עשרות פעילים למען בעלי חיים מעמותת "אנונימוס לזכויות בעלי-חיים", "תנו לחיות לחיות" ופעילי הקבוצה "ישראל נגד משלוחים חיים", הפגינו אתמול (ה') מול משרד החקלאות בבית דגן. הפעילים קיימו במקום מיצג מחאה נגד יבוא של עגלים וטלאים חיים מאוסטרליה ואירופה לישראל.
מגיש: אטילה שומפלבי. מרואיין: רונן בר מעמותת "אנונימוס" (הפקה: רעות רימרמן,לי סובר, זהבית שאשא תחקיר: זהבית שאשא צילום: יוגב אטיאס וניצן דרור, בימוי:סיגל מגריסו, ניתוב: רובי שביט-לוי)
"כ-200 אלף עגלים וטלאים מובאים במסעות מפרכים בים. מדובר בבעלי חיים רגישים ובאוסטרליה הם חיים במרחבים גדולים יחסית. לאחר מכן כולאים אותם בספינות בצפיפות גבוהה, הם מתבוססים שבועות בשתן ובצואה שלהם, חלקם מתים ומחלות מתפשטות. הם מגיעים תשושים לישראל ומועברים לבתי מטבחיים. מדובר במסעות מוות, לא משלוחים חיים", אומר רונן בר, פעיל בעמותת "אנונימוס" ל-ynet.
"תעשיית הבשר כרוכה בסבל גדול לבעלי חיים ומי שלא רוצה להתעלל בבעלי חיים, צריך לא לאכול בשר. זו לא גזירה משמיים. ישראל צריכה לאסור על כך כפי שאסרה על פיטום אווזים".
במהלך המיצג, חלק מהפעילים אופרו כבעלי חיים פצועים ותשושים המובלים לספינת המשא ולצידם, פעילים המחופשים לפועלים שהיכו את בעלי החיים כדי "לזרז" את כניסתם לספינה.
בתום המיצג, צעדו הפעילים מרחק של כ-12 קילומטר מבית דגן, עברו ברחובות חולון עד שהגיעו לנקודת סיום המחאה בשדרות אלנבי בתל-אביב. חלק מהפעילים נשאו שלטי מחאה עם כיתובים שונים, ביניהם "די למשלוחים החיים!", משלוחים חיים = מסעות מוות, לא משלמים על התעללות".
היום (שישי) תיערך הפגנה מול שגרירות אוסטרליה בשעה 11:30. בשבועות האחרונים מקיימים פעילים סדרת הפגנות מול נמלי חיפה ואילת וברחבי הארץ בקריאה לשר החקלאות, לאסור על המשך קיום המשלוחים.
במקביל, הגישה ח"כ תמר זנדברג (מר"צ) הצעת חוק לאיסור המשלוחים של העגלים והטלאים מאוסטרליה ואירופה לישראל.
"רק כ-19% מבשר הבקר הטרי הנמכר בישראל מגיע מעגלים מיובאים כאשר את ההובלות של בעלי החיים אפשר להחליף בהובלות בשר. מומחים וגופים מקצועיים בארץ ובעולם שותפים כולם לעמדה לפיה יש להימנע ככל הניתן מהובלת בעלי-חיים חיים, ולקצר את משכי ההובלה ככל הניתן. זאת משום שהובלת בעלי-חיים כרוכה בהכרח במצוקה קשה", כך נכתב בהצעת החוק.
"מומחים וגופים מקצועיים בארץ ובעולם שותפים כולם לעמדה לפיה יש להימנע ככל הניתן מהובלת בעלי-חיים חיים, ולקצר את משכי ההובלה ככל הניתן. זאת משום שהובלת בעלי-חיים כרוכה בהכרח במצוקה קשה",
במשרד החקלאות נמסר בתגובה להפגנה כי "הצורך האנושי במזון מן החי נחשב לצורך בסיסי, ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר פועל לצמצם את סבלם של בעלי החיים בעת הובלתם לשם הגשמת תכלית זו. לצד הפיקוח והאכיפה ההדוקים, הקיימים כיום, הן מצד הרשויות במדינות המקור כלפי המבקשים לייצא בעלי חיים מתחומן, פועל משרד החקלאות ופיתוח הכפר באמצעות גורמי הפיקוח והאכיפה שלו בעת פריקת בעלי החיים מכלי השיט והובלתם לישראל".

(צילום: צילום: אנונימוס לזכויות בעלי חיים)
"לטובת העניין, התקין משרד החקלאות ופיתוח הכפר לפי חוק צער בעלי חיים תקנות להובלת בעלי חיים. תקנות אלה חלות על הובלת בעלי חיים בישראל וקובעות תנאים להובלה, טעינה ופריקה מכלי הרכב, הכשרתם של משגיחים המלווים את ההובלה ועוד. הוראות אלה נקבעו במטרה לצמצם את סבלן של בעלי החיים בעת הובלתם".
"יבוא בקר וצאן לישראל נעשה על מנת לספק את צרכי הציבור למזון מן החי ואת הביקוש לבשר טרי, הואיל והשוק המקומי אינו יכול לספק ביקוש זה. במסגרת מדיניות הממשלה לפעול להורדת יוקר המחייה בכלל ומחירי מוצרי המזון ובשר טרי בפרט, באמצעות עידוד היבוא. חדילה ממתן רישיונות לייבוא עגלים חיים על ידי מנהל השירותים הווטרינריים תהיה בניגוד להחלטת הממשלה ובסתירה למאמץ הממשלתי להפחתת יוקר המחיה".