שתף קטע נבחר
צילום: AP

ניסוי כואב לגוגל: גם המכונית האוטונומית מתנגשת

מכוניות ללא נהג יהפכו תוך עשור לכל היותר לחלק בלתי נפרד מהכביש הציבורי, אבל בינתיים הן מעורבות בכפליים תאונות מרכב רגיל. גוגל בתגובה: אנחנו לא אשמים

גוגל מאשרת: מכוניות ללא נהג אותן היא מנסה על כבישי קלפורניה היו מעורבות עד כה ב-11 תאונות דרכים. הנתון המפתיע פורסם על-ידי ענקית הטכנולוגיה לאחר שנחשף כי החברה העבירה לרשויות בקליפורניה דיווח על לא פחות משלושה מקרים שונים בהם מכוניותיה היו מעורבות בתאונות מאז ספטמבר, במסגרת חובת הדיווח אותה הנהיגה המדינה.

 

 

המכוניות ללא נהג של גוגל. 11 תאונות, "לא באשמתן" (צילום: AP) (צילום: AP)
המכוניות ללא נהג של גוגל. 11 תאונות, "לא באשמתן"(צילום: AP)

 

באופן טבעי, בגוגל ניסו להמעיט בחשיבות האירועים. מנהל תחום הנהיגה האוטונומית בחברה, כריס ארמסון, ציין כי המכוניות היו מעורבות בתאונות קלות עם "נזק קל ובלי נפגעים", לאחר נסיעה מצטברת של למעלה מ-2.7 מיליון קילומטרים, מתוכם כ-1.6 מיליון במצב נהיגה אוטונומית. על-פי ארמסון, "אף אחד מהמקרים לא נגרם באשמת הרכב האוטונומי". לדבריו, בשבעה מהמקרים הרכב נפגע מאחור על-ידי מכונית רגילה, בדרך כלל בעמידה או גלישה לעצירה ולעיתים גם בכביש מהיר. בתאונות אחרות הפגיעה התרחשה מהצד על-ידי רכב אחר. בשמונה מקרים התאונות התרחשו בכבישים עירוניים.

 

ספקית החלפים האמריקאית דלפי, המפעילה אף היא צי מצומצם של מכוניות ללא נהג, הודיעה כי גם היא הייתה מעורבת בתאונה, והגדילה לעשות ושלחה את הדו"ח המלא לסוכנות הידיעות AP. גוגל לעומתה לא עשתה זאת, והסתפקה במספר התאונות ובהצהרה לפיה מכוניותיה אינן אשמות, בצעד שגרר ביקורת חריגה מצד אוהדי ומבקרי המכוניות החשמליות, לגבי היעדר השקיפות בנוגע לסיבות שגרמו לתאונות הדרכים. משרד התחבורה בקליפורניה הבהיר כי לא יפרסם פרטים מתיקי התאונות.

 

המבקרים מזכירים בין היתר כי גוגל מעוניינת להציע מכונית בלי הגה ודוושות, שלא יאפשרו לנהג לקחת שליטה ידנית על פעולות המכונית גם בעת חירום. החלטה זו הופכת לטענתם את נחיצות הגילוי הנאות לגדולה עוד יותר, שכן חשוב לדעת מה הסיבות לתאונות בשלבי פיתוח, כדי לוודא שאין אשמה בטכנולוגיה.

 

המכונית ללא נהג של דלפי, בשיתוף מובילאיי ()
המכונית ללא נהג של דלפי, בשיתוף מובילאיי

 

דו"ח התאונה של דלפי מציין כי המכונית שלה, מדגם ה-SQ5 של אודי שפותחה יחד עם מובילאיי הישראלית, ניזוקה קלות בחרטום לאחר שמכונית שחצתה את הצומת פגעה בה. דלפי הצהירה כי מכוניתה עמדה באותו זמן ולא הייתה במצב נהיגה אוטונומי.

 

על-פי AP, חמש חברות נוספות שבוחנות מכוניות ללא נהג, לא סבלו מתאונות כלשהן. בסך הכל בקליפורניה נעות כיום 48 מכוניות ללא נהג שקיבלו רישיון ניסוי מהמדינה. קליפורניה היא מהראשונות בעולם שמאפשרת למכוניות אוטונומיות לנוע בשטחה, אם כי עדיין רק למטרות מחקר ופיתוח. חלק גדול מהמכוניות נמצאות בבעלות גוגל - בהן 23 רכבי פנאי מדגם ה-RX של לקסוס. 

 

נתונים שפרסמה בעבר הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA), מצביעים על כך ששיעור התאונות הקלות - רק נזק בלי פגיעות בנפש - עומד על 0.3 תאונות לכל 100 אלף מייל נהיגה (כ-160 אלף ק"מ) בממוצע. שיעור התאונות בגוגל עומד כעת על כפליים מכך - 0.6 תאונות ל-100 אלף מייל נהיגה. בחברה ציינו עם זאת כי לפי מידע שברשותם, קרוב לחמישה מיליון מקרי תאונה אינם מדווחים לרשויות בשנה, כך שקשה לנקוב במספר מדויק לתופעה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
המכונית ללא נהג של גוגל
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים