שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עיכוב התפתחותי: מתי באמת יש בעיה?
    למרות שלכל ילד יש את הקצב שלו לגדול ולהתפתח, יש רצף פעולות שהוא צריך לדעת לעשות מהרגע שהוא נולד ועד גיל שלוש. אז מתי אפשר להירגע ולתת לו את הזמן ומתי עדיף לקבוע מועד לאבחון? מדריך להורה המודאג
    הורים לילדים עם עיכוב התפתחותי מעידים כי כבר בשלבים מוקדמים החלו לחשוד כי משהו אינו כשורה. מעקב ובחינת התפתחות ילדינו עשוי לסייע לנו לאתר קשיים במועד ולטפל בהם בשלבים מוקדמים.

     

    עוד בנושא:

    התפתחות הילד: הסימנים שצריכים להדליק נורה אדומה

    חייבים טיפול? מה עושים כשהילד מגמגם

    הילד נופל, שובר? אולי זו הפרעה התפתחותית בקואורדינציה

     

    מומלץ לכל הורה להכיר את רצף ההתפתחות הרצויה, במיוחד מלידה ועד גיל שלוש שנים ואף את הקשיים המחייבים אבחון או בחינה מעמיקה יותר של הקושי באמצעות הגורם המוסמך לכך.

     

    בשנה הראשונה לחייו

    • התפתחות מוטורית מהירה ומתמדת - התינוק, אשר בהתחלה תנועותיו לא מכוונות, לומד בהדרגה להחזיק את ראשו, להתהפך, לשבת ולזחול. לקראת סוף השנה הראשונה הוא מצליח להיעמד בכוחות עצמו, לצעוד תוך הישענות על חפצים ואף לצעוד מספר צעדים לבדו.

       

      ילד אשר מאחר מעט בהשגת אבני הדרך המוטוריות אבל משיג אותן על פי הסדר, לא תהיה סיבה לדאגה, אבל אם הילד מאוד פסיבי, שנמנע מפעילות מוטורית ולא יושב עד גיל 10 חודשים לדוגמה, מומלץ לגשת לפיזיותרפיסט לאבחון.


    ,

    לקראת סוף השנה הראשונה - מצליח לעמוד בכוחות עצמו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לקראת סוף השנה הראשונה - מצליח לעמוד בכוחות עצמו(צילום: shutterstock)

    גם בתחום המוטוריקה העדינה נראה התמחות הדרגתית באחיזת חפצים, כאשר לקראת סוף השנה הראשונה נצפה לראות 'אחיזת פינצטה' (אחיזה בחפץ קטן באגודל ובאצבע), לא כולם חייבים להצליח אבל הסימן המדאיג יהיה כאשר הילד לא ינסה אפילו או יימנע ממשחק עם האצבעות בחפצים קטנים והוא כבר בן שנה.

     

    • תקשורת וחברתיות - כבר בחודשים הראשונים לחייו הופך התינוק מיצור פאסיבי אשר בעיקר מתבונן וסוקר את סביבתו, ליצור חברתי ותקשורתי אשר מחייך, צוחק ומשמיע קולות כלפי הסובבים אותו, וכך יוצר עמם קשר חברתי.

     

    סביב גיל שבעה חודשים מתפתחת 'חרדת זרים', הוא מסוגל לשחק משחקים חברתיים פשוטים עם מבוגרים ('קוקו'), להביע באופן ברור רגשות, לשחק משחק כדור פשוט ולתת צעצוע בעקבות בקשה מילולית או ג'סטה.

     

    כמו כן התינוק אומר מלים ראשונות (אבא, אמא). התנהגות של ילד אשר לא יפתח משחקים חברתיים ואף יצטיין במשחק עצמאי שלא כולל מעורבות של המבוגרים המשמעותיים עבורו, תדליק נורה אדומה. כך גם ילד שיתנגד לקרבה או הדדיות ומאידך "ילך עם כל אחד" ולא יביע העדפה ברורה למשפחתו.

     

    • חוקר קטן - השנה הראשונה מאופיינת ב'משחק חקרני' – התינוק חוקר חפצים תוך התבוננות בהם, מישושם, הכנסתם לפה או זריקתם. לקראת סוף השנה הראשונה יראה התינוק העדפה לצעצוע אחד על פני אחר. נתחיל להיות מוטרדים כשהמשחק נשאר מונוטוני, לא הופך מגוון או מורחב ונשאר בעל אופי חושי (כגון הכנסת חפצים לפה עד גיל מאוחר).

     

    בשנה השנייה לחייו

    • יכולות מתפתחות ומתבססות - במהלך השנה השנייה מתבססת השליטה בפעולת ההליכה, ולקראת סופה הילד מסוגל לרוץ תוך שמירה על רמה מסוימת של שיווי משקל וכן לעלות ולרדת במדרגות.

     

    ניתן לראות גם יכולת מתפתחת לבנות מגדל בן חמש קוביות, להשתמש בכפית ללא סיוע ולצייר בתנועות מעגליות. ילדים עם עיכוב התפתחותי בתחום המשחק יציגו מיומנויות משחק צרות, חוזרות על עצמן ולא תמיד פונקציונאליות (כלומר יזרקו את הקוביות על הרצפה במקום לבנות מהן מגדל).

     

    • השפה נרכשת - בתחום השפתי מתרחשת בשנה זו קפיצה משמעותית. בסוף השנה השנייה אוצר המלים של הפעוט מונה כבר 20-50 מלים, והוא משתמש במשפטים קצרים בני 2-3 מילים.

     

    ילדים עם עיכוב התפתחותי ידברו בעיקר במילה אחת ("במבה", "מים"), ולעיתים ידברו על עצמם בגוף שני ("אתה רוצה לשתות"). מומלץ לגשת לאבחון של קלינאית תקשורת במידה והקושי מתמשך וניכר ביומיום.

     

    עוד נושאים מעניינים - בפייסבוק הורים של ynet

     

    • חיקוי ומשחק - הילד משכלל את מיומנויות החיקוי שלו, מסתכל ובוחן את סביבתו עם נטייה בולטת לחקות את המבוגרים והילדים בפעולות יומיום ומשחק. לדוגמה, ילד שהתפתחותו תקינה, בהגיעו לחצר הגן השעשועים יכין "אוכל" מחול ומים כפי שחבריו עושים למרות שלא הכיר זאת קודם או ילדה המסיעה את עגלת הבובה בדיוק כפי שאמה מסיעה את עגלתה שלה.

     

    לעומת זאת, ילד עם עיכוב התפתחותי עשוי לשחק לבדו ולהביע עניין מועט ויכולת חיקוי לקויה בקשר עם הנעשה סביבו. במקרה כזה, הילד לא יאמץ דפוסי משחק חדשים ולא נראה התפתחות ושכלול המשחק.

     

    בשנה השלישית לחייו

    • עולים מדרגה - הילד יכול לבצע פעולות מורכבות יותר, כגון קפיצה לרצפה ממדרגה או כיסא ורכיבה על תלת אופן. הילד אוחז בצבע כמו מבוגר ומסוגל לחקות ולהעתיק קוים ועיגולים פשוטים. ילדים עם עיכוב התפתחותי יהיו חששניים מדי או אמיצים מדי ולא מודעים לסכנות סביבם בבית ומחוצה לו.

     

    • פיתוח מיומנויות משחק - לקראת סוף השנה השלישית נראה משחק דמיוני עם ילדים ויכולת המתנה בתור לשימוש במתקנים כגון מגלשה. ילדים עם עיכוב התפתחותי יעדיפו משחק עצמאי יותר מאשר משותף, וכן ליקוי בהתעניינות באחרים (בעיקר בילדים) וברצונותיהם.

    מעדיף לשחק לבד או בחברה?  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מעדיף לשחק לבד או בחברה? (צילום: shutterstock)

    • ממילה למשפט - בתחום השפתי מתגבשת היכולת לדבר במשפטים מלאים תוך שימוש בכינויי שם ("הוא לקח לי"). לקראת סוף השנה השלישית הילד יכול לומר מה השימוש בחפצים כגון כדור, כף וכו'. במידה ויכולות אלו אינן נצפות כדאי לנסות ולעודד את הילד להתנסות.

     

    • עצמאי בשטח - בתחום העצמאות בגיל זה נצפה שהילד ילבש עצמאית פרטי לבוש פשוטים (תחתונים, מכנסיים קצרים) ויגלה עניין ומעורבות בעבודות הבית - הילד 'עוזר' לבשל, לנקות וכו'.

     

    כמו כן, נצפה לשליטה (חלקית לפחות) של הילד בצרכיו.במידה והילד מנסה תקופה ארוכה ולא מצליח או לחילופין אינו מעוניין לפתח את עצמאותו, מומלץ לגשת לאבחון של מרפאה בעיסוק.

     

    לבחון את המציאות בעיניים מפוכחות

    בבואנו להעריך את התפתחות ילדינו אל מול רצף ההתפתחות התקינה עלינו לבחון את המציאות בעיניים מפוכחות אך גם לזכור כי כל ילד הוא שונה ובעל קצב משלו. תהליך התפתחותו של אחד אינו דומה לשל אחר.

     

    בהחלט יכול להיות ילד שמאחר בהתפתחותו בתחום אחד או יותר (מוטורי, שפתי) והוא ישלים את הפער לבד, עם סבלנות והרבה אהבה ואילו יכול להיות ילד שמאחר בהתפתחותו ויזדקק לתמיכה של איש מקצוע (בתחום הטיפולי) על מנת להשלים את הפערים שצבר.

     

    בין האפשרויות יתכן שישנו ילד שמאחר בהתפתחותו ויאובחן עם תסמונת או לקות, והעיכוב הוא הנורה האדומה הראשונה בתהליך האבחון.

     

    אם הילד שלכם מאחר בהתפתחותו מה עליכם לעשות? ראשית, להיות ערניים, שנית, להגדיר באופן מדויק היכן הקושי ואז לפנות לעזרה מותאמת לקושי. מטרת הטיפול היא לקדם ולצמצם את הפערים ההתפתחותיים אם ישנם כאלו.

     

    מבלי להיכנס להיסטריה, אם מעקב אחרי הילד מעיד כי הקושי מתמשך ולא נפתר, ואולי אף ניכרים כמה קשיים במספר תחומי התפתחות - זה הזמן לקבוע מועד לאבחון התפתחותי מקיף.

     

    הכותבת היא מנתחת התנהגות מוסמכת (BCBA), מייסדת ומנהלת בית ליאור






     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    להיות ערניים לקצב ההתפתחות
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים