שתף קטע נבחר

צילום: ירון ברנר

פרידה מגשר מעריב: סיפור של סמל תל אביבי

מהערב תיחסם התנועה באזור גשר מעריב לקראת הריסתו במסגרת עבודות הרכבת הקלה. הגשר בכלל נבנה כדי לשמש נהגים רק ל-3 חודשים, אך הוא נותר יציב במשך 39 שנה. מדריך הטיולים אילן שחורי אמר לאולפן ynet: "המהנדס היה מספיק מוכשר להקים גשר זמני ששימש לזמן רב"

 

גשר מעריב ייהרס בשבוע הבא במסגרת ההכנות להקמת קווי הרכבת הקלה בתל אביב והערב (ה') תיחסם התנועה באזור הגשר, דבר שצפוי להביא עמו פקקים רבים במטרופולין הצפוף במדינה. גשר מעריב, או "גשר הנשרים" בשמו הרשמי, היווה אבן דרך היסטורית בחיי העיר. אילן שחורי, מדריך טיולים, סיפר על תפקידו המרכזי בכרך הגדול: "הגשר הוקם במטרה שישמש את הנהגים לשלושה חודשים בלבד, עד שיושלמו עבודות לסלילת נתיב תת-קרקעי באזור. הוא נקרא 'גשר הנשרים' כיוון שחנכו אותו בעת מבצע אנטבה". בטקס חנוכתו בשנת 1976 נכתב על השלט "מנשרים קלו, מאריות גברו", בהוקרה ללוחמים במבצע.

 

  

 (צילום: מוטי קמחי ) (צילום: מוטי קמחי )
(צילום: מוטי קמחי )

 (צילום: באדיבות עיריית תל אביב) (צילום: באדיבות עיריית תל אביב)
(צילום: באדיבות עיריית תל אביב)

1976: חנוכת הגשר (צילום: באדיבות עיריית תל אביב) (צילום: באדיבות עיריית תל אביב)
1976: חנוכת הגשר(צילום: באדיבות עיריית תל אביב)

נכס צאן ברזל. גשר מעריב (צילום: באדיבות עיריית תל אביב) (צילום: באדיבות עיריית תל אביב)
נכס צאן ברזל. גשר מעריב(צילום: באדיבות עיריית תל אביב)
 

שחורי סיפר כי "הגשר הפך לסמל כי צומת מעריב הפך לסמל ובית מעריב הפך לסמל. אבל בכלל לא קראו לו כך בהתחלה. באותו שבוע שבו חנכו אותו יצאו למבצע אנטבה, וניצלו את ההזדמנות לקרוא לו גשר הנשרים". 

 

הוא נזכר כי בילדותו, "מהמכוניות שעלו על הגשר אפשר היה לראות מה קורה במשרדים, דבר כזה לא היה בעיר בכלל". שחורי סיפר כי כיוון שהגשר נועד לשמש את התושבים לזמן קצר מאוד, העובדה שבמשך עשרות שנים המשיכו להשתמש בו היוותה סיכון. "היינו בסיכון אבל מי שהקים את הגשר, שמחה קריוסקי, היה מספיק מוכשר להקים גשר זמני שיחזיק 40 שנה". הוא העיד כי חתיכות בטון מהגשר נפלו באופן תדיר, ו"גם ישראל גודוביץ' לא פסק לצווח שהגשר עומד ליפול".

 

שחורי סיפר כי הגשר מהווה נכס צאן ברזל בדברי ימיה של תל אביב: "קודם כול גשר מעריב זה מושג. כשהיו הולכים לאכול בסטקיית 'מי ומי' עמדו ליד גשר מעריב. כשהיו הולכים לבלות באזור רוטשילד עברו דרך הגשר. זו הייתה נקודת ציון בעיר. כשהיו חגיגות בתל אביב, היו כרזות על הגשר ודגלים. כל הנהגים נהנו פתאום להתרומם מהכביש ולעלות למעלה, לגובה, לראות את העיר מהגובה ואחר כך לרדת. זה היה דבר ראשוני, חדשני, לפחות בשנות ה-80 וה-90".

 

ברשת קמו כמה קבוצות של תושבים שמתכוננים לאירוע ההיסטורי, אך מהאפשרות שהמונים יגיעו לחזות ברגע הפיצוץ, במשטרה הבהירו כי טרם נקבע מועד לפיצוץ הגשר בתל אביב, וגם לא ברור אם ניתן לפוצץ אותו. בחברת נת"ע האחראית על פרויקט הרכבת הקלה הוסיפו כי לאור ההתעניינות העצומה, החלו דיונים לקביעת מועד אחר להריסת הגשר.

 

בתשובה לשאלת ynet אם המשטרה ערוכה להגעת אלפי אנשים לצפייה בהריסת הגשר, אמרו במשטרת מחוז תל אביב כי "טרם נקבע מועד לפיצוץ גשר מעריב. לאחר הערכות מצב של נת"ע ושל המשטרה, לצד אישור המשטרה, תיקבע התוכנית המבצעית לביצוע". אתמול נערכה ישיבה מקדימה לפני אישור תוכניות. בהמשך ייערכו ישיבות נוספות, ורק אחרי האישור יוחלט אם ניתן בכלל להרוס את הגשר בפיצוץ, ומהיכן הקהל יוכל לצפות בכך.

 

בחברת נת"ע אמרו בהקשר זה כי "לאור ההתעניינות ההמונית העצומה להריסת הגשר והצפי להתקהלות המונית מתקיימים דיונים בין החברה לבין משטרת ישראל לבדיקת מועד אחר להריסת הגשר. הרצון של כולנו הוא להימנע ככל שניתן מהפרעה לציבור, לצד שמירה על בטיחותו".

 

בין היתר הוקמה בפייסבוק קבוצת "יהיה פיצוץ - שמחים לאיד בחורבנו של גשר מעריב". יניב, תושב גבעתיים, הגיב לתוכנית באופן אישי: "הדף שלנו מעט היתולי. אנחנו באים לעודד את הגשר להתפוצץ או לקרוס לתוך עצמו כי אנחנו חושבים שהוא מכוער ולא מועיל. טוב שיילך. הזמנו אנשים לבוא בערב לפיצוץ, להגיע לשם, לזרוק הערות מעליבות ולשמוח שהוא מתפוצץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
גשר מעריב. נועד לשמש שלושה חודשים
צילום: מוטי קמחי
מומלצים