמן דו-חמצני, ובנוסף גם עשויים לדרום לנזק של אובייקטים הנמצאים בדרך ויוצרים רעש בשדה התעופה.

 

לצפייה בסרטון על המערכת 

 

הטקסיבוט מציע לכך פתרון: מדובר ברכב רובוטי למחצה, הנשלט על ידי הטייס, שמטרתו הסעת המטוסים מהשרוול אל מסלול ההמראה בלי שימוש במנועי המטוס. השימוש במערכת מאפשר למטוס להתניע רק במסלול ההמראה, וכך לצמצם את זמן השימוש על פני הקרקע.

 

המנועים של הטקסיבוט הם היברידיים (דיזל וחשמל), כך שלא נשרף דלק סילוני יקר ומזהם. התועלת הסביבתית ברורה: המנועים של הטקסיבוט מזהמים ברמה הרבה יותר נמוכה לעומת מנוע סילוני, שמטרתו המקורית היא הטסת מטוס מסחרי בגובה של קילומטרים.

 

לשם השוואה, צריכת דלק של מטוס בואינג 747 במהלך 17 דקות של הסעה על פי הקרקע, מגיעה לכ-1 טון דלק. הסעה באמצעות טקסיבוט צורכת 85% פחות מבחינת כמות דלק – 25- 30 ליטרים לאותה פעולה בדיוק. מבחינת דריסת רגל סביבתית, הסעה כזו על ידי המטוס עצמו פולטת 3.2 טון של פחמן דו-חמצני, לעומת כ-60 ק"ג בלבד בעת שימוש בטקסיבוט.

 

מהפכה ירוקה בעולם התעופה המסחרי

התעשייה האווירית מתגאה במנועי הדיזל-חשמל של טקסיבוט, על כך שהם מונעים זליגת נוזלים הידראוליים על מסלולי ההסעה, הם "ירוקים", על פי הגדרת החברה, קלים יותר לתחזוקה ובעלי אורך חיים רב יותר.

 

"טקסיבוט הוא פתרון הסעת המטוסים היחיד בעולם שזכה לרישוי מטעם רשויות התעופה", אמר שוקי אלדר, סמנכ"ל רכש ולוגיסטיקה של התעשייה האווירית. "אנו גאים ביצירת מהפכה חדשנית וידידותית לסביבה בעולם התעופה המסחרי, ומודים לחברת לופטהנזה על שיתוף הפעולה והתמיכה לתהליך ניסוי המערכת, רישיונה, והבאתה לשימוש פעיל".

 

קיי קראטקי, חבר דירקטוריון לופטהנזה לענייני תפעול ונמל פרנקפורט, אמר כי "קבוצת לופטהנזה מציבה סטנדרטים גלובליים בנושאי קיימות וניידות." עוד הוסיף קראטקי כי "המצאות חדשניות כדוגמת מערכת הטקסיבוט מאפשרות לנו, מעבר לחסכון הניכר בדלק, הפחתה משמעותית של רעש ופליטת גזים מזהמים בשדות התעופה. השימוש בטקסיבוט בנמל פרנקפורט יחסוך למעלה מ-2,700 טון דלק בטיסות בשנה". 

 

מהתעשייה האווירית נמסר כי בנוסף ללופטהנזה, המערכת מעוררת עניין בקרב חברות תעופה, שירתי קרקע, ציוד ונמלי תעופה מובילים בצפון אמריקה, אירופה ואסיה. בסוף שנת 2014, למשל, נחתם מזכר הבנות בין התעשייה האווירית וחברת TLD לבין חברת התעופה אייר פראנס, לבחינה ולמידה של הפעלת הטקסיבוט בנמל התעופה שארל דה גול בפריס.

 

מערכת הטקסיבוט נמצאת בפיתוח משנת 2007, על ידי התעשייה האווירית בשיתוף קבוצת TLD הצרפתית – החברה המובילה בעולם לייצור גוררי מטוסים וציוד עזר קרקעי לתעשיית התעופה, ועם לופטהנזה LEOS - חברת השינוע הקרקעי של לופטהנזה (Lufthansa Engineering and Operational Services). חברות המטוסים בואינג ואיירבס תומכות בפרויקט באופן פעיל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מסך מסרטון התעשייה האווירית לישראל IAI
מערכת ה-TaxiBot
צילום מסך מסרטון התעשייה האווירית לישראל IAI
מומלצים