שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לקראת החום: איך להימנע מנזקי הקיץ?
    כשאנחנו חושבים על קיץ, רובנו מפנטזים על ים, שמש וחופש, אך כל אלו עלולים להגיע יחד עם כוויות מהשמש, כוויות מדוזות ושפשפות הנגרמות בגלל הלחות. כך תתכוננו לקיץ כדי לעבור אותו בלי נזקים
    האם הקיץ מסוכן עבורנו? הקיץ הוא העונה כמעט הכי אהובה על בים - חופש, ים, חום והרבה מאוד שמש. אבל בד בבד, זו עונה שבה עלולים להיגרם לנו המון נזקים בדיוק בגלל אותן סיבות: ים, חום והרבה מאוד שמש.

     

    כדי לדעת להגן על עצמנו מפני סכנות הקיץ, כדאי לדעת למה הן מסוכנות ולהתכונן אליהן מראש, וכך להצליח ליהנות מהקיץ.

     

    קראו עוד במדור פארם נט

    מזיעים וסובלים? פתרונות שיעזרו להתמודד

    טסים לחופש: איך זה עלול לגרום לבעיות בבטן?

    הכירו: תרופות בהתאמה אישית - כך זה נעשה

     

    נזק לעור

    אחד האיברים שסובל בקיץ הוא העור שלנו. הוא מהווה כ-15% ממשקל הגוף, מכסה כמעט את כל הגוף ומשמש בו זמנית לתפקידים שונים, כמו למשל, ויסות טמפרטורה או ייצור ויטמינים.

     

    "עור הגוף שלנו מורכב משלושה רבדים: עילית העור (אפידרמיס), העור (דרמיס) ותת העור (היפודרמיס). הוא מכיל זקיקי שיער, בלוטות שומן ובלוטות חלב. בקרב תינוקות וילדים הוא מהווה את אחד מהאיברים הגדולים ביותר, מאחר ויחסית לנפח הגוף שלהם, העור תופס שטח גדול מאוד", מסביר ד"ר שמואל גור, מומחה לרפואת ילדים.

     

    הוא מוסיף ואומר כי התפקיד העיקרי של הגוף הוא לווסת את הטמפרטורה שלו. העור פולט זיעה מבלוטות הזיעה בעור, בעוד שכלי הדם ורקמת השומן הנמצאים בשכבות התחתונות של העור מסייעים לשמור על חום הגוף בסביבה קרה. שער הגוף מסייע גם הוא לשמירה על חום בכך שהשערות לוכדות בתוכן אוויר.

     

    בנוסף לתפקיד זה, לעור ישנו גם תפקידים נוספים, דוגמת מניעת התייבשות הרקמות הפנימיות של הגוף כמו גם מניעה של פגיעה על ידי גורמים חיצוניים. בעור נאגרים מים, מלחים ושומן, וזה המקום בו הגוף מייצר ויטמין D ואוגר אותו.

     

    העור משמש כמובן כאיבר תחושה, ומהווה חסם לכניסה של גורמים מזיקים לגוף ולכן הוא נחשב לחלק מהמערכת החיסונית של הגוף.

      

    להיזהר מהשמש

    השמירה על העור הופכת משמעותית ביותר בקיץ בגלל העובדה שהעור חשוף לשמש ועלול להינזק. שירלי קטרון, רוקחת סופר- פארם, מסבירה איך השמש והקרינה עלולים להזיק לעור: "קרינת שמש מורכבת מקרינה באורכים שונים. בין השאר, קיימת קרינה על סגולית וקרינה נראית לעין. קרני ה-A הן הקרניים הארוכות יותר, ואילו קרני B הן הקצרות יותר והן אלה הגורמות לנזק נראה לעין ומיידי. 

     

    "השימוש במסנני קרינה מגן על העור כי הם סופגים את הקרינה, ובעצם פועלים כמו מראה. הם קולטים את הקרינה אליהם ונספגים בשכבה העליונה של העור. 

     

    הפתרון הוא בשמירה והגנה על העור, וביציאה לשמש בשעות פחות חמות ופחות מסוכנות.

     

    קטרון מסבירה כי להגנה מקסימלית מומלץ להקפיד על הצעדים הבאים:

     

    בחירה נכונה של מסנני הקרינה: על כל המסננים מופיעות האותיות - SPF - sun protecting factor. כשהמספרים המופיעים ליד הכיתוב נעים בין 15 ל-100.

    משמעות המספרים היא מדד הזמן שבו העור מוגן מפני הסימן החיצוני הראשון לנזק - כוויה בעור.

     

    קטרון מוסיפה ואומרת כי גם משרד הבריאות מאפשר לכתוב על מסנן הקרינה שהוא מגן על העור גם מפני קרינת UVA אם הוא מסנן לפחות 90% מהקרניים הללו", וכך צריך לבחור את המספרים נכון.

     

    מריחה מספיקה. צריך למרוח כ- 2 מ"ג חומר. אולם אם מורחים כמחצית מהכמות המומלצת, רמת ההגנה של המסנן יורדת. בכל מקרה צריך להקפיד על "מריחה כפולה" - חצי שעה לפני היציאה מהבית, וממש לפני היציאה.

     

    כיסוי מלא: יש לוודא שכל העור שאינו מוגן על ידי לבוש, יימרח בתכשיר (כגון: אוזניים, עורף, גב היד, כפות רגליים ועוד).

      

    שמירה על עור שלם: אין להשתמש בתכשיר ההגנה על עור פצוע, או אם ידועה רגישות לאחד המרכיבים שלו. מומלץ להשתמש בתכשיר מתאים לאחר התייעצות עם רופא עור.

     

    להתאים את מסנני הקרינה לעור: קטרון מוסיפה ואומרת כי רצוי למצוא את סוג העור המתאים לכל אחד. 

     

    לבוש  מתאים: מעבר לכך חשוב להקפיד על אמצעי זהירות נוספים. רצוי להלביש את הילדים בבגדים שיאפשרו הגנה מקסימלית עם נוחות תפקודית. ישנם בדים יעודיים הנושאים תו "בגד מסנן קרינה" המשמשים לשם כך. בנוסף יש לחבוש כובע ולהצטייד במשקפי שמש. 

     

    לא רק בחוף: השימוש בקרם הגנה צריך להיות לא רק בשפת הים והבריכה אלא בחשיפה לשמש באופן כללי, למשל בעת נסיעות ארוכות ברכב או פעילות פנאי בגנים. גם בבוקר בדרך לבית הספר, לקראת יום הלימודים או היציאה לעבודה.

       

    להיזהר מהמדוזות בחוף הים (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
    להיזהר מהמדוזות בחוף הים(צילום: אבי מועלם)

    צריבות מדוזה

    עוד תופעה כואבת בקיץ היא עקיצת מדוזות. אבל כדאי לדעת שמדוזות אינן עוקצות. תחושת הצריבה נובעת מחשיפה לריר שהמדוזה מפרישה, פעולה שהיא עושה לצרכי הגנה. זו הסיבה שניתן להיפגע מהריר גם אם לא נמצאים בקרבת מדוזה, למרות שככל שמתקרבים אליה כמות הריר עולה. צריבה מריר המדוזה עלולה לגרום לאודם, נפיחות וכאב.

     

    כדי להימנע מכך חשוב שלא להיכנס לים בזמן שיש בו נחילי מדוזות. אם בכל זאת נפגעתם, הטיפול מתבסס על שטיפה במים רגילים לשם הרחקת הריר. יש האומרים שחומץ מנטרל את פעולת הריר ומונע את הכאב וזה מה שיש לרוב בסככות המצילים.

     

    קטרון מסבירה מה יכול לעזור להתמודד עם העקיצה: תכשירים היכולים לסייע בהקלה על הסימפטומים, כמו למשל, "בפנטן פלוס" של חברת באייר, אלוורה, פניסטיל ג'ל, דיאפין, Nכוויה ועוד. "בכל מקרה שאין שיפור מומלץ לפנות לייעוץ רפואי".

      

    פריחה ושפשפת

    בצד הסכנה שבחשיפה לשמש, יכולות להתרחש תופעות נוספות בעונה הזו. החום, הלחות ואוורור לא טוב יכולים לגרום לפריחות ולגירויים. תופעה זו מתרחשת בעיקר באזורי קפלים, כגון קפלי צוואר, בתי שחי, מאחורי הברכיים ובמשפעות.

     

    קטרון מסבירה כי גם לתופעה הזו יש פתרון. ניתן למנוע אותה באמצעות שמירה על היגיינה, לבישת בדים טבעיים, סופגים ומנדפי זיעה, כגון כותנה, ושימוש בקרמים שימענו או יקלו על האודם והגירוי וימנעו פטרת.

     

    התכשירים שיכולים לעזור הם: טלק, תכשירים אנטי פטרייתיים, טריפלדרם, ויטה מרפן, בפנטן פלוס, קלאמין לפצעים, וגם אלוורה, פניסטיל ג'ל ודיאפין,

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים