שתף קטע נבחר

רק מטוסינו שבו בשלום לבסיסם

טייסת 107 הייתה היחידה מטייסות חוד החנית של חיל האוויר שלא ספגה אבדות בנפש במלחמת יום כיפור. בדרך למשימת הפצצת המטכ"ל הסורי - המפקד הורה להסתובב. חשיבה מבריקה מחוץ לקופסה או פחדנות מגונה? עשרות שנים אחרי, הוויכוח בין ה"כחולים" עדיין לוהט. צפו בסרט המיוחד

 

זה סיפור שונה מסיפורי הגבורה ההירואים של מלחמת יום כיפור, סיפור שמעורר מחלוקות ורגשות עזים שנמשכים עד היום. טייסת 107 הייתה היחידה מטייסות חוד החנית של חיל האוויר שסיימה את המלחמה ללא אבדות בנפש, נושא שעד היום לא תוחקר לעומק ולא הוגדר רשמית כהצלחה או כישלון.

 

היו גורמים בחיל האוויר שתלו את הישגי הטייסת בחשיבה מקורית מחוץ לקופסה, והיו רבים אחרים שביקרו אותה על היעדר רוח לחימה. אחד מהם הוא מפקד החיל, רב אלוף במיל' דן חלוץ, שהיה במלחמה טייס בטייסת 201, שספגה את האבדות הכבדות ביותר במערך הפאנטום. חלוץ ורבים מטייסי 201 התבטאו בחריפות נגד טייסת 107 ובעיקר נגד העומד בראשה יפתח ספקטור. לימים יהיה ספקטור בעל הדרגה הגבוהה ביותר לחתום על מכתב הטייסים הסרבנים ב-2003, בתקופה שבה חלוץ היה מפקד חיל האוויר.

 

פרויקט מיוחד: 40 שנה למלחמה

 

107 הוקמה כרביעית מבין טייסות הפאנטום (F-4), מטוס הקרב האמריקני המתקדם ביותר באותה תקופה, בבסיס חצרים, ונחשבה אחות חורגת לטייסות הוותיקות שלהן היה ניסיון מבצעי במלחמת ההתשה. 107 לא קיבלה יחס דומה, לא קיבלה חלקי חילוף, נשק, ציוד טכני וכו', מה שדווקא דרבן את מפקדה להנהיג בטייסת משטר אימונים אינטנסיבי, תחקור מעמיק ופיתוח טקטיקות חדשות במטרה להוכיח שהטייסת הצעירה שווה לאחיותיה הוותיקות. אותם אימונים התגלו בדיעבד כחיוניים בהתמודדות מול האיומים במלחמה שעמדה בפתח.

טייסת 107  (צילום: ארכיון טייסת 107) (צילום: ארכיון טייסת 107)
טייסת 107 (צילום: ארכיון טייסת 107)

עם פתיחת המלחמה 107 זכתה להישגים משמעותיים. צוות של הטייסת היה זה שהפיל את מטוסי האויב הראשונים שתקפו את שארם א-שייח, צוות אחר הצליח להפיל מבנה של מסוקים מצרים ולמנוע פשיטת קומנדו על בסיס רפידים. ביום השני למלחמה במבצע "דוגמן 5" לתקיפת סוללות הטילים בסוריה, שנחשב לאחד הכישלונות הגדולים של חיל האוויר, 107 היא הטייסת היחידה שהצליחה להשמיד סוללת טילים והיחידה שכל מטוסיה שבו בשלום לבסיסם.

 

נקודת המפנה לשורת ההצלחות התרחשה ביום הרביעי למלחמה, במשימה שנחשבה למסוכנת ביותר - תקיפת עומק של המטכ"ל הסורי בלב דמשק.

 מבנה של שמונה מטוסים מהטייסת בהובלת ספקטור נסוג לאחור בשל עננים שסיכנו את המטוסים בהתנגשות בהרי הלבנון. מבנה של טייסת אחרת (119) שהגיע מכיוון אחר הצליח למצוא פרצה בעננים ולפגוע במטרה. מוביל המבנה, ארנון לבושין, זכה בעיטור המופת על ביצוע המשימה. מפקד חיל האוויר אלוף בני פלד גיבה באופן מלא את ההחלטות השונות של שני המובילים, אבל הנסיגה של ספקטור הייתה יריית הפתיחה לגל הביקורת כלפיו והאשימה אותו בהיעדר דבקות במטרה.

 

בסיום המלחמה פרסמה טייסת 107 תחקיר המאשים את מפקדת חיל האוויר בניהול כושל של הלחימה, וביטא את משבר האמון ששרר בין הכוחות הלוחמים לבין הפיקוד. הדו"ח היה חריף ונוקב מדי עבור מפקד החיל פלד שהורה להשמידו, אך עותק אחד ששרד מתפרסם לראשונה בסרט קצר שלפניכם, הכולל ראיונות מקיפים עם אנשי החיל שהוויכוח על 107 צרוב בבשרם גם יותר מ-40 שנים אחרי יום כיפור ההוא.

 

הכתבה נעשתה במסגרת פרויקט גמר של לימודי תקשורת במכללת ספיר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארכיון טייסת 107
מלחמות הטייסים
צילום: ארכיון טייסת 107
מומלצים