שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לא מה שחשבתם: "ביהדות האישה שווה יותר מהגבר"
    ההלכה אולי מדירה נשים, אבל תורת הסוד מרוממת אותן עוד יותר מהגברים. אז איך מגשרים על הפער? ד"ר שלי גולדברג כבר מזהה את המהפכה, שלדבריה מעוגנת בחזון הנביאים כחלק מגאולת העולם: "מבנה השליטה הגברי בקרב המאמינים מוטעה ונובע מחוסר ידיעה. התורה היא אישה, עם ישראל הוא אישה"

    מרמיזות בחזונם של הנביאים ועד הזוהר והחסידות – לקבלה, כידוע, יש דרך משלה להתבונן על כל דבר, וגם על מערכות היחסים שבין גברים לנשים. אבל דבר כזה עוד לא שמעתם ממקור דתי: הנקבה נמצאת במקום נעלה יותר מהזכר.

     

    לשיטת ד"ר שלי גולדברג, מרצה בעלת שם לקבלה וחסידות, בתוך כל אדם, גבר ואישה, יש יסוד זכרי ויסוד נקבי, אך לאורך אלפי שנים נדחקו שני המינים להשתמש כל אחד רק ביסוד אחד שבו, ובכך הובילו ל"חסר מתמשך" ולהבדלי מעמדות – לטובת הגברים. אז מה עושים? בחיים כמו בקבלה - "תיקון", כחלק מגאולת העולם

     

    <<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

     

    גולדברג, שתשטח את שיטתה בכנס "אומנות לילדים", של המדיטק בחולון, בנושא אומנות, חינוך ומגדר, ותרצה על "עוצמת האישה בתורת הקבלה", מסבירה כי "היסוד הזכרי נתפס כצדדים האקטיביים פעילים, המעשיים. בעוד שהצדדים הפסיביים אך גם האינטואיטיביים, הרגשיים והנבואיים, נתפסים כיסוד נקבי".

     

    הגברים מיצו את הצדדים הלוחמניים, את הצייד שבהם. אך הפוטנציאל הרגשי והנשמתי לא מומש. מנגד האישה הודרה מכל שיח רציונאלי ומעשייה, תמיד לטובת התפקידים המסורתיים שהקצו לה, ולמעשה הייתה שליטה אלימה פיזית ומילולית של הגבר באשר הוא על האישה. ופה טמונה הבעיה".

     

    כל מה שקורה, חדש ומעניין - היכנסו לערוץ היהדות :

    בנות האולפנה שלא מוותרות על הבגרות בגמרא

    אונסים את החרסים / אסף וול

    אחרי 2,700 שנה: בני המנשה על קבר מנשה

     

    לדבריה, לחלוקה זו יש ביטוי במבנה המוח האנושי: "ידוע שהאונה השמאלית מייצגת את השימוש ה'גברי', הלוגי, והאונה הימנית אחראית על האינטואיטיביות, האלטרואיזם".

     

    גולדברג מצביעה על פער בין העולם השוביניסטי שבו אנו חיים לתפיסה היהודית שאותה היא מזהה כשוויונית. "האישה נבראה כשווה לגבר", היא מזכירה, "בסיפור הבריאה כתוב 'זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם' – כלומר שהאדם הוא זכר ונקבה גם יחד, גוף ונשמה, שכל ורגש. רק אחרי חטא אדם וחווה, הנמצאים בתוך כל אחד מאתנו, כאשר האישה ניסתה למשול באיש ונענשה - נשבר האיזון".

     

    "אבות האומה היו טפלים לנשותיהם"

    והקבלה? זו מרוממת את האישה עוד יותר מהגבר, אל דרגת "בוראת", האחראית בפועל לקיומו של המין האנושי: "היא היולדת, היא המצמיחה. נשות לוט ביצעו חטא של 'גילוי עריות' במטרה לשמר את המין האנושי, שחשבו כי נכחד. מאז ומעולם נשים מעמידות את קיום הצאצא שלהם ורווחתו על פני רווחתן האישית, וכל נשות התנ"ך פעלו באופן זהה, בחוסר אגואיסטיות ואלטרואיזם".

     

    גולדברג מסבירה כי זו הסיבה לכך שאברהם נצטווה לשמוע בקול שרה, וגם לקביעה "בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים". לדבריה, אין מדובר בקלישאה. "אלמלי המיילדות וההקרבה האישית שלהן לשימור עם ישראל, לא היינו נגאלים. הם סמל לרוחניות ולהתמסרות. התנ"ך מלא בסיפורים של נשים חזקות ומיוחדות, אך לאט-לאט זה התפוגג ונעלם".

     

    גם היסוד הנקבי, שכאמור קיים אצל שני המינים, נחשב לגבוה יותר. "זה חוזר על עצמו בדברים שכתבו מקובלים לאורך שנים. אפילו רש"י כותב שאבות האומה היו טפלים לנשותיהם, ולמעשה כל מבנה השליטה של גברים בנשים שקיים גם בקרב אנשים מאמינים הוא מוטעה ונובע מחוסר מודעות וידיעה".

     

    "אין אדם אדם - עד שנושא אישה"

    אז כיצד מגשרים על הפער הזה? ד"ר גולדברג סבורה כי העת המודרנית מביאה בכנפיה את ראשית התיקון. "עד המאה הקודמת, האדם בחברה, וגם האישה, היה מונע על ידי אגו, אינטרסים ורצון לשליטה. היסוד הגברי שלט. היום יש יותר חשיפה להון הנשי".

     

    "גם הטקסטים הקבליים שמדברים על כך, לא היו נחלת הכלל, ומה ש'שלט בכיפה' הייתה ההלכה, שלא עוסקת בממדים האלה ובה הייתה הדרה של האישה. לנו, ביהדות, לפחות יש לאישה כתובה וזכויות מעוגנות. מזעזע לחשוב כמה נשים נשרפו והועלו על המוקד בימי הביניים כמכשפות, שבכלל היו נשים מלומדות ובעלות ידע, ולכן היוו איום על הגברים".

     

    גולדברג לא מנסה לייפות את המקורות היהודיים, ומודה כי יש בהם "גם וגם" - "לצד 'כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפילות' אנחנו נמצא גם 'בינה יתרה באישה' או 'אין אדם אדם עד שנושא אישה'", אך בדורות האחרונים, היא אומרת, הקול השני (והנשי) גובר וניכר תהליך של מודעות ותיקון.

     

    "נקבה תסובב גבר"

    "יש מקום של לימוד תורה של נשים, יש יותר השתתפות בטקסים דתיים של נשים - גם באורתודוכסיה. בבית הכנסת ילדות כבר עולות לתורה בגיל 12. נשים לומדות ומלמדות גמרא, יש טוענות רבניות. זו מהפכה".

     

    והמהפכה הזו, אומרת גולדברג, כבר נעוצה, רמוזה, ומעוגנת בחזונם של נביאי ישראל, כמו הושע, שניבא כי בעתיד לבוא "תקראי אישי ולא תקראי לי עוד בעלי", או ירמיהו שכתב כי באחרית הימים "נקבה תסובב גבר".

     

    "התורה היא אישה, עם ישראל הוא אישה, וזה התיקון של הקלקול - שיבת השוויון הבסיסי והנכון בין המינים", היא קובעת, "ב'לכה דודי' ובפיוטים ומקורות אחרים יש פניה אל היסוד הזה ובקשה: 'קומי עוּרי כי בא אורך... התנערי, לבשי בגדי תפארתך' ואז 'כבוד השם עלייך נגלה'. ההתעוררות והתחייה של היסוד הזה - היא מקור הגאולה".

     

    לדברי ד"ר שלי גולדברג, התחייה הנשית-קבלית נחוצה היום במיוחד. "הרב קוק והרבי מאשלג קראו גם למי שאינו עומד בקריטריונים של הקבלה ללימוד תורת הסוד - ללמוד אותה. מדוע? כי היא עוסקת בתיקון ובתכלית הקיום שלנו, איך לחיות נכון יותר ואילו ערכים אנחנו צריכים לאמץ. זה חשוב היום יותר מתמיד".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים