ננסים אדומים עשויים ללמד כיצד נוצרים כוכבי לכת

החוקרים מבקשים להפנות כמה שיותר טלסקופים לעבר הכוכבים הללו במטרה לאתר את דיסקת האבק ואולי אף כוכבי לכת צעירים

גילוי באקראי של אוסף כוכבים מסוג ננסים אדומים בקרבת מערכת השמש שלנו עשויה לספק לנו הצצה בהילוך איטי בתהליך יצירת כוכבי הלכת.

עוד כתבות מאתר הידען :

דומה אך גם שונה: כוכב לכת כמעט תאום לכדור הארץ המקיף ננס אדום

כמעט לכל ננס אדום עשוי להיות כוכב לכת

ייתכן שאנו מוקפים במיליוני כוכבי לכת דמויי כדור הארץ

מדענים מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה ומ-UNSW קנברה, גילו בקבוצת Scorpius-Centaurus סימנים לקיום דיסקות גדולות של אבק, המקיפות שני כוכבים קטנים מהסוג המכונה נננסים אדומים, דיסקות המהוות שלב מוקדם בתהליך היווצרות כוכבי לכת. המונח "ננס אדום" הוא כינוי לכוכבים מסוג M ומטה, שמסותיהם נמוכות וכמוהן גם הטמפרטורות שלהם.

הדמיית אמן של ננס אדום וכוכב לכת מסוג ענק גז מקיף אותו (צילום: DAVID A. AGUILAR (CFA/HARVARD-SMITHSONIAN)) (צילום: DAVID A. AGUILAR (CFA/HARVARD-SMITHSONIAN))
הדמיית אמן של ננס אדום וכוכב לכת מסוג ענק גז מקיף אותו(צילום: DAVID A. AGUILAR (CFA/HARVARD-SMITHSONIAN))

"אנו סבורים שכדור הארץ ושאר כוכבי הלכת נוצרו מדיסקות מעין אלה, כך שהיה מדהים לראות את הפוטנציאל לצפייה במערכות שמש בשלב התהוותן", אומר החוקר הראשי, ד"ר סיימון מרפי מבית הספר לאסטרונומיה ואסטרופיזיקה של ה-ANU. ואולם כוכבים אחרים בגיל הדומה לגילם של כוכבים אלה בדרך כלל כבר אינם מוקפים על ידי דיסקיות. נראה שהדיסקות סביב ננסים אדומים חיות יותר מאשר אלו המקיפות כוכבים חמים יותר כדוגמת השמש. "איננו מבינים עד הסוף מדוע", אומר ד"ר מרפי.

הגילוי של עצמים כאלו מאתגר את התיאוריות הנוכחיות על אודות יצירת כוכבי לכת, אומר שותפו למחקר, פרופ' ווריק לוסון מ-UNSW Canberra. "הגילוי החדש מביא להשערה, לפיה תהליך יצירת כוכבי הלכת יכול להימשך לתקופה ארוכה יותר מאשר חשבנו עד כה", הוא אומר.

הננסים האדומים עשויים גם לארח כוכבי לכת שכבר נוצרו בדיסקת האבק. מרפי: "אני סבור שטלסקופים רבים יופנו לעבר הכוכבים הללו בשנים הקרובות כדי לחפש אחר אותם כוכבי לכת".

הדמיה של דיסקת אבק המקיפה ננס אדום (איור: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle) (איור: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle)
הדמיה של דיסקת אבק המקיפה ננס אדום(איור: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle)

הרמז לכך שהננסים מוקפים בדיסקות אבק היה בזוהר בלתי שגרתי בתחום התת-אדום של הכוכבים. לפיכך, אף על פי שהדיסקות לא ניתנות לצפיה ישירה, אומר ד"ר מרפי, ננסים אדומים כה קרובים מספקים

לנו הזדמנות לצפות ישירות בדיסק או אפילו בכוכבי לכת באמצעות שימוש בטלסקופים ייעודיים. "מכיוון שננסים אדומים חיוורים יותר מכוכבים אחרים ואינם מפיצים זוהר כה חזק, ננסים אדומים צעירים הם מקומות אידאליים לאתר כוכבי לכת שזה עתה נולדו", הוא אומר.

היכולת שלנו לגלות כוכבים עמומים אלה השתפרה דרמטית בעשורים האחרונים, והביאה לחשיפת עושר של מידע, אומר פרופ' לוסון. "לפני פחות מ-20 שנה, הרעיון שהשכונה הגלקטית שלנו מנוקדת בכוכים צעירים הייתה מהפכנית", הוא אומר. מרבית העצמים הללו נמצאים בשמי הדרום ולכן הדרך הטובה ביותר היא לצפות בהם בטלסקופים הנמצאים בחצי הכדור הדרומי, לרבות אלו שמפעילים ה-ANU ומוסדות אחרים באוסטרליה.

המחקר התפרסם בכתב העת המלכותי לאסטרונומיה Royal Astronomical Journal.

הכתבה התפרסמה באתר הידען